tirsdag 14. desember 2010

14 desember - Når nettene blir lange....


...og kulda slipper inn så sier vesle musemor til ungeflokken sin....bli for all del værende oppi de søte rosa muffinsformene så overlever du i alle fall til jul :)

Familien var på Ikea i går og der så jeg noen søte små mus som lå i kurven til hun som sto ved siden av. Jeg tenkte med en gang at jeg måtte lage noen marsipanmus.

Grunnen til at jeg legger marsipanfigurene i minimuffinsformer er rett og slett med tanke på hygiene og at det ikke skal klistre seg fast til hverandre.

Disse var ikke så vanskelige å lage men jeg kan gi dere alle et tips om å lage en først for å se hvordan den skal lages så lager du 9-12 stykker samlet. Det går mye fortere enn å lage en og en etter hverandre.

Du trenger:

Vanlig, grå, brun, rosa og sort marsipan.
Minimuffinsformer.

Jeg veide mine til 20 gram. Da vet dere størrelsen på dem :)



Først veier du da opp en ball til 20 gram. Rull den til en fin ball og så form den til en dråpe som vist på bildet.


Ørene er laget av en liten grå ball med en liten rosa ball inni. Trykk denne ned og del i to.

Hver del settes på hver sin side.


Nesen skal være rosa og for å få den festet godt lager du et hull i nesen.


Lag en kjegle som vist på bildet og trykk denne nedi. Nå former du nesen videre slik at den blir pen.


En mus har fått nese :)


Øyne er to runde sirkler med vanlig marsipan.


To sorte øyne inni og en liten hale så er musa ferdig :)


Slik ser ungeflokken ut :)


Så håper vi bare at ingen går i fella men passer seg for den....


Så skal alle sammen snart få feire jul igjen....


Ønsker dere en finfin dag videre!

God klem fra

Anne Brith

7 kommentarer:

  1. Nyyydelige marsipanmuser :) Herlig blogg har du også! God førjul :)

    SvarSlett
  2. Så søte :-) Hjem å lage marsipanmus etter jobben..... :-)

    SvarSlett
  3. Så søte! At du orker.. :P Utrolig morsomt at du orker for min del altså! =))

    SvarSlett
  4. kjempefine! Men jeg lurer veldig på hvordan du oppbevarer marsipanfigurene?? Kakebokser?

    SvarSlett
  5. Lene: Jeg har alt i små frysebokser. De er tette og passer godt inn i kakebokser. Jeg er redd for at kakeboksene ikke er tette slik at marsipanen blir stiv . Da blir det jo ikke noe godt. Så enten et glass med lokk eller slike frysebokser av plast :)

    SvarSlett
  6. Vanilja: God førjul til deg også og takk for hyggelig kommentar :)

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)