fredag 3. desember 2010

Konfektfyll


Jeg har noen få gode oppskrifter jeg bruker til fyll i konfekt.
Never change a winning team heter det og derfor faller jeg ofte alltid tilbake på mine sikre og gode oppskrifter.

Men innimellom må man jo teste ut noen nytt og det er alltid spennende å smake på konfekten etterpå om den har blitt god.

Her er mine favoritter:

Sjokoladefyll:

400 gram mørksjokolade
1 pk fløte
2 ts vaniljeessens
30 gram smør

Smelt alt i en kjele. DET SKAL IKKE KOKES!!! Kun smeltes. Ta det av plata og sett kjølig slik at kremen kan få stivnet litt. Ha det i en sprøytepose og sprøyt oppi konfekten.

Karamellfyll:

400 g melkesjokolade
1 pk fløte
Dråper av karamellaroma dette kan kjøpes på Panduro
30 gram smør

Smelt alt i en kjele. DET SKAL IKKE KOKES!!! Kun smeltes. Ta det av plata og sett kjølig slik at kremen kan få stivnet litt. Ha det i en sprøytepose og sprøyt oppi konfekten.

Hvit trøffelkrem:

3 dl kremfløte kokes opp
150 gram hvit sjokolade. Ha denne oppi og la den smelte i den varme fløten.

Sett kaldt over natten. Pisk det hele opp med mikser til kremen er som vanlig krem.

Nå kan du tilsette smaker om du ønsker det. Spøyt denne i konfekten.

Mintfyll:

1 eggehvite
0,5 dl fløte
10-20 dråper peppermyteolje

Bland dette sammen og tilsett 500 g melis. Kna dette godt sammen og dekk det til.
Sett det kaldt en stund og rull kuler eller fyll konfekten med mintfyllet.

Hvis det er noen av dere der ute som har en knakende bra oppskrift på fyll til meg så tips meg gjerne om dette.

Ha en strålende dag videre!

Klem fra Anne Brith

9 kommentarer:

  1. Åh, du lager så utrolig mye godt! :) Kom over bloggen din for ei stund sida, og har fulgt med siden da. Skal ihvertfall lage konfekt til jul! ;)

    SvarSlett
  2. Marthe: Takk for hyggelig tilbakemelding :)

    Gøy at du følger med. Mye som vil skje fremover her og håper du kommer med konstruktive tilbakemeldinger om det er ting du vil ha annerledes :)

    SvarSlett
  3. Fantastisk blogg :)Prøvde meg på trøffelkrem i dag, men med mørk sjokolade istede for hvit. Brukte lang tid på å fordele sjokolade i noen søte roseformer jeg har. og da jeg skulle piske kremblandingen (har stått og avkjølt sidne i går) så ble jeg litt opptatt av noen sjokoladeflekker på en skapdør og kremen pisket seg slik at den skiltes. snufs. Nå er en ny runde i kjøleskapet og jeg prøver på nytt i morgen :) Lønner seg å være fokusert :)
    Hilsen Line

    SvarSlett
  4. Uff Line ikke kjekt å høre. Jeg har fått så mange tilbakemeldinger på at trøffelkremen ikke blir stiv så jeg sier pisk pisk til krampa tar deg men her er det tydelig at man må passe på. Jeg vet ikke helt hvordan jeg på best mulig måte kan kommunisere dette i oppskriften jeg... jeg skal se om jeg kan redigere den litt :)

    Masse lykke til på neste forsøk:) Snart helgehilsen fra Anne Brith

    SvarSlett
  5. Hei, kjempefin blogg du har :)
    lurte på hvor lenge de froskjellige trøffelkremene ca holdt seg. Er de fine til 5 jan hvis jeg lager de nå?

    SvarSlett
  6. Hei Anonym 15.06

    Hva skal du lage? Om du skal lukke trøffelkremen helt inn i sjokolade så tror jeg det går greit men skal du lage feks Sara Bernard så tror jeg du må sette det hele i fryseren noen uker.

    Men kan gi et enda bedre svar om jeg vet hva det er du skal lage :)

    SvarSlett
  7. Hei! Kjempeflott blogg du har. Jeg har fast tradisjon å lage konfekt/julesnop hvert år. Her var det mange gode idèer. Har vært og kjøpt inn kremfløte og hvit sjokolade i dag, blir spennende å prøve dette fyllet.

    SvarSlett
  8. Åsne: Masse lykke til :) Fortell gjerne etter helgen hvordan det gikk da :)Hilsen fra ANne Brith

    SvarSlett
  9. Hei! For en nydelig blogg:D Jeg lurer på om, når du pensler sjokoladen i formen, knekker den ikke når du prøver å få dem ut av formen?? skal man pensle et tykk lag av sjokolade?

    Ha en finn dag videre;D

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)