tirsdag 7. desember 2010

7 sorter til jul - Juletrær


Hva er vel mer gøy enn hjemmelaget seigmenn? Laget av Freia geleeeee.

Jeg fikk oppskriften av min gode venninne Kari og jeg måtte bare hive meg rundt å lage disse herlighetene. Så utrolig søte og enda bedre på smak.

Dette er noe alle klarer å lage altså. Jeg laget dem i grønt men skal også lage hjerter i rødt og stjerneskudd i gult.

Ingredienser:

1,5 dl vann
3dl sukker
10 plater gelatin
1 pk gele

Kok vann og sukker på svak varme, ta av varmen og tilsett oppbløtt gelatin og gele, rør til oppløst, men i rolige bevegelser for ikke å få inn for mye luft,.

Helles i en form som er godt smurt med  nøytral olje ( og da mener jeg godt smurt!) ca 1 cm tykt.

Når den har stivnet tar du den ut av formen og stikker ut figurer og ruller i sukker.

Jeg passer på å forsterke fargene litt, disse geleene er litt blasse.

Slik kom min geleplate ut fra den ildfaste forma jeg hadde det i:


Hele er ca 1 cm tykk.


Så trykket jeg ut juletrær. Har du ikke utstikkere så skjær firkanter eller bruk et lite glass.


Pakk disse inn i cellofanposer og gi bort.

Her kan man lage hjerter, blomster, sirkler... alt mulig og i alle mulig farger.

Takk Kari for at du delte denne oppskriften med meg :)

Ha en superdag alle sammen!

Seig hilsen fra

Anne Brith

17 kommentarer:

  1. Det så nyyydelig ut!!
    TAKK for at du deler oppskrift:) Nå vet jeg absolutt hva jeg skal prøve å lage i kveld:)

    Ha en super tirsdag:)

    SvarSlett
  2. Så deilig!:) dette må je gprøve å lage, da vet jeg om en mann som blir fornøyd iallefall;) hvilken olje anbefaler du å bruke? Rapsolje f.eks? eller...?:)

    SvarSlett
  3. Lykkeliten: Gi beskjed om hvordan det gikk da :)

    Fam. Markussen: ja jeg brukte rapsolje:)

    SvarSlett
  4. bare hyggelig, Anne Brith!:) fine ble de!

    SvarSlett
  5. Litt anneledes enn min oppskrift_
    60 g gelatin
    1 kg sukker
    5 dl vann
    Aroma
    1 ts sitronsyre
    konditorfarge

    Kok opp sukker med 3 dl vann. Løs opp gelatinen i 2 dl vann. La det hele småkoke i 15-20 min.
    Ta kjelen av platen og tilsett sitronsyre og aroma (ta en god dæsj. Enten av aromaer fra f.eks. panduro, eller ananasessens fra apoteket (bruk én hel flaske hvis du bruker til hele oppskriften). Tilsett konditorfarge til ønsket farge.
    Tips: Skyll en panne med kaldt vann, og hell massen i pannen. Da trenger du ikke bruke olje. (Jeg bruker tomme isbokser. Én porsjon av oppskrifta fordeler jeg i to isbokser. Bruker da to forskjellige smaker og farger.)
    Avkjøl til neste dag. Skjæres opp og rulles i sukker.

    Jeg har dog ikke brukt slike fine former som deg, jeg har bare klippet opp i terninger.

    Tips 2: Bruk gjerne gelépulver i matchende smak som aromaen, i stedet for sukker. Det gir ekstra smak.


    Vil tro at tips 2 kan også brukes til din oppskrift, Anne Brith.

    SvarSlett
  6. jeg prøvde å lage disse, men de ble ikke bra i det hele tatt! skal sukkeret og vannet kokes opp eller bare varmes på svak varme? og må gelatinen røres i før man tar i geleen? min ble full av skumklumper, tror det er gelatinen. også ble den lilla når jeg hadde rød gele??? hjelp!

    SvarSlett
  7. Åh,dette var jo en genial ide :) Takk for tips :)

    SvarSlett
  8. sukkeret og vannet skal kokes ja, men på lav varme, dvs kok den opp og skru ned varmen slik at det akkurat koker.
    har ikke tenkt over at det må være noen rekkefølge mellom gele og gelatin, men jeg har alltid oppi en ting om gangen. Og så må du røre med rolige bevegelser, men pass på at alt er oppløst.

    Hvorfor den ble lilla kan jeg ikke forklare deg...

    SvarSlett
  9. Jeg prøvde dette i dag. Lagde først en grønn som jeg satte i kjøleskap mens jeg var i barnehagen en tur. Den ble ikke bra. Den satt seg fast i den ildfaste formen, selvom jeg brukte MYE olje og det ble litt tull.... Men tenkte jeg fikk prøve en gang til. Lagde en rød porsjon som som jeg helte i en ildfast form kledd i bakepapir. Når den hadde stivnet løftet jeg bare bakepapiret over på benken. Brukte ikke olje i det hele tatt, og da ble den litt klissete, men løsnet lett fra bakepapiret. Jeg stakk ut hjerter med pepperkakeform, og når jeg dyppet formen i sukker, før jeg stakk ut, gikk det kjempe lett! Og sukkeret fra formen lagde et fin markert kant rundt hjertet, så de ble bokstavlig talt veldig søte. :-) Har lagt ut bilde på bloggen min.

    SvarSlett
  10. Tusen takk for tips Ann Christin det er så flott å få slike tilbakemeldinger for jeg klarer jo ikke gjøre alt og teste ut alle varianter selv.

    Jeg skal redigere innlegget her over :)

    Hilsen Anne Brith

    SvarSlett
  11. Hei;)
    Lagde sånne i går. Men lurer på hvordan det er lurt å oppbevare gelefigurene. Vi la dem i en pose i kjøleskapet,men de ble ganske klissete.

    SvarSlett
  12. Berit: Jeg la mine i kjøkkenskapet jeg :)

    Hvorfor ble de klissete mon tro? Hadde du skuller på dem?

    SvarSlett
  13. Hvis det er sukker du mener,så ja,var ongene som rulla dem i sukker så var ganske mye. Men ikke nøye at de ble klissete,var gode da også ;)

    SvarSlett
  14. Hej :)
    Hvad er det for noget gele du bruger?
    Ved du om det kan købes i DK? :)

    SvarSlett
  15. Disse lagde jeg i dag!! I bringebærsmak med blomsterutstikkere :) Fulgte din metode og d funket helt fint.. Den satt litt fast i forma men jeg brukte hendene og fikk den hel og fin ned på bordet..

    Tusen takk for denne oppskrifta! Skal lage en i kiwi og en i blåbær enda, så har jeg litt julegaver :)

    SvarSlett
  16. Life_Tone: Så bra at ting gikk bra :) Jeg skal også lage røde hjerter til jul :)

    Denne oppskriften er bare sååå bra :)

    SvarSlett
  17. Kim: Jeg vet ikke om dette finnes i Danmark:)

    Du kan jo sende meg adressen din på mail så kan jeg sende deg en pakke til jul ? :)

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)