søndag 19. desember 2010

19 desember - Juleklokker


I dag har alt som kan gå galt på et kjøkken gått galt.Jeg skulle prøve meg på Vanila Fudge men min ble bare hvit og ikke stiv samtidig som den ble skikkelig kornete i smaken..... Jeg tror det må være noe med meg og karameller jeg. Men jeg har kjøpt inn mer fløte og prøver igjen i morgen.

Disse juleklokkene tenkte jeg også det ikke kunne gå noe særlig galt med ettersom deigen er en vanlig kjeksdeig men å få fyllet pent var jammen ikke lett. Men etter brett nummer 3 så vant jeg! Ha ha.

Her er oppskriften på deigen som gir deg ca 40 juleklokker:

225 g smør
85 g kremost
50 g sukker
1 ts vaniljeessens
250 g mel
1/4 ts salt

Miks smør, kremost og sukker til det er en jevn og hvit "fluffy" konsistens.
Ha så i vaniljen.

Til slutt tar du i melet og saltet litt etter litt.

Det kan hende du trenger litt mer mel men det kan være greit å bruke dette når du skal kjevle deigen ut etterpå.

La deigen hvile i en pose kjølig i 1-2 timer før du kjevler den ut.

Stekes i 8-10 minutter på 190 grader.

Kjevle ut deigen på bakepapiret. Stikk ut sirkler. Jeg brukte en vanlig Ikea plastkopp til dette.



Fyll klokkene med ønsket fyll.

Jeg brukte bringebær men det er også deilig med blåbær:)


Legg noen rips inni:)


Brett kantene rundt og innover. La den ene overlappe den andre.


Slik:)


Bøy bakkanten litt under hele klokken og form den pen.


Mine kom ut som noen skikkelig kriseklokker.

Jeg hadde selvsagt fylt dem for mye og latt dem stå rett i ovnen.



Men som sagt jeg vant og fant ut at jeg skulle steke dem skjevt slik at fyllet ikke rant ut ;)

Litt fyll renner ut uansett. Men de kan serveres med siktet melis oppå og da vil ingen se at de ikke er så pene mer :)


Disse er bare så deilige. Jeg liker mine forresten best uten melis :)



Hvis noen av dere har en herlig oppskrift på en slik deig så tar jeg imot med takk:) Gøy å prøve nye oppskrifter.

Håper dere har hatt en flott helg:)

Frustrert hilsen fra

Anne Brith

5 kommentarer:

  1. Åh, disse så kjempe gode ut!! :)

    SvarSlett
  2. Dette er den herligste bloggen eg har sett på lenge!
    Den er jo så uhøytidlig- så skjønn!
    Har forresten planer om å lage Sarah Bernard kakene- så nå har eg begynt på kremen!
    Legger meg til som følger hos deg!
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Hei, Magne fra VG Nett her igjen. Nå ligger innlegget ditt på Lesernes VG :-)

    SvarSlett
  4. Iselin: Så bra at du liker bloggen. Jeg håper du følger med fremover og forteller alle som du tror kan ha nytte av bloggen at det er mye søtt å finne her :) Ønsker deg en god jul :)

    Hilsen Anne Brith

    SvarSlett
  5. Magne: Kjempegøy:) Litt dårlig bilde men heldigvis får jeg et nytt kamera til jul og håper at du følger med bloggen videre og sprer det søte budskap.

    God jul til deg og dine. Vennlig hilsen Anne Brith

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)