lørdag 25. desember 2010

Artikkel Indre Akershus Blad


For en drøy uke siden var journalist Torill Funderud fra indre Akershus Blad innom Perlesukkervillaen og intervjuet meg.

I går kom artikkelen og selv om jeg er nokså lite fotogen av meg så synes jeg det ble en fliott artikkel:)

Å bli fotografert er en ting jeg virkelig ikke liker og jeg spurte først om artikkelen kunne skrives uten personbilder ;) Det er jo kaker og spiselige søtsaker det dreier seg om men det kans kanskje være greit å ha et ansikt å forholde seg til ;)

Dette skrev Torill Funderud:

Blogg og pepperkaker

Liflig duft sprer seg fra kjøkkenet til Anne-Brith hver eneste dag. Dessverre når den ikke tilhengerne hennes på nettet - de må nøye seg med bilder og tips. Flere tusen følger hver dag med på bakverkene hennes på Villa Perlesukker.

- På luciadagen lå jeg på 13. plass på bloggtoppen i Norge – målet er å komme helt til topps, innrømmer Anne Brith Davidsen. Midt i desember hentet flere store nettaviser tips og oppskrifter fra bloggen hennes som dermed gjorde et hopp oppover på lista.
- Plasseringene på lista endrer seg hele tiden, men det går den rette veien. Da jeg startet i oktober lå jeg som nummer 2 484.

Inspirasjon
- Det jeg ønsker, er å motivere leserne, ikke ha hemmeligheter for dem, men dele alle knep og triks – og så forsøker jeg å vise fram det jeg tror faller i smak og ”selger”. Men jeg tjener ikke penger på dette, for jeg er ikke interessert i å ha annonser på siden min. Jeg følger ”vær varsom-bloggplakaten” og vil være uavhengig og ikke reklamestyrt. Jeg vil heller holde kurs. Det kan det hende jeg satser på etter hvert, men jeg vil aldri bake på bestilling, sier Anne Brith.
Ifølge barna hennes, er hun verdens beste baker. Men hun er verken konditor eller baker av utdannelse. Hun bare oser av bakeglede, skapertrang og tro på at dette har noe for seg.
- Dette er nesten som terapi. Noen går tur i skogen, jeg baker i stedet med musikken på for fullt, sier hun lattermildt. Hver dag etter at barna er fulgt til barnehage og skole, tar hun fram det hun har planlagt kvelden i forveien. Når Indre er på besøk, er det hjerter til å henge på koppen som står for tur.

Stødig hånd
Hjemme i 60-tallshuset hun og familien kjøpte i sommer, har hun foreløpig begrenset plass og ikke all verdens utstyr. Så veldig avansert utstyr trenger man heller ikke, mener hun. Men utbyggingsplanene er klare og drømmen er et eget bakekjøkken.
- Men det er viktig for meg at leserne mine ikke er avhengige av dyrt utstyr, alt kan gjøres hjemme i et vanlig kjøkken uten mye dilldall, sier hun og kjevler ut pepperkakedeig. Forsiktig stikker hun ut store hjerter, skjærer noen spor med kniven og setter dem i ovnen.
- Hver kveld setter jeg meg ved inspirasjonsarkivet mitt og planlegger neste dag. I disse juletider går det mye i pepperkaker i ulike varianter og måter å pynte dem på. I dag er det hjertegodt følge til kaffen.
Så snart pepperkakene er ute av ovnen og kalde nok, tar hun fram ingredienser til icingen hun pynter med. Med stø hånd tegner hun sirlig en tynn kant langs hjertene og fyller deretter med julerød icing. Etter en liten tørkepause, er de klare til å henges på koppen – og nytes.

Tekst og foto
- I lunsjen pleier jeg å være klar med dagens kake og begynner med fotografering og legger ut tekst. Og jeg spiser masse av det jeg lager! Heldigvis sto jeg langt fram i køen da evnen til forbrenning ble utdelt, sier hun humoristisk.
- Men rekker du å bake til jul eller er alt bare til bloggen?
- Neida, jeg har sju slag i boks. Foreløpig har jeg Sara Bernard, pepperkaker, juleklokker kakemenn, konfekt, seigmenn og kransekake. Kanskje blir det flere. Det er jo så gøy å bake!

Tekst og foto: Torill Funderud

Kjempegøy!

Håper dere alle har en flott jul :)

Klem fra Anne Brith






11 kommentarer:

  1. Så morro!!!! :D
    Det er jo kjempegod reklame for bloggen din - så kanskje du når ditt mål med å komme på 1.plass :D

    Ha en fin romjul!!

    Hilsen Solveig :)

    SvarSlett
  2. Ja var det ikke gøy Solveig :)

    HAr du en fin jul? Her ble det nok litt for mye rett før jul og har i dag ligget store deler av dagen i min varme seng ;)

    Deilig å ha en slik avslappende dag og føler jeg har begynt å få nye krefter til å bake videre :)

    Juleklem fra Anne Brith

    SvarSlett
  3. Så mye omtale du har fått i media i det siste :) Kjempebra! (Y)
    Jeg lurte egentlig bare på noe som ikke har med dette å gjøre. Under nettbutikker er det link til Squires Kitchen. De sender fra Engeland, sant? Hvordan er det med toll, frakt osv der?

    Må også si at jeg er veldig fornøyd med julekalenderen din, jeg har brukt flere av tipsens som julegaver i år, med stor suksess :)

    SvarSlett
  4. Sara: Det blir helt vanlig toll om du passerer 200 kroners grensen.

    Nå skal jeg lage en bedre oversikt over nettbutikker fra 1 januar.

    SvarSlett
  5. Så utrolig gøy med en så flott artikkel!! Selv bakte jeg sløyfekake etter inspirasjon fra siden din lille julaften, veldig glad for disse "how to do"-artiklene dine!!

    Jeg anbefaler siden til alle!!

    Fortsatt god jul!!

    SvarSlett
  6. Jeanette: Jeg svarte deg litt sent på innlegget ditt. Litt spent på hvordan det gikk med sløyfen og oppbevaringen?

    Hilsen Anne Brith

    SvarSlett
  7. Så morro å lese, prøvde meg selv på den sløyfa, men ser jeg trenger trening, den ble ikke helt vellykket, men bra nok :)

    klem fra meg

    SvarSlett
  8. Det va en flott artikkel Anne Brith! Du fortjene den:-)

    Klem fra Hanne

    SvarSlett
  9. Så flott dette var da Anne Brith. Gleder meg på dine vegner og håper inderlig du får drømmen om å holde kurs oppfylt. Fortsatt god jul til deg og dine. Klem fra Ann Britt

    SvarSlett
  10. Elisabeth: Jeg tror jeg så bildet av den julekaken din. Den var jo helt nydelig :) KJemefin :) Klem.

    Hanne: Takk for hyggelige ord:) God jul videre til deg og dine :)

    Ann Britt: Vi får se hva det blir til ;) Nå skal jeg bake masse frm til VAlentine og så dra til England på 2 dagers kurs med Peggy Porschen. Så håper ejg å komme tilbake til Norge med masse inspirasjon og nye ideer :) God klem til deg også.

    SvarSlett
  11. Herlig Anne-Brith! Flott bilde og artikkel:)

    Klem fra Nabo`n i 42

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)