mandag 6. desember 2010

6 desember - Troikahjerter


Det å få utfordringer fra dere dere ute gjør at jeg hele tiden strekker mine grenser på hva jeg tror jeg klarer å lage ;)

Jeg elsker Troika og visste ja at det fantes en Troikakake men å lage konfekter som dette tenkte jeg ikke på før en av dere tipset og utfordret meg.

Himmel og hav de smakte herlig.

Ingredienser:

1 pakke bringebærgele fra Freia OBS: bruk kun 3 dl av vannet slik blir geleen stivere og mer konsentrert.
Trøffelkrem ( eventuelt nougat)
Marsipan
Sjokolade til overtrekk

Trøffelkrem:
75 g melis
1 dl vann
3 eggeplommer
150 g smør
1 ss kakao

Kok opp melis og vann til en seig masse. Dette tar ca 8 minutter. Avkjøl dette.
Pisk opp eggeplommer og ha melismassen oppi i en tynn stråle.
Del smøret i terninger og ha dette oppi og tilsett til slutt kakaoen.

Hvor mange dette blir er helt avhengig hvor store former du lager.

NB. Hvis du velger å bruke nougat så ikke ha for mye av dette i. Jeg tok nok litt mye i mine og skulle heller hatt mer gele. Så i de neste jeg lager fyller jeg forma 1/2 opp med gele.

Finn en form frem som du vil bruke.

Jeg har bvrukt en hjerte silikonform. Om du ikke har noen form legger du det hele i en langpanne eller annen firkantet form. Da kan det være lettere å starte med marsipan, så trøffelkrem og til slutt gele og så skjære passende biter.

Her kommer min versjon:


Fyll formen med gele. La denne stivne.


Ha oppi nougaten eller trøffelkremen.

Jeg har brukt nougat her men de som er allergiske for nøtter kan ikke spise dette og da er det greit å bruke trøffelkremen. En annen ting jeg gjorde feil var å fylle nougat i alle formene før jeg la på marsipanen. Nougaten stivner fort og da fester marsipanen seg ikke så godt.


Så det kan være greit å ta en for en.


Som dere kanskje ser på bildet så har jeg testet ut to versjoner. En med marsipanhjertet tett inntil kanten og en litt mer uti. Det som har et hjerte som er litt mindre enn nogaten gir et bedre resultat. Dette fordi når du dypper dette i sjokoladen legger sjokoladen seg fint under og du får ingen kanter som stikker ut.

Jeg hadde en hjerteutstikker som passet fint til dette. Har du ikke det så bruker du en kniv.

Legg hele formen i fryseren og trykk hjertene lett ut etterpå.

Jeg hadde de 1-2 timer i fryseren.


Slik ser de også veldig delikate ut :)


Her kan dere se hvordan jeg har delt inn formen. Litt for mye nougat så neste gang må jeg huske på det.


Dypp hjertene i sjokolade eller la sjokolade renne over. Øs over med en skje.

Sett de bort på en rist og la dem tørke.


Sett hjertene i søte minimuffinsformer.


Server herlighetene.


Håper dere alle har hatt en fantastisk start på uken og jeg håper også mange flere engasjerer seg i julekalenderen min og kommer med tips til hva jeg kan lage. Det er utrolig gøy å lage nye og spennende ting.

Ønsker dere en fortsatt fin mandag!

Klem fra

Anne Brith

44 kommentarer:

  1. WOW. Disse så bare helt fantastisk gode ut. Sånne skal jeg definitivt lage.

    SvarSlett
  2. Disse så og hørtes fantastisk herlige ut! Jeg er allergisk mot nøtter, men kunne tenkt meg en form for sjokoladefyll mellom marsipanen og bringebærfyllet. Tror du det hadde funket med vanlig melkesjokolade?

    SvarSlett
  3. Åh, takk for god idé! Dette var min mors favoritt sjokolade helt til hun ble allergisk for nøtter og melk. Men hvis jeg lager falsk marsipan, og bruker melkefri margarin i trøffelkremen så kan jeg vel faktisk lage disse til henne?! Nå blir mamman min glad :-)
    -blomstre

    SvarSlett
  4. Herlig!! :D Min nye utfordring til deg: Pepperkakeengler. :)

    SvarSlett
  5. Å herregud NAM!! Hvor har du kjøpt silikonformen? Jeg kjøpte dropsform i plast på Panduro men den er ikke så dyp så syns ikke den er så grei til konfekt.

    SvarSlett
  6. gosj, digger bloggen din♥

    elsker troika, så dette må prøves

    SvarSlett
  7. Skal lage til Bestis som er troika-elsker! takker igjen Anne Brith!

    SvarSlett
  8. Mona: Jeg er helt sikkert på at melkesjokolade går helt fint. La meg vite hvordan det gikk :)

    Blomstre: så bra:)

    Monajenten: Panduro de kostet bare 39.-

    Mona: Engleønske er notert :)

    Aina: Tusen takk. Håper du følger med fremover :)

    Amandine: HIls bestis da fra men hihi ;)

    SvarSlett
  9. Du er utrolig flink! :D Jeg følger fast med på bloggen din og blir veldig inspirert! :D Disse skal jæi prøve og lage for jæi elsker troyka sjokolade! :D

    SvarSlett
  10. Jeg tror faktisk jeg skal prøve disse også, med trøffelkrem, men hvordan går det med disse smørterningene da som jeg bare skal ha oppi, skal alt røres etterpå, til det ikke er terninger mer?

    SvarSlett
  11. Å, dette ser jo ut som en amatør skal kunne klare også; dette vil jeg prøve :-)
    Takk for at du deler så generøst, Anne Brith !!
    Klem

    SvarSlett
  12. Dette så veldig godt ut :) Denne må jeg prøve en dag :):)

    SvarSlett
  13. Disse ser jo bare himelske ut Anne Brith :-) Troika er jo bare SÅ godt! Tror jeg må på Panduro og kjøpe en sånn form :-)

    Som utfordring til julekalender kunne jeg tenke meg at du lagde noen lekre små marsipanfigurer(engler, juletrær, nisser etc.) som jeg kunne få litt inspirasjon av :-)
    Med full forklaring på hvordan du lager dem selvsagt :-)
    Klem Gro

    SvarSlett
  14. Da har jeg vært å kjøpt meg hjerteform! Men de lå altså i avdelingen for såpe... et lite tips til andre som måtte lete ;-)
    -blomstre

    SvarSlett
  15. Så lurt og så flott! Har ikke tid å lage de i år, men jeg skal spare oppskriften til neste år. DU har en utrolig fin og flott blogg. Er det greit om jeg lenker til bloggen din fra min blogg?

    SvarSlett
  16. Caroline: Det er helt greit. Takk for at du gjør det!

    Hilsen Anne Brith

    SvarSlett
  17. Blomstre.... det stemmer glemte å si det :) Her på Strømmen er ikke butikken så stor så det er vel derfor jeg ikke har tenkt over det :)

    SvarSlett
  18. Anne Brith - Lager du nougaten selv, eller hvilken type bruker du. ?

    SvarSlett
  19. Line: Jeg har brukt Nougat fra Odense og synes den er helt flott. Men du kan jo også lage en egen Trøffelkrem. Lykke til:)

    SvarSlett
  20. Nå har jeg prøvd meg på denne. Jeg brukte coop sin marsipan da jeg syns den var mykere og lettere å kjevle. Og så laget jeg den i en stooor langpanne. Jeg kjevvlet ut marsipan og la i bunnen og doblet oppskrifta på trøffelkremen (som var himmelsk god). Og så hadde jeg over to pakker med villbringebærgele isteden. Slik hurtiggele. Da ble det tykkere lag med gele og den stovnet raskere. Nå har jeg bare igjen å skjære de i ruset og dyppe i sjokolade. Og SMAKE!!!

    SvarSlett
  21. Ina: Høres ut som om du har fått det til helt supert:) Ble de gode?

    SvarSlett
  22. nå har jeg prøvd meg på disse, og alt gikk fint, helt til de skulle dyppes i sjokoladen.. (lagde i langpanne)
    de første gikk greit, for da va sjokoladen så flytende.. men så begynnte geleen å skli av hver bit.. utrolig plagsomt.. så nå gav jeg opp og satte resten i kjøleskapet.. sukk..

    tips til å holde sjokoladen flytende?? etter noen ganger i microen, ble den plutselig bare helt klumpete og stivnet.. måtte kaste hele greia..

    SvarSlett
  23. Helene: Hadde du dem i fryseren? Slik at de ble helt stive?

    SvarSlett
  24. Disse ble produsert i helgen og skal bli julegave. Heldigvis ble ikke alle like fine slik at jeg måtte beholde noen selv - for OMG! de var gode (Mm, Mm, Mmm...). Lagde de med trøffelkremen :-)Lot de ligge i frysen over natten før jeg trakk de.

    Tips ang smelting av sjokolade: sjokoladen har lett for å klumpe seg ved oppvarming dersom den har fått fuktighet i seg som den jo får ved dypping av konfekten i den. Så smelt heller ny sjokolade og hell over i den som begynner å bli tykk (røre godt). Jeg smeltet 150g først, og spedde på med 50 g til underveis.
    -blomstre

    SvarSlett
  25. ja, jeg lot de ligge i fryseren, men de var nok blitt varme igjen da.. da var dte kanskje det som var problemet ja.. skal legge de i fryseren i morgen igjen, og prøve på ny! :) må bare kjøpe mer sjokoloade..hehe

    takk for sjokoladetips! satser på litt mer tålmodighet i morgen, ble litt sent nå!

    hvor lenge holder disse seg i kjøleskapet mon tro??

    SvarSlett
  26. Hei! Jeg vil først og fremst si at du har en fantastisk blogg her frøken!
    Sitter bare med ett smil om munnen og rister på hodet over hvor utrolig flink du er!(!!!) :)
    Mine tradisjonelle marsipankuler jeg pleier å lage til julegodis ble danket ut av disse deilige hjertene i år, tusen takk for at du deler dette med oss "mindreverdige bakere" :P hehe.

    Flott, stå på! Håper mannen din setter stor pris på at du er så flink :)

    God Jul ifra Hamar!

    SvarSlett
  27. Da har jeg prøvd å lage disse også. Jeg lagde min egen versjon ut fra din, der jeg hadde først i gelé, så hadde jeg over Freia melkesjokolade (varma i microen sammen med delfiafett), så hadde jeg litt marsipan på toppen (ble bare en bit formet for hånd, siden jeg ikke hadde passende hjerteutstikker. Vises jo ikke uansett når den er trukket med sjokolade). Trakk de med melkesjokolade også. Måtte prøvesmake, selvfølgelig, og NAM NAM, de ble gode!!! :D

    Hvor lenge tror du de holder seg i kjøleskap?

    SvarSlett
  28. Hei Mona:) Så bra at de ble gode...jeg må teste ut den varianten :)

    Jeg tror de holder seg godt i noen uker jeg. Men akkurat hvor lenge vet jeg ikke...har tatt noen av mine og lagt i kjøleskap for å se hvor lenge det går før de blir stygge :) Kommer med tilbakemelding.

    Klem fra Anne Brith

    SvarSlett
  29. Karoline Huldt: Takk for hyggelig tilbakemelding:)

    Mannen i Villa Perlesukkerhuset er nok veldig fornøyd med meg føler jeg :) Han gav meg en diamantring i sommer med et spørsmål om å være sammen resten av livet :)Og jeg hører fra andre at slike spørsmål er bra ;) hehe

    Kan du tenke deg hvor mye godt jeg skal bake og ordne til vi skal gifte oss? Jeg gleder meg vilt :)

    En god jul til deg på Hamar. Klem fra Anne Brith

    SvarSlett
  30. Hei! Hærlig side <3 Men det oppstod et problem. Hvorfor sitter geleen igjen i formen da jeg skulle lage troika<3?
    Du er utrolig flink!

    SvarSlett
  31. Hei,

    Jeg har samme spørsmål som anonym ovenfor her. Når jeg skulle trykke ut bitene fra IKEA formen, som jeg har hatt i fryseren. Så sitter gelen igjen. Bare masipan og nogauti som kommer ut.
    Prøvd å trykke på mange måter. Trykket når de kom rett fra fryseren og trykket etter de lå en ti minutt på benken.

    mvh
    Linda

    SvarSlett
  32. Linda og anonym: Jeg vet rett og slett ikke hvorfor. Det skjedde ikke på min så jeg kan ikke gi dere et godt svar på det. Synes det er kjemperart at det ikke kom ut etterpå :)

    Var det frossent?

    SvarSlett
  33. Ja, de er helt frosne. Prøvde enda engang nå. Kanskje det rett og slett ikke funker i disse IKEA formene :( Eller er det noe jeg kan smøre formen med først?

    mvh Linda

    SvarSlett
  34. Hei igjen,

    Jeg har fortsatt ikke gitt opp. Vil få det til. Men å bruke ikea isbit formene fungerer ikke. Gelen sitter bom fast.
    Var på leit etter noen andre konfekt former, men det eneste jeg fant var issjokoladeformer fra Alhens. Tror du det fungerer? Kanskje jeg skulle prøvd å hatt masipan først og gele til slutt. Hva tror du ?

    mvh
    Linda

    SvarSlett
  35. Veldig fin blogg!! Titter innom flere ganger om dagen :) Prøvd meg på trøffelkremen ikveld. Men synes den ble så flytende? Stivner den til i løpet av en natt i kjøleskapet? Hvor tykk skulle melis-massen være? Og skulle den avkjøles helt før man hadde i egg, den stivner ikke for mye da? Kan det være at det var lunk på den, som igjen smeltet smøret? Beklager mange spørsmål, vil bare lære litt mere :)

    SvarSlett
  36. Jeg skal prøve meg på disse nå!:)
    Men når jeg skal lage trøffelkremen, hvordan blir det da med smøret i terninger? Skal det piskes etterpå slik at de går i oppløsning?

    SvarSlett
  37. Jeg kom tilfeldig inn på bloggen din, og mmmmmmmmm. I år skriver jeg spesiale i julen, og har ikke tid til juleforberedelser. Men har får jeg jammen mange tips til neste jul. (og det er da heller ingen som sier man ikke kan lage konfekt etter jul ;-) Troikakake, er min kjærestes favoritt, så de har vil jeg prøve å lage til han (og til meg ;-)
    Jeg legger din blogg inn som min absolutte favoritt :-)

    SvarSlett
  38. Veronica: Jeg lagde min krem og da ble den litt flytende. Jeg lot den ikke bli stiv for da gikk det ikke så godt å ha massen i.

    I kveld skal jeg prøve meg på flere troikaer til oss selv og ettersom min forlovede ikke tåler nøtter kan jeg ikke bruke nougaten. Så da blir det kremen og ejg skal skrive litt i dette innlegget om den ok?

    Det er bare kjekt at du spør masse. Synes det er gøy og det er jo slik man lærer :) Klem fra anne brith

    SvarSlett
  39. Lene: Jeg elsker også troikakaken og disse her er kjempegode. Lykke til med bakingen når du startet med testingen:) Og en god jul til deg og dine:) Hilsen Anne Brith

    SvarSlett
  40. Hvor lenge holder de seg i kjøleskapet?

    SvarSlett
  41. Hei
    Så utrolig bra blogg du har, er inne å kikker her ofte. Og har vist den rundt til venner og familie :o)
    I dag prøvde jeg meg på troika-konfekten, men er ikke helt ferdig enda.
    Ser at flere har hatt problemer med IKEA- formene, det fikk jeg også. Jeg hadde dem i fryseren, men gelèen ville ikke ut. Så måtte stikke dem ut med kniv.
    Lagde også noen i firkanete form, og det gikk bedre :o)

    Har bare å dyppe dem i sjokolade igjen. Men fikk vann i den smeltede sjokoladen, så må prøve på nytt i morgen.

    Har du noen tips om hvordan jeg kan få dyppet dem på en måte som ikke blir så grisete?

    Hilsen fra Lilleleen

    SvarSlett
  42. Heisann.
    Når du lager disse med nougat, hvordan gjør du da? Smelter du nougaten og heller oppi formene, eller trykker du den oppi? Og hvordan smelter man nougat egentlig?

    SvarSlett
  43. Solfrid: Jeg smelter nougaten i vannbad :) Forsiktig slik at det ikke blir for varmt :)

    GOD JUL! Klem fra Anne Brith

    SvarSlett
  44. Du gjør virkelig en flott jobb med bloggen din! Nydelig!

    Jeg lagde også Troikakonfekt før jul - de ble uten gele. Jeg trodde det var fordi gelene ble stående i formen i dagesvis før jeg hadde i nougat, så den tørket litt ut, men jeg ser andre her skylder på Ikeaformene, så da gjør jeg også det... Men når jeg skulle ha de ut, så kom jo nougaten og marsipanen ut som nyydelige små hjerter, og det hadde det kanskje ikke blitt uten at gelene var i formen.

    Hilsen Anette

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)