tirsdag 7. desember 2010

7 desember - Snømannen Kalle


I dag har jeg virkelig kost meg på kjøkkenet. Jeg har vært så heldig å ha besøk av en venninne som har vært min assistent i dag :)

Sammen har vi laget snømenn og seigmenn:)

Disse søte snømennene er lette å lage og en flott aktivitet man kan gjøre sammen med barna.

For å lage disse trenger du:

Minimuffinsformer
Sort, oransj og vanlig marsipan.

Jeg prøvde å lage snømannen hvit men det så rett og slett for kunstig ut og når dette skal spises så synes jeg det er best med mest mulig nøytrale farger! Derfor valgte jeg ikke å farge marsipanen hvit.

Snømannen består av 3 kuler som er 14, 9 og 4 gram.

Rull kulene ut og legg disse i formen.



Det er lettere å starte med alle store kulene.


Rull ut de andre størrelsene og sett disse oppå. Trykk dem lett ned.


Nesen er en gulrot. For å få denne pent på plass lager du et hull i midten av ansiktet.



Form en liten bit med marsipan som en spiss men også som en spiss på den andre enden.
Den ene spissen stikkes inn i hullet :)

Nå sitter nesen fast og du slipper å styre med vann osv.


Lag så 5 like store sorte kuler som du setter på magen og på ansiktet der øynene skal være.

Lag til slutt en hatt og sett på snei ;)


Serveres til marsipangriser!

Håper dere har en flott dag og ikke stresser så altfor mye til jul :)

Det er bare 17 dager igjen til jul.....





Takk for en koselig dag Ann Cathrin:)
Ha en herlig dag videre!

Klem fra Anne Brith

11 kommentarer:

  1. Hei, Jeg heter Magne og jobber i VG Nett. Nå ligger innlegget ditt som en av helgens anbefalinger under Lesernes VG på VG Nett. God helg :-)

    SvarSlett
  2. Så gøy Anne Brith :)
    Med både Vg og snømenn :)

    SvarSlett
  3. Heia :)

    Var akkurat på vei inn for å fortelle at du ligger på forsiden av VG nett.. men så hadde jo Magne allerede gjort det :D

    Uansett så kan jeg jo bare gratulere!! Kjempemorro å finne bloggen din der :D

    SvarSlett
  4. Tusen takk til den personen som tipset vg.no og til deg Magne. Jeg sitter i bilen paa vei hjem og faar av en eller annen merkelig grunn ikke sett det. Haaper det ligger der til kl 21.00 for da er hjemme igjen. Uansett om jeg faar sett det eller ikke saa er det kjempegoy! Takk til alle som deler bloggen min med andre. Varm hilsen fra Anne brith.

    SvarSlett
  5. Så kjempe søte disse var :)
    Flott blogg du har!

    SvarSlett
  6. Kjempefin blogg:) Nå fikk jeg lyst til å lage masse fint. jeg lurer på hvordan man får marsipanen svart?

    SvarSlett
  7. Åå så søte snømenn du har laget! :)
    Nå fikk jeg lyst til å kjøpe inn marsipan og lage selv også! :)

    SvarSlett
  8. Kjempefin blogg du har!! Har du oppskrift på lakriskarameller? Ha en riktig god Jul

    SvarSlett
  9. Hvordan farger man marsipan orange? Finnes det orange konditorfarge, eller må man blande? Lurer på det samme hva angår de svarte knappene...takk!

    SvarSlett
  10. Hei. Kjempefin blogg :) Hvor får du kjøpt sort og orange marsipan??

    Lykke til videre med bloggen og god jul!!!

    Hilsen Camilla

    SvarSlett
  11. Camilla: Jeg farger vanlig marsipan sort og oransj. Det gjør jeg med pastafarger.

    De får du kjøpt på Panduro, Jernia og mange dagligvarebutikker :) Hilsen Anne Brith

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)