lørdag 18. desember 2010

18 desember - Julenisse


Det bakes på spreng her i Villa Perlesukker huset.  Noen av marsipanfigurene jeg har laget skal jeg ha stående på bordet når vi skal ha familien her på julefrokost 1 juledag. Hvert fat skal få små figurer rundt omkring :)

Jeg synes det er veldig greit å ha marsipanfigurene i små minimuffinsformer.

Disse minimuffinsformene kan du kjøpe på nett hos bakeshop.no.

Jeg har fått mange mail fra dere om kurs og har bestemt meg for at jeg i 2011 skal begynne med det!
Hvis du bor i Osloområdet og vil lære hvordan du lager marsipan, sprøyter icing og lager petit fours som ikke bare ser lekre ut men som også smaker godt så kan du sende meg en mail på post@villaperlesukker.no

Mer info om kurs følger på nyåret.

Julenisser av marsipan kan lages på mange forskjellige vis. Jeg lagde den liggende.

For å lage denne trenger du vanlig, rød og rosa marsipan.

Start med å rulle baller og legg disse i minimuffinsformer.

Jeg veide mine til 20 gram.


Lag skjegget. Jeg brukte en pizzakniv som hadde et taggemønster.


Lag så barten som vist på bildet.


Legg på skjegget.


Lag to øyne. Alt frem til nå lages av vanlig marsipan.


Lag en lang nisselue.


Legg denne på.


Lag en liten ball av vanlig marsipan og brett nisseluen litt fremover og legg ballen på.


Legg på barten.



En rosa nese. Denne kan også være av vanlig marsipan.


To små sorte øyne.


Så kan nissen serveres :)


Ønsker dere alle en herlig lørdag.

Klem fra

Anne Brith

5 kommentarer:

  1. Jeg har et spørsmål; jeg har sett du har laget mange store kaker, bla piratkaken. Jeg lurer på ossen du lager det laget som du legger rundt. Er det marsipan eller blomsterdeig, elller lignende ? Kan du lage et innlegg om det eller har du laget det ? Venter spent på svar:D Leser bloggen din mange ganger om dagen ! Utrolig fin blogg, jeg laget meg en blogg, og da blle designet inspirert av deg ! :)

    SvarSlett
  2. Kakekos: Jeg trekker kakene med marsipan og sukkerpasta. Sukkerpasta kan du finne oppskrift på her på bloggen. Så gøy at du ble inspirert til å lage blogg selv :) Kjempegøy. Lykke til med det!

    Jeg lover at jeg skal komme med flere tips til ting som er lette å lage og som nybegynnere kan lære masse av. Ønsker deg en fin jul :)

    Klem fra Anne brith

    SvarSlett
  3. Hvis du skal ha kurs så er det ikke umulig at jeg melder meg på etterhvert :)
    Venter til du har mer info bare :)

    Hilsen Solveig Eriksen /photofreak :)

    SvarSlett
  4. Kurs i Bergen også, ja takk??? :-D

    SvarSlett
  5. Tusen takk !
    God jul til deg også :-)

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)