torsdag 16. desember 2010

16 desember - Karamellkonfekt


I forrige uke sto det på statusen til en av mine venner på Facebook: Lager karameller!

Jeg ble jo selvfølgelig gira...igjen:)

Fikk oppskriften og gikk drastisk til verks.

Jeg vet ikke hva som skjedde men mine karameller ble aldri harde nok. Uansett hvor kaldt jeg lot det stå ble det bare en seig masse. Jaja tenkte jeg. Jeg kan jo ikke alltid lykkes.

Tenkte jeg skulle kaste hele greiene men så kom jeg på at jeg kunne jo lage det som fyll i konfekt.

Her er oppskriten til Ingeborg:

100gr smør
100gr sukker
2dl kremfløte
1dl lys sirup ca (3store spiseskjeer)
...1ts vaniljesukker

Ha alt i en kasserolle, kok i 10-15min mens du rører!


Ta dråpetesten. Ta litt av karamellblandingen i kaldt vann. Kan den rulles til en liten ball er den ferdig.
Ha i brødform e.l.
Om det ikke er teflon så legg i bakepapir før du har i karamellblandinga.
La stå i et par timer så det bli kaldt.
Del opp!
Spis dæ kvalm =P

Hehe. Jeg tror jeg kokte min blanding for lenge for det ble som sagt aldri hardt. Uansett kan dette brukes til å fylle i konfekt for blir den hard er jo det bare supergodt :)

Jeg brukte nontemp sjokolade fra Pals på disse og en konfektform fra Tupperware.

Varm sjokoladen opp i vannbad eller mikrobølgeovn.


Fyll hele formen med sjokolade. La dette stå til du ser at sjokoladen blir stiv i kanten på formene.

Snu så formen opp ned og la den hvile på en rist. Alt av overflødig sjokolade renner nå ut på bakepapiret under.


Slik:


Sett formen kaldt og etter 30 min kan du fylle dem.

Som dere ser så har ejg brukt karamellkremen :)


Lag så bunnen av sjokoladen. Da heller du over sjokolade igjen som du gjorde første gang og dekker alt fyllet.



Skrap av all overflødig sjokolade med en kniv ogf sett det hele kaldt.

Når det har blitt hardt kan du presse ut konfektene en for en og ha dem i en fin skål :)



Nå er det jammen ikke lenge igjen til jul. Jeg skal ta meg noen dager i helga og lage spiselige julegaver :)

Jeg kommer til å ta fri fra bloggen fra 23 desember til over nyttår tror jeg. Med unntak fra en nyttårskake og litt romjulsdesserter :)

Frem til jul har jeg pepperkakehus, bountykuler, drops og noe annet snacks stående på planen. Selvfølgelig med en litt annen vri enn dere er vant til å se rundt omkring :)

Håper dere følger med frem til jul:)

Happy julebaking!

Hilsen fra

Anne Brith



20 kommentarer:

  1. Siden jeg er en reser på karameller så kan jeg fortelle deg at du antagelig kokte massen for kort! :) Hvis du vil ha harde karameller (som ikke knekker tennene ut av munnen på deg) så skal massen ha ca 118 grader (sånne bakere som deg er antagelig i besittelse av ett termometer!?), enda hardere 120 grader og myke karameller ca 115 grader :) min siste ladning ble så myk at jeg ikke fikk de ut av formen.. hmm.. ;) Kan ikke gå bra hver gang! Var visst litt for utålmodig ;)
    Men du er jo så flink på alt annet så det er fint å vite at du ikke bestandig lykkes slik som du vil ;) Så er det håp for oss andre også :) hihi..
    Juleklem

    SvarSlett
  2. Nå fikk jeg et godt tips til hva jeg skal bruke tupperformen min til!

    SvarSlett
  3. Kult! Jeg er på bloggen din jo!

    Du har helt sikkert kokt de litt for kort ja, gjorde det jeg også nå sist og det var meget irriterende!
    Men egentlig var det like greit at du gjorde det for da fikk jeg en flott ting å lage til samboeren min sin mormor som elsker søtsaker ;-)

    SvarSlett
  4. Blir bare så imponert over alt du lager jeg! :)
    Fordi om du feiler så finner du en løsning på det.

    Å bloggen din skal følges i romjulen, selv om du tar deg litt juleferie. hihi

    Gro.

    SvarSlett
  5. Skal du koke karameller i kaserolle tar det ofte 1-2 timer for å få de seige og gode. Syns det tok litt for lang tid, så jeg har nå gått over til micro, der tar det 15 min på full fres.

    3 dl kremfløte
    3 ss lys sirup
    2,5 dl sukker
    2 ts lys eddik 7 %

    Bland i en glassbolle eller annet som tåler sterk varme og micro, sett inn og kjør på full fres i 15 min. Rør om, ta dråpetest. Evt ett eller to min til om du vil ha hardere.

    SvarSlett
  6. Heisann, Magne fra VG Nett her. Nå har jeg lagt innlegget ditt inn som en av anbefalingene på Lesernes VG helgespesial. Håper det er ok at jeg bruker bildet ditt, god helg!

    SvarSlett
  7. Hei Magne: Selvfølgelig er det greit. Det er jo kjempegøy :) God helg til deg! Hilsen fra Anne Brith

    SvarSlett
  8. Jeg har en annen oppskrift som jeg synes er knall god! smaker som smørbukk :) 1 ss smør smeltes, ha i 2 dl sukker, 2 dl fløte og 2 dl lys sirup. Ha i en ts vaniljesukker og 5 dråper vanilje essens. kok i 30-40 min. smaker nydelig :)

    SvarSlett
  9. Hei! så "fint" å se at det er flere som ikke får til karamellene sine.. jeg fikk en seig masse jeg også, og i dag ble de til karamell konfekter(mine kan du se på bloggen min) - tenkte vist nok ganske likt her, hehe:-) God jul!!

    SvarSlett
  10. Veldig inspirerende innlegg, jeg kommer definitivt tilbake for mer inspirasjon.
    Jeg tenkte kanskje at denne lenken kan være interessant som et supplement til pepperkaketemaet: http://www.gingerbread-house-heaven.com/gingerbread-house-icing.html

    SvarSlett
  11. Det var nok altfor kort koketid, ja..som flere nevner her :-) faktisk skal det kokes og røres temmelig lenge. En dråpe dryppet i iskaldt vann skal stivne temmelig raskt til "Smørbukk-konsistens". Men du fikk da flott konfekt ut av massen :-)

    SvarSlett
  12. Hei!

    Jeg forsøkte meg på denne, og kokte den bare i 10 minutter. Den ble knallhard, så konfekten min må kastes:-( Lurer på hvorfor den ble sånn, siden de andre her mener at den må koke lenge for at den skal bli hard? Har du oppskrift på mykt nougatfyll eller annet godt som man kan ha i konfekt? :-)

    SvarSlett
  13. Hei anonym 1029. Hvor stor kjele brukte du?

    Kanskje det er slik at når man koker dette i kun 10 minutter så blir det hardt?

    Var kjelen stor? Hvor høyt kom massen i kjelen om jeg får spørre?

    Hilsen Anne brith

    SvarSlett
  14. Elisabeth Bright side: Takk for link. Jeg kjenner til siden men har ikke lagt den til her ennå ... skal ordne det :)

    Takk:) Klem fra ANne Brith

    SvarSlett
  15. Ann Kristin: to sjeler en tanke :) God jul til deg og dine. Håper du titter innom i løpet av romjula :) Klem

    SvarSlett
  16. Janne: Takk for oppskriften. Jeg må teste den ut :) Hvor lenge skal det kokes?

    SvarSlett
  17. Anonym her:-)

    Jeg brukte en mellomstor kjele med teflonbelegg, slik at massen bare kom 1-2 cm opp langs kanten. Når det kokte så kom det selvsagt lenger opp. Når det var ferdig å koke dekket det bunnen i ca 0,5 cm tykkelse. Jeg aner ikke om det er en fordel å koke i liten eller stor kjele, jeg er veldig amatør og gjorde dette for første gang i går:-) Den "svettet" også veldig mye "fett" når den lå til avkjøling i gryten. Jeg aner ikke hva jeg gjorde feil. Kjipt at de ble stive, siden meningen var at de skulle bli myke:p

    SvarSlett
  18. Hei. Så utrolig godt ut. Jeg lager også karameller. jeg koker min i ca 1 time til massen blir 120grader. Massen setter seg da, men er fortsatt lett å trygge :) Jeg har en litt annen oppskrift, men tror ikke det burde ha noe å si. Jeg laget noen fløtekarameller i går og de ble ganske perfekte (syntes jeg selv). Tar meg en titt inne på bloggen din nå, så ut som det var mye spennende her :D Ønsker deg en flott førjulstid.

    SvarSlett
  19. Karamellen min skilte seg!!

    Kokte den ca 30 min, ble fin og gylden, og ganske seig da den stivna. Men fikk et lag av smør i kantene, dét var ikke helt etter planen... Gikk helt fint å skrape det av.

    SvarSlett
  20. du er veldig flink til og bake jeg er ei jente på alder 9 og elsker og bake jeg kommer til og følge med på hele Norge baker og heier på deg jeg vil følge med på bloggen og bake mye

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)