søndag 5. desember 2010

Epleroser


Jeg får mange spørsmål fra dere der ute om hva vi gjør med alt jeg baker. Mange tror at min forlovede koser seg med alt men dengang ei. Han er faktisk ikke så "into" kaker og søtsaker.
Han har mange ganger skrytt av sin mammas eplekake og en kveld han igjen satt og roste eplekaken fant jeg ut at jeg like godt kunne prøve å  få kloa i den oppskriften.

Heldigvis har jeg en fantastisk og helt til å spise opp svigermor som deler av hele seg og jeg fikk gladelig oppskriften ;) MED alle tips om å få den saftig og god. Mange av de aller beste oppskriftene der ute er de som har gått i arv og har gledet folk gjennom flere tradisjoner.

Jeg velger derfor å kalle den Aase's eplekake ;)

Ingredienser:

125 g hvetemel
125 g sukker
125 g smør
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker

Dette jobbes sammen i en bolle. Kna godt.

2 egg halvpiskes og has oppi.

Dette er en oppskrift til en liten eplekake og den heves ikke særlig mye. Legg tett i tett epler oppå.

Jeg gjorde en annen vri:



Epleroser. Laget ut av denne formen jeg kjøpte på Panduro i høst. Den kostet kun kr. 39.-

Den er bare så utrolig flott.

Ettersom dette var en test prøvde jeg ut forskjellige alternativer.

Til 15 roser brukte jeg 1 eple delt inn i små biter. Strø sukker og kanel over dette.



Legg litt deig i formene. Ikke fyll disse helt opp. Det skal godt med eplebiter oppi.



Legg så eplebiter oppi og legg litt deig helt til sist for å skape en slags bunn.


Nå gjorde jeg en liten feil. Jeg fylte disse helt opp. De hever jo litt og jeg fikk da en kant på dem til slutt.

Det var i og for seg greit men jeg måtte skjære den bort så neste gang fyller jeg mindre oppi.

Ved neste brett testet jeg ut hvordan det ville smake om eplene ble rørt inn i røren.


Raspet da eplene og hadde dem oppi.


Rosene falt lett ut etter steking. Jeg stekte dem i 20 minutter. Om du skal lage en eplekake av dette må den stekes i 45 minutter.


Slik så de første ut. Veldig gule og fine. Nydelig farge og rosene kunne tydelig skimtes.

Her under ser dere resultatet av når eplet ble raspet og rørt gjennom deigen. De ble ikke så fine i fargen.Litt grå og jeg må si jeg velger det første alternativet neste gang. Legge røren først så litt epler og til slutt litt røre for å lage en bunn.


Eplerosene kan fryses og serveres med vaniljeis.

Jeg valgte å servere dem som petit fours på et fat.




Takk Aase for oppskriften og takk til alle dere andre som hver eneste dag deler oppskrifter med meg.
Jeg gleder meg vilt til å teste dem ut. Særlig de hemmelige:) Som snart ikke vil være hemmelig lenger:))

God kveld til dere alle.

Adventshilsen fra

Anne Brith

2 kommentarer:

  1. Skikkelig kreativt!! :D

    Har du noe tips til hva jeg kan bake? se på det som en utfordring :D

    Jeg har bakt kanelkaker i dag og sitter igjen med et helt glass med blandet kanel og sukker :D
    Løsning så jeg slipper å kaste det?

    Ha en fin kveld videre :)

    SvarSlett
  2. Photofreak. Jeg bruker å ta vare på slikt i en brødpose og strør det over grøten til barna.

    Ellers tror jeg du bare må lage eplekake eller masse kanelboller hehe... :)

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)