søndag 5. desember 2010

Pepperkakemann til advent


I dag leste jeg på Facebook:  når en pepperkakebaker baker pepperkakekaker tar hun først en... eh, først en?... jo, først en boks med pepperkakedeig fra ikea!

Jeg tok en boks fra Rema 1000. Jeg er helt hekta på Rema 1000 sin pepperkakedeig. Den er så utrolig god på smak. Den stekes nydelig og pepperkakene blir fine og jevne. Så tommel opp for alle der ute som lager pepeprkaker med ferdig kjøpt deig!

I morgen skal jeg ha en pepperkakedag med egenlaget deig ;)

Men tilbake til pepperkakemannen jeg fant ut jeg skulle lage... kjenner dere han igjen?

Han står her på høyre side og gliser hver eneste dag. Helt frem til 24 desember. Jeg måtte bare prøve og lage slike.

Det jeg gjorde var å tegne figuren og klippe den ut av bakepapir.


Kjelve ut pepperkakedeigen på et bakepapir og skjærer rundt kantene.



Jeg stekte dem i nøyaktig 6 minutter på 185 grader.


Nydelige og fine kommer de ut.


Lag royal icing og bland ut en gyllen brun farge. Bruk tip 3 til å sprøyte en kant med. Grunnen til at jeg brukte en slik stor tip var at disse ble laget litt grove og store. De er hele 17 cm lange.

Som dere kan se gikk det litt galt da jeg sprøytet kanten rundt. Om dette skjer fortvil ikke. Stopp og ta bort litt og lag en skøyt.


Her kan dere se at jeg skøytet på "tråden"  og at det gikk fint :)


Fyll pepperkaken med våtere icing.


La dem tørke i noen timer før du pynter de videre. Jeg bruker å la dem ligger over natten.


Med tip 12 har jeg sprøytet knappene og med tip 2 har jeg sprøytet pynten på bena og armene.

Til øynene har jeg brukt sort icing og tip 2.


Pepperkakemannen er nå ferdig.


Jeg ble kjempefornøyd med disse og skal helt klart lage noen av disse og gi bort. Kanskje med et hull i hodet slik at de kan henges opp i vinduet.

Håper dere alle er klar for en uke i morgen. Her hos Villa Perlesukker skal dere få se enda flere pepperkaker denne uka og masse konfekt.

Fortsett å inspirere og utfordre meg med oppskrifter. I love it!

Nå er det ikke lenge til vi kan ønske hverandre en god jul :)

Adventshilsen fra

Anne Brith

4 kommentarer:

  1. Nydelig pepperkakemann! Jeg lurer på noe:-) Jeg syns det er kjempebra at du alltid skriver hvilken tip du bruker. Men er det noe sted det går an å kjøpe et sett med tip´er, gjerne litt rimeligere? Pr. i dag har jeg nemlig.....ingen, hehe;-) Så det er litt problematisk til tider kan du si:-)

    SvarSlett
  2. Kjempe flott blogg!
    Mye jeg kunne tenkt meg å prøve her :)

    SvarSlett
  3. Hei! Jeg er ei jente på 21 som nettopp har funnet bloggen din og har falt helt pladask for den! Du har virkelig inspirert meg, har allerede kjøpt med konfektformer og gleder meg til å prøve meg frem. Lurte på om du kunne gi noen tips til oss som er helt ferske? Også i forhold til hvilke basicvarer man burde ha, hvilke produkter du anbefaler å investere i og hvor man får kjøpt de. Hadde vært super hjelp :) Gleder meg til eksamensperioden er over, da blir leseplassen min en bakeplass ;)

    SvarSlett
  4. Monajenten: Tipper kan du kanskje kjøpe hos Terje Nettbakeren på bakeshop.no

    Du ga meg tips til hva jeg MÅ skrive om. Må ha et eget innlegg om tipper :)

    Diana N: Tusen takk for hyggelig kommentar. Det er så gøy når dere tar dere tid til å legge igjen en beskjed som din :) Ha en strålende førjulstid :)

    Marin: wow så gøy! Jeg skal skrive noen innlegg for nybegynnere fremover. Det står litt under fanen øverst så du kan finne litt der men jeg skal skrive masse tips. Det er jo ikke så lenge siden jeg startet bloggen så det er masse som må gjøres her og som ikke er ferdig :)

    Lykke til med eksamen :) Hilsen Anne Brith

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)