fredag 3. desember 2010

4 desember - Be my cupcake?


Det er fredag og siste dag i uken. Fredag hos oss er en herlig dag hvor vi roer ned, koser oss og bare slapper av. Uken har vært travel. Vi har etter tur vært syke her og jeg merker jeg trenger påfyll fra mine søte små.

I morrest var jeg fryktelig trøtt og det var altfor tidlig da guttene våknet klokken 6 men når minstegutten på 4 år, som forøvrig er familiens solstråle har stjerner i øynene og lurer på om han kan åpne pakkekalenderen så klarte jeg jo selvsagt ikke si nei ;)

Jeg har tenkt til å bruke kvelden i kveld og morgendagen på å kose meg med familen min derfor serveres luke nummer 4 en dag for tidlig:)

Jeg har fått masse godt tips fra dere på hva jeg kan lage og kom gjerne med flere tips.

En av mine trofaste følgere Mona spurte om jeg ikke kunne lage noe hun og datteren kunne lage sammen. Datteren har nemlig bursdag neste uke. Mona denne er til deg! Jeg sender deg formen og noen pinner i posten og håper det kommer frem til prinsessa har bursdag;)

For å kunne lage "Be my cupcake" trenger du:

Smuldret sjokoladekake
50 gram smeltet sjokolade

Cupcakeform eller bare kreative hender og en kniv;)

Denne formen kan kjøpes på: http://www.mylittlecupcakepop.com/

Hvit sjokolade
Farge til sjokolade
Strøssel og minismarties


Slik kom formen innpakket i en søt liten eske.

Smuldre sjokoladekake og ha i litt sjokolade slik at dette fester seg.


Rull ut 6 baller som er 25 gram. La disse stå i kjøleskapet i 10 minutter.

Hvis du ikke har form så ruller du ballen litt avlang og former toppen med hendene.


Legg så ballen i formen og trykk denne godt rundt ballen. Det overflødige av kakemassen vil nå være borte og du har fått en fin cupcakeform.



Jeg valgte å lage 6 stykker.


Dypp 2-3 mm av pinnen ned i sjokoladen.



Fest kaken på pinnen.


Smelt sjokolade i en kopp. Som dere ser så har jeg simple Ikeakopper jeg bruker. Jeg er ikke så fancy på kjøkkenet;) Det enkle er ofte det beste. Grunnen til at jeg bruker en slik kopp er at jeg skal slippe å kaste så mye sjokolade etterpå. Nå bruker jeg kun 100 g som jeg smelter i mikroen.

Akkurat nok sjokolade til at cupcaken kan dyppes ned i sjokoladen.

IKKE snurr den rundt når du dypper den. Da blir det smuler i sjokoladen. Dypp og len den fra høyre til venstre for å få den i hele sjokoladen.




Dra den så rett opp. Hold den opp ned en stund til du ser den begynner å stivne. IKKE rull rundt og styr frem og tilbake med den nå da renner sjokoladen av og du må ha et til lag over.


Sett dem til tørk. Jeg har brukt isopor til dette. Et glass med sukker funker også :)


Dypp så halve cupcaken i smeltet hvit sjokolade og ha på en rød minismarties.


Farg etterpå den hvite sjokoladen rosa og dypp de siste i rosa sjokolade. Jeg lagde 3 av hver.


Sett en rød smarties oppå og dyss noe strø over.



Cupcakene kan serveres.


Og slik ble den rosa:


Så kan du gi denne til en du er glad i med spørsmålet: Be my cupcake?

Håper dere alle får en fantastisk fredag kveld og en enda bedre lørdag.

Så var det plutselig bare 20 dager igjen til jul.....



Vi sees igjen på søndag!

Cupcakehilsen fra

Anne Brith

14 kommentarer:

  1. Disse var utrolig søte Anne Brith!

    Hvor kan man få tak i sånne former? Ida har jo bursdag nå i slutten av desember, og jeg har lyst å lage no skikkelig fint som ikke er så vanskelig, til henne og jentene hun skal ha på feiring . Du er helt fantastisk, og jeg blir bare mer og mer imponert! Kos deg i kveld, og slapp av :)

    SvarSlett
  2. HIlde her er linken:

    http://www.mylittlecupcakepop.com/

    Jeg har forandret innlegget nå :) Så denne linken ligger i innlegget også :)

    SvarSlett
  3. Helt nydelig!! Gleder meg masse til å lage disse! Tusen takk, kjære deg, min datter kommer til å bli lykkelig:-)
    Ha en strålende helg!!
    Hvor får man tak i sånn hvit strøssel?

    SvarSlett
  4. Så utrolig søte! Tror jammen jeg må bestille meg en sånn form! :)

    SvarSlett
  5. Kjempesøte!! Denne formen bare mååå jeg bestille :))
    Ønsker deg en deilig, avslappende helg med familien.
    Hilsen Beate

    SvarSlett
  6. Kan du lage en muffins med julesmak? Litt sånn krydderkake-ich med passende iceing? :)

    SvarSlett
  7. Utrolig morsom vri på cupcakes! Blir garantert å gå til innkjøp av ei slik form etterhvert. I den anledning lurer jeg på om forma er av plast eller porselen?

    Utrolig givende blogg! :)

    Hilsen Konditrodrøm

    SvarSlett
  8. Du er kjempe flink, har du lagt ut oppskriften på sukkerpasta? I såfall kan du si hvor jeg kan finne den :) Liker ikke marsipan og vil gjerne prøve meg på en av dine kaker da jeg elsker å bake, men er ikke så flink med pynt.

    Jeg leser bloggen din med jevne mellomrom da du inspirerer meg veldig, og etter å ha sett på kakene dine ender jeg som regel opp på kjøkkenet i full sving med en kake.

    Prøvde meg på sukkerpasta, men det gikk dårlig med den oppskriften jeg brukte, ødela faktisk kjøkkenmaskina min pga den :/ Bruker du brødbakemakin når du lager?

    SvarSlett
  9. Hei cellulitter og karamell:

    Jeg har en sukkerpastaoppskrift her:

    http://villaperlesukker.blogspot.com/2010/10/annas-sukkerpasta.html

    HUSK at når sukkerpastaen begynner å bli hard så ikke press på. Om kjøkkenmaskinen ikke klarer det må du stoppe og elte videre:)

    Masse lykke til med bakingen og håper du følger med videre :)

    Klem fra Anne Brith

    SvarSlett
  10. Therese takk for innspill jeg skal se om jeg ikke kan komme med noe :)

    Konditordrøm: forma er av plast ja :)

    SvarSlett
  11. Jeg blir helt imponert av deg jeg! Du er jammen meg flink, forklarer godt med bilder og tekst.
    Dette må jeg jammen prøve!! Tusen takk :)

    SvarSlett
  12. Takk for det anonym 15.22

    Håper du får det til. Gi gjerne en tilbakemelding på hvordan det gikk :)

    Ha en strålende helg :)

    Vennlig hilsen Anne Brith

    SvarSlett
  13. HVORDAN i all verden farger du hvit sjoko?!?! Altså, hvilke farger bruker du? Pulver, pasta, konditori, noe annet? Jeg prøvde å sette arom i hvit sjokolade og den ble bare en grynete masse.. Sjokoladen tåler jo ikke vann?

    Håper du kan hjelpe meg med denne altså :D

    Super blogg forresten!

    SvarSlett
  14. Life-tone: Det er kun pulverfarger og farger som er laget til sjokolade som gir et bra resultat. Flere av de jeg kjenner har nå testet ut å farge sjokoladen med pastafarge og det blir ikke bra.

    Hvorfor gi sjokoladen en aroma... smaker det ikke godt nok med sjokoladesmak? Litt usikker på hva du mener her :)

    Hilsen Anne Brith

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)