torsdag 2. desember 2010

2 desember - Marsipangris


Her hjemme hos oss har vi flere marsipangriser. I følge min forlovede er det 4 marsipangriser og en som bare "griser" på kjøkkenet. Dere skjønner sikkert at den grisen det er meg :)

Uansett griser kan være søte. Særlig når de kommer i rosa og har fått litt glitter på ;)

I går ble jeg utfordret til å lage marsipangriser til dagens luke. Ettersom dette skal være aktiviteter som man kan gjøre med barn har jeg senket nivået litt slik at alle skal få til å lage dette.

Til 12 griser trenger du:

250 g marsipan
Rosa, sort og hvit marsipan. Jeg brukte vanlig marsipan og farget 250 g rosa og litt sort og brukte hvit marsipan til øynene. Du kan også bruke vanlig marsipan til øynene.

Jeg elsker fargene fra SK. Det er helt fantastiske!


Start med å finne frem minimuffinsformer. Jeg har brukt disse rosa fra bakeshop.no.


Vei opp 15 gram marsipan og rull ut kuler/sirkler og ha dette i minimuffinsformene.


 Vei så opp 5 grams kuler og legg disse oppå.


Lag nesen. Den er kanskje bare 1/5 av hodet. Og lag hull i den. Bruk en gaffel eller annet spist redskap.


Lag gjerne et smil på grisen. Selv om han vet at hans siste dag er kommet så kan det være greit å få et smil på:)


Sett dem på slik:


Så kommer ørene. Lag en liten kule/ball og trykk den inn slik at det blir et hulrom. Jeg bruker et ballredskap til dette. Del dette i to og bruk begge delene til ører. Trykk dem sammen og form dem som griseører.

Letter sagt enn gjort jeg vet men tro meg når du setter på ørene og får på øynene så vil man ikke se at noen er skjeve ;)


Her bretts de sammen:


Her settes det ene øret på:


Og det andre ;)


Grisene skal nå få øyne.


Lag hull der øynene skal komme med en balltool eller et annet kjøkkenredskap. Har du en stor tusj kan du ha plastfolie utenpå denne og tegne gropen med den.


Sett på små øyne av hvit eller vanlig farget marsipan.



Til slutt litt sort inni for å gi dem litt glød :)


Grisen er klar til servering :)


Enkel og grei aktivitet man kan gjøre med de små barna.


Jeg har begynt å få inn tips til hvem som skal få deler av det jeg lager. Det er meningen at det skal kunne glede noen barn og jeg takker for alle gode tips.

Kom gjerne med flere!

Og nå håper jeg dere kommer med tips til hva jeg kan lage til morgendagens luke ;)



Så var det plutselig bare 22 dager igjen til jul :)

Ha en strålende dag videre!

Klem fra Anne Brith

8 kommentarer:

  1. Så hyggelig at du tok utfordringen; disse er jo kjempesøte !!! Skulle så gjerne ha smakt en, kanskje jeg får tid til å prøve å lage selv - hvem vet ?

    SvarSlett
  2. Åhhh de var helt nydelig. Sukk, fine, fine grisene:-)
    Imorgen syns jeg du skal lage noe ENKELT som passer perfekt til en 7 år gammel jente, noe som til og med jeg kan få til. Vi skal nemlig ha bursdagsfeiring i neste uke;-)

    SvarSlett
  3. Passer kanskje ikke i denne sammenhengen, men de røde små julete kakene du har bilde av på ditt første innlegg, "Velkommen" finnes den oppskriften noe sted? Hvis ikke så passer jo dette også i en julekalender kanskje!

    SvarSlett
  4. Kjempefine :)

    Hva med å lage noe som ligner på kristorn? enten i form av kake eller julepynt?

    SvarSlett
  5. Wow, her snakker vi bakeskills... Utrolig dyktig du er.

    SvarSlett
  6. Photofreak: Se her: http://villaperlesukker.blogspot.com/2010/11/kristorn.html :-)

    SvarSlett
  7. Knerten: Disse tok ikke så lang tid å lage :)

    Monajenten: Jeg tror jeg må finne ut noe skikkelig jentete...som ikke er forvanskelig...tenke tenke....

    Ellen de røde herlighetene finnes under Petit Fours :)

    Beate takk for hyggelig kommentar... lurer på om du er den Beate jeg tror du er ;)

    SvarSlett
  8. Hei!
    Veldig fine figurer du lager! Pasientene på C2 på Radiumhospitalet hadde blitt veldig glade for litt marsipan eller annet godt, hvis du leter etter noen å gi det til... :o) Mange pasienter her som ikke har overskudd eller tid til å lage noe som helst til jul. Adressen er i tilfelle Ullernchausseen 70,Montebello, 0310 Oslo

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)