søndag 12. desember 2010

12 desember - Lussekatter


I morgen er det Lucia og vi har laget lussekatter etter en nokså enkel oppskrift.

Jeg har nå noen ganger laget lussekatter etter tradisjonen med saffran men jeg får dem ikke til å heve skikkelig og derfor blir de ikke spist. Så i år har jeg gjort noe nytt.

Barna elsker bestemor sine boller så jeg farget rett og slett min bolledeig gul ;)

Her finner du oppskriften på mamma sine boller. Den slår virkelig aldri feil og når jeg lager denne må jeg nesten lage 3-dobbel deig fordi barna er så glade i disse bollene.

Som oppskriften sier så har jeg alt det tørre i Kenwooden.

Jeg blandet gul pastafarge i melken og smøret:



Ha det våte i det tørre:


Den ble god og gul ;)


Når jeg skal lage en M så ruller jeg midten ut tynnere.


V for Villa....

Pappa fikk også sin bokstav :)


Minstemann sin bokstav:


og minstejenta sin A:

Rullet ut deigen ca 1,5 cm tykk og brukte noen pepperkakeformer for å lage noen eksklusive lussekatter:


Alle smaker like herlig ;)



Sammen med en kopp kakao og tenning av det 3. lyset ble det en fin stund her i stua hos oss.

I går hadde vi juleverksted her hjemme og barna fikk lage konfekt og marsipan som de kunne gi i julegave.

Her er resultatet til eldtstejenta vår som nok var den mest tålmodige av dem alle :)




Håper dere alle har hatt en fantastisk fin helg og får en flott uke.

Jeg skal forberede meg til et intervju på onsdag. Jeg tror jeg skal lage en julenisseslede eller så kan det bli noen skikkelig julemuffins.

Uansett blir det en uke med masse baking og godt humør.

Målet jeg hadde for bloggen til jul har jeg nådd:) I skrivende stund ligger Villa Perlesukker på 33. plass på bloggurat og på 21. plass på blogglisten :)

Takk til alle som deler bloggen med andre!



Håper dere ikke stresser så altfor mye nå fremover.

Det er ennå 12 dager igjen til jul....




Adventshilsen fra

Anne Brith

4 kommentarer:

  1. Gleder meg på dine vegne at du gjør det så bra med bloggen din. Det fortjener du virkelig!!
    For egen del er jeg såå glad for at jeg har funnet den, her vet jeg at jeg finner gode oppskrifter og skikkelig forklaring på fremgangsmåter.
    Tuuusen takk!!
    Masse lykke til videre!:D Jeg skal formidle siden din så godt jeg kan :))
    Hilsen Beate

    SvarSlett
  2. En veninne og jeg har allerede bakt det i år (vi er tidlig ute), bare at vi brukte et krydder som jeg ikke husker hva heter, men det var ganske dyrt (kosta 69 kr pr. gram eller noe) og var rødt x) Lussekatter er digg!♥

    SvarSlett
  3. Lurer på hvordan Kenwood du har? :)

    SvarSlett
  4. Ingrid: Helt enig.... <3

    Elise Olsen: jeg har Kenwood Major og jeg kaller han Kåre haha...

    Har en liten misker ved siden av og hun heter Turid ;) Haha man får det ikke mer moro enn man lager selv :)

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)