mandag 13. desember 2010

13 desember - Rudolf

Marsipan er gøy dere! Det finnes så vanvittig mye man kan gjøre med marsipan.

Marsipan hører julen til og hva er vel mer gøy enn å ha slike søtinger stående på et fat og servere til julebesøket. Jeg er helt sikker på at det blir en suksess!

Jeg har tenkt å gjøre noe annet med mine og det skal dere selvfølgelig få høre om i morgen men nå først skal jeg vise dere hvordan denne skal lages.

Forresten har jeg fått utrolig mange mail fra dere i helga med spørsmål om baking og andre gøye ting og jeg lover jeg skal svare dere alle det ble bare litt mye å svare på 87 mail i dag :)

For å lage rudolf trenger du:

Vanlig, brun, sort og rød marsipan.
Litt sjokolade og sukker til gevir.

Start med å lage en ball i brunt. Jeg veide min til 17 gram for de som vil vite hvor stor Rudolf er.


Rull så en liten ball med vanlig marsipan ut og trykk denne flat.

Legg dette på ansiktet slik:


Lag merker der øynene skal komme:


Rull ut to små sorte baller og legg den inni.


Sett nesen på. Den er rød:)


La så Rudolf få et smil!


Ørene er laget av en liten ball med brun marsipan og en mindre ball med vanlig marsipan inni. Denne ballen trykkes ned og deles i to.

Sett hver del på hvert øre.


Gevirene er laget av sjokolade. Man kan enten ha gevir uten sukker eller med sukker.

Gevir uten sukker sprøytes ut på bakepapir.

Vil du ha sukker på strør du først sukker på et bakepapir og sprøyter det hele oppå sukkeret.

Lag hull i marsipanhodet til Rudolf...til gevirene. De knekker lett.


Sett dem forsiktig oppi og Rudolf kan serveres!



Rudolf har forresten vært ute og sjekket dame;)

Hun kommer selvfølgelig innom bloggen senere....

See you all later!

Klem fra Anne Brith

10 kommentarer:

  1. Fantastisk flott ! Gleder meg til å treffe 'dama' hans :-))

    SvarSlett
  2. Ååå, så fin!
    Nå må jeg komme igang med marsipan og konfekt jeg og:) Blir bare såååå inspirert av denne bloggen sin:)

    Klem Line

    SvarSlett
  3. så søt den var:)
    Du er jo bare helt utrolig....
    Jeg har prøvd ut seigemennoppskriften nå, og de ble jo utrolig gode=D Det trodde jeg nemlig ikke mens jeg holdt på. Var like før jeg ga opp hele prosjektet=P Men gode ble de, og nå må jeg lage mer;) Linker til bloggen og oppskriften din når jeg er ferdig og legger det ut på min blogg:) Håper det er greit!

    Ha en fortsatt nydelig Lucia-kveld:)

    SvarSlett
  4. Kjempebra blogg! Jeg er imponert over hvor flink du er:o)

    SvarSlett
  5. Knerten: Dama kommer om to strakser...vi har vært på Ikea med hele familien og det tok sin tid for å si det mildt ;) hihi stakkars mannen....vi skulle egentlig bare ha pepperkakedeig hihi...

    SvarSlett
  6. Har en drøm - Line: Nå er det bare å hive seg rundt ja ;) Glad jeg kan inspirere. Smil fra Anne Brith

    SvarSlett
  7. Maria: Takk. Vi er jo alle god på noe... ingen kan alt men alle kan noe bruker jeg å si ;)

    SvarSlett
  8. Lykkeliten: Så utrolig bra. Jeg hadde samme opplevelse som deg.. litt skeptisk men det ble kjempegode :)

    Håper du får en flott kveld og takk for at du skriver om det... send meg gjerne link på mail siden :) Klem fra Anne Brith

    SvarSlett
  9. Beauty Dehli: Tusen tusen takk :) Håper du følger med fremover :)

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)