søndag 5. desember 2010

5 desember - Mikke Mus pepperkake



Det er så utrolig mye man kan lage av pepperkakedeig. Bare du har en mal, litt bakepapir og en kniv så kommer du kjempelangt.

Hvorfor ikke la barna bestemme dette året hvordan noen av pepperkakene skal se ut? Jeg er helt sikker på dere ender opp med morsomme og annerledes pepperkaker!

Jeg fikk utfordringen å lage Mikke Mus og jeg har hatt lyst til å lage denne lenge så derfor ble det slik.

Jeg har brukt denne malen:

Det er bare å lagre bildet og printe det ut i størrelsen du selv vil. Så legger du malen på bakepapir og klipper malen ut slik:



Legg malen over pepperkakedeigen som du ruller ut på bakepapir.


Skjær rundt malen.


Pass på at de ikke ligger for nære hverandre.

Når pepperkakene er bakt så tar jeg en pepperkake og bruker som mal. Jeg tegner på alt med spiselig tusj. Har du ikke dette så lag en pepperkake ekstra og tegn på med tusj så kaster du denne etterpå.

Jeg gjør dette for å se på hvor royalicing linjene skal være etterpå.

Lag sort og hvit icing.



Sprøyt ut den sorte kanten slik:



Fyll det med våt sort icing:


Legg så en kant med hvit icing langs den sorte kanten. Dette blir som oftest ikke pent. MEN ikke fortvil du fikser det etterpå.

Fyll dette også med hvit icing og så skal du lage en linje med hvitt i skjæyten på den sorte og hvite slik at du pent skjuler det som ble skjevt:)


Til slutt pynter du nesen i midten og øyne samt munn. Jeg har brukt tip 2 til alle lijnene utenom den tynne streken over nesen. Der brukte jeg tip 1.

Til slutten kan du ha litt rødt i munnen til Mikke Mus.


Lager du pepperkakene store nok ( 10 cm) så er dette ikke vanskelig å lage :)

Slik ble 4 av mine beste:



HUSK bare å ha det gøy. Hvordan de til slutt blir seende ut er ikke det aller viktigste. Det er at man har gjort noe gøy med barna.... barna ser ikke feilene... de ser Mikke Mus... uansett...

Håper dere alle får en strålende søndag.

Jeg håper dere alle sammen deler dette innlegget rundt om på internett.... forum dere er på eller facebook om dere liker ideen om å lage en annerledes pepperkake. Jeg har satt meg et mål om å komme i topp 100 lista på blogglisten før jul og håper dere hjelper meg. Jeg ligger nå på plass nr. 106 :)

Igjen kos dere masse, jeg har bakt svigermors eplekake i går og noen andre søte pepperkaker så følg med i løpet av dagen på villaperlesukker.no

God søndag til dere alle!

Klem fra

Anne Brith

10 kommentarer:

  1. Takk for at du tok utfordringa :) De ble kjempeflotte!!

    SvarSlett
  2. Så utrolig stilig! Å må jo bare si jeg blir imponert over hvor dyktig du er! :) Har kikket igjenom hele bloggen din, å sier bare WOW.
    Skulle ønske jeg hadde kunnet gjort alt dette.
    Ha en fortsatt fin adventstid.

    Gro.

    SvarSlett
  3. Veldig farlig å la guttene mine se bloggen din, de stiller nok gedigne krav til neste bursdagskake!!!

    Men et spørsmål, rent teknisk - jeg sliter med å få til en smakskombinasjon, og du ser ut til å ha full kontroll! Lys sjokolade og chai/indian spice te i trøffelform - jeg har trukket knallsterk te og laget sirup av den og så blandet med smeltet sjokolade, men det ble aldri stivt igjen - burde kanskje prøvd fryser? - har sett en oppskrift (som jeg selvfølgelig mistet igjen) hvor det var brukt fløte i tillegg. Hvordan kan jeg lage trøfler av denne kombinasjonen uten at det ender opp som kliss? Det smaker så himmelsk at det blir spist uansett, men ville vært mye bedre som kuler enn på teskje;-)

    SvarSlett
  4. Du lager så fantastisk mye godt og fint, så jeg har blitt helt inspirert. Her kan du se resultatet av denne nyfunnede bakegleden *hehe* http://mytreasures.blogg.no/1291498690_ikke_le_dette_er_frst.html

    SvarSlett
  5. SV: Tusen takk for supre tips! Skal lage en doning til, så da skal jeg prøve med rund spiss! Tusen takk for at du tok deg tid til å lese innlegget mitt! Jeg leser faktisk nesten alle innleggene dine for å få inspirasjon i disse juletider! Super blogg :o)

    SvarSlett
  6. Mona: Ja det var du som kom med utfordringen ja:) Har tenkt å lage troikakonfekt i morgen :)

    Gro: Tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere:) Gøy å få høre av de som besøker bloggen første gang hva de synes. Håper du og dine også får en flott førjulstid!


    Ellida: Kan du ikke lage en ganashe og så ha smaken i til slutt? Høres ut som det skal bli deilig. Ganashe er følte og hvit sjokolade eller melkesjokolade og så en smak som tilsettes. Og det høres ut som om du har en flott smak her. Kan du gi meg oppskriften?

    Janne: Tusen takk for et flott innlegg. De ble jo kjempeflotte :) Skrev i innlegget på bloggen din :) Klem

    SvarSlett
  7. Du er så kreativ.. og ram på slik pynting :)
    Vi klarte det ikke så bra så vi må prøve igjen :D
    Ha en fin fin kveld.. så skal jeg dele bloggen din :D

    SvarSlett
  8. Her har du en oppskrift med hvit sjokolade, burde passe deg;-) http://www.boston.com/lifestyle/food/articles/2009/04/08/white_chocolate_chai_truffles/

    Jeg pleier å kjøpe chai teposer i helsekostfirretning, den jeg foretrekker er fra Hampstead tea&coffee, men krydderblandingen er rett og slett ingefær, lemongrass, pepper, kardemomme og nellik.

    SvarSlett
  9. Hei du...
    Denne bloggen er jo bare fantastisk:)) Du er SÅ flink til å ta med masse bilder og skikkelike beskrivelser. Jeg skal spre den rundt om til mine venner. Jeg har bare et spm:
    Hvordan får du icingen så svart? min blir bare grå. Jeg bruker wilton sin svarte pastafarge. Og så lurer jeg på hvor lenge og hvordan du oppbevarer royal icing i våt tilstand....

    Mvh Ingunn

    SvarSlett
  10. Photofreak: Da jeg startet å lage og pynte pepperkaker for første gang så så de heller ikke så representable ut hihi... heldigivs blir det bedre og bedre for hver gang :) Lykke til neste gang og takk for koselig melding:) Så fint at dere orker å ta dere tid til å skrive til meg :)

    Ellida: Tusen takk for oppskriften. Jeg skal definitivt teste denne ut ::)

    Ingunn: Så bra at du er fornøyd. Det er jo også en grunn for at jeg gjør dette ... for å spre det glade bakebudskap hehe...Jeg bruker sort fra Wilton jeg også innimellom og det går fint. Men du må ta i nok ;)
    Så oppbevarer jeg det jeg har igjen i en liten brødpose som ejg legger i kjøleskapet :)
    Håper du følger med her fremover og fortsetter å kommentere :)

    Hilsen Anne Brith

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)