fredag 17. desember 2010

17 desember - Shopping & Freia sjokolade


Det er travle dager før jul og jeg må bare innrømme at jeg henger litt etter med julegaveshoppingen.
Heldigivs fikk jeg unnagjort litt i dag.

Denne søte skålen eller fatet på stett er fra Skeidar. Det kostet kun kr 44.- og jeg har tenkt til å fylle det med konfekt og andre søtsaker og gi i gave.

Konfektene som ligger oppå er da mitt resultat fra testingen jeg gjorde med Freia sin sjokolade. Den aller mørkeste Freia sjokoladen er en kovertyresjokolade og skal man bruke det til konfekt og få det blankt og fint så må denne tempereres.

Det betyr: Denne mørke sjokoladen skal varmes på vannbad eller i mikrobølgeovn til den er ca 48-50 grader. Så skal den ned i temperatur: til 27-28 grader. Så skal den varmes opp igjeg til arbeidstemperatur som er 31-32 grader.
Gjør man dette riktig så blir sjokoladen fin og blank, smelter ikke i hendene men blir hard og knekker først når den kommer i munnen.

Men dette er ikke så lett.

Mer om temperering kan du lese på sidene til Kjetil Klepper.

Han skriver forøvrig på sin side:
" Disse sidene er laget av meg. Noen ganger får jeg plutselige innfall,
og en dag tenkte jeg: "Jeg skal lære meg å lage lekre kaker".
Og så gjorde jeg det...

DET synes jeg er kjempegøy!

Tilbake til tempereringen av sjokoladen som skulle bli til konfekt. Jeg synes det var vanskelig.
Det betyr ikke at jeg gir opp :) Noen av de mørke konfektene fikk hvite prikker på seg mens noen ble helt perfekte.

Jeg skal etter jul på besøk til en av norges beste konditorer ( etter min mening) så da skal jeg spørre mange spørsmål om sjokolade :)

Håper å komme med mange tips til dere etter jul.

Mine konfekt ble denne gangen  fylt med karamellfyll. Hvordan du kan lage konfekt kan du lese mer om her.

Oppskriften til karamellfyll finner du her

De som ble penest ble pakket inn i en liten eske.



Håper dere får en strålende helg!

Det er siste helga før jul og jeg skal lage pepperkakehus, 3 slag, 8 spiselige gaver, marsipanjulenisser og en julekake :)

Vi sees i morgen :)

God klem fra

Anne Brith

13 kommentarer:

  1. Hurra!
    For en kjempefin blogg!!!
    Har surret rundt innpå her i noen timer nå og merket meg hva jeg skal prøve.
    Så i morgen blir det forsøk på troikahjerter (regner med silikonisbitformer fra IKEA funker til dette).
    Bloggen bokmerkes og kommer til å sjekkes masse :-)
    Ranveig JS

    SvarSlett
  2. Ranveig JS: Jeg har fått noen tilbakemeldinger på at det kan være vanskelig å få ut geleen fra disse formene. Jeg har ikke testet disse formene ut selv på Ikea sine isbitformer så håper det går greit. Husk i alle fall å fryse det slik at du får trykket det ut uten at det blir ødelagt. Kjedelig om alt må kastes :)

    Masse lykke til og flott at du likte bloggen min :) Hilsen fra Anne Brith

    SvarSlett
  3. Hei! Har du noen gode tips hvor man kan kjøpe fine esker ol som passer til konfekter? :)

    SvarSlett
  4. Kjempefint fat! ...og jeg er fortsatt nysgjerrig på det kakefatet du skulle gi bort 1. desember jeg:-)

    Er det forresten andre steder enn panduro man får kjøpt silikonformer i brett? Likte ikke så godt de løse.

    SvarSlett
  5. Hei Monajenten: det rosa fatet trekkes i romjulen. Det er over 600 delte innlegg og flere har delt flere gangerså jeg må gå gjennom det hele og få en person til å se over det.

    Jeg var sikker på jeg skrev det på facebook og i innlegget men nå ble jeg brått usikker....

    SvarSlett
  6. Godt mulig du har gjort det altså;-) Har ikke sett på innlegget i det siste:-p

    Spurte for litt siden ang farget marsipan også, men det er sikkert ikke så lett å få med seg alt;-) (kanskje jeg ikke har fått med meg et evt. svar heller;-)) men hvor kjøper du det? Hvor er det billigst? Skulle hatt farget (god!) marsipan, og sånne silikonformbrett:-) Det var utsolgt på Panduro nemlig:-(

    SvarSlett
  7. Hei!

    HVordan oppbevares sjokoladen når den gies i gave? Nå ligger all min konfekt i kjøleskapet, men har tenkt å gi noe i gave, og da er det jo vanskelig å få de oppbevart kaldt for de blir jo gjerne liggende under treet en stund.

    SvarSlett
  8. Synes at du kan ta deg en tur til bartebyen å holde et kurs også ettervært!
    Jeg låner med glede ut kjøkkenet til slike sysler. Og jeg trenger jo et kurs ;-)

    SvarSlett
  9. Ina: Jeg gir gaven og sier at det er spiselig :) Da synes jeg det er greit at slike gaver pakkes opp og settes kaldt.

    Sjokolade forøvrig blir jo ikke dårlig i romtemperatur. Det er bare så synd om de du gir gaven til fyrer veldig mye og at sjokoladen smaltes. Så mitt tips er å si det til de du gir gaven at den er spiselig :) Hvis du virkelig er redd den blir smeltet.

    Ellers er det en god ting å pakke den inn i poser/esker og så silkepapir rundt så i en eske... :)

    Lykke til :)

    Ingeborg :) Det hadde vært kjempegøy. Forloveden min jobber i en bedrift som har hovedkontor der så sjansen er nok stor at ejg også kommer dit :)

    Klem fra Anne Brith

    SvarSlett
  10. Mona: Har du sjekket Bakeshop.no for former?

    Marsipan ferdigfarget? Hvilken farge tenkte du da?

    Jeg bruker ikke kjøpe ferdigfarget. Farger den selv :)

    SvarSlett
  11. Linken til sjokoladetempereringen var genial :) Tusen takk :D

    Hilsen Solveig Eriksen /photofreak :)

    SvarSlett
  12. Hei! Dette bildet ligger på forsiden på vg-nett!

    SvarSlett
  13. renba: Er du sikker på det er dette bildet?

    Hilsen anne brith

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)