fredag 10. desember 2010

11 desember - Sjørøverkake


Noen kaker er lettere å lage enn andre. Denne kaken ligger definitivt under kategorien "andre"

Dere som leser dette vil sikkert tro etter dere har sett bildene at å lage denne kaken er en lek. Jeg har nå fundert på om jeg skal fortelle dere hva som egentlig skjedde men jeg er kanskje redd jeg skremmer dere med å fortelle sannheten og det kan jo hende at etter å ha lest dette innlegget så tør dere ikke prøve dere på noen kaker ever again.

Men dere kan jo lære av mine feil så jeg har bestemt meg for å fortelle dere om denne kakens trange fødsel :)

Når jeg snakker om fødsel så har en av mine venninner født en nydelig jente i dag og det skal feires! Jeg har laget skikkelig girlye baby cookies og en nydelig...absolutt nydelig babykake som jeg bare gleder meg til å vise dere. Gratulerer med en nydelig jente Maria og Harald!

Men tilbake til sjørøverkaken.

For å lage denne kaken trenger du:

1 sjokoladekakebunn 20-26 cm trukket i sort sukkerpasta/marsipan
1 sjokoladekakebunn 15-18 cm trukket i hvit sukkerpasta/marsipan

Rød sukkerpasta/marsipan til striper
Hvit sukkerpasta/marsipan til dødningehoder

Krok av sukkerpasta eller kriseløsning om 2 av de du lager går i stykker. Kriseløsningen er en krok av pepperkakedeig.

Tips: Hvis du vil ha en krok av sukkerpasta så må du lage denne 3-4 dager før du skal ha kaken.

Sjokoladepenger som du kan kjøpe på Nille og litt icing.

Start med å trekke den største kaken i sort sukkerpasta.

Jeg skulle teste ut noe nytt. Ettersom alle sier at det er like greit å bruke sirup i sukkerpastaen så fant jeg ut at jeg like godt kunne sjekke om dette stemmer. Vel.... det endte med en sukkerpasta som rett og slett gled fra hverandre. Ikke nok med det. Jeg fikk den rett og slett ikke sort. Jeg vet ikke hva det var men kanskje det var wiltonfargen som rett og slett ikke var bra nok??? Kom gjerne med innspill her....Min erfaring nå er i alle fall at wilton sin sort og rød rett og slett ikke holder mål...beklager å si det.

3 ganger kjevlet jeg ut lokket og la det oppå. Første gangen revnet det i det jeg tok det opp. Ved siste forsøk hadde jeg ropt så mange ganger på en viss mann at jeg tror han hørte meg og alt gikk greit....


Når du legger på marsipanlokk så er det ikke så nøye at alt er 100% perfekt. Om du skal pynte det med sjokoladepenger som jeg skal med denne KAN du skjule ting som rifter ol.

Jeg fikk på baksiden av kaken et lite hull. Jeg skjuler det med pynt senere.


Ettersom det skal stå en kake oppå denne så setter jeg en trepinne i. MAnge av dere der ute bruker sugerør til dette. Og det må jeg si blir på egen risiko. Jeg har hatt en 4 etg bryllupskake som gled fra hverandre så å stable en kake med sugerør må være risikosport. Jeg bruker i alle fall trepinner eller plastrør.

Kaken som settes oppå må ha et pappfat eller en tykkere bunn under slik at de som skal skjære kaken kan gjøre dette på en pen måte ;)


Sett den hvite kaken oppå :)



Kjevle ut rød sukekrpasta og lag striper og legg oppå den hvite kaken.

Mine striper var ca 1 cm brede.


Legg stripene rundt hele kaken.


Så kommer dødningehodene.

Jeg fant bare et bilde fra et slikt hode på nett og printet det ut.

Jeg skjærte det rundt slik som vist på bildet.


Så de 4 benene:


Så limer du dette på kaken:


Øynene er trykket ut med hjelp av to sprøytetipper.


Det som ikke er pent oppå kaken skjules med en stor stjerne.



I midten trykker du ned kroken. Min ble etterhvert ødelagt og jeg måtte lage en ny.

Jeg laget denne av pepeprkake og penslet den med spiselig gullglitter.


Pynt med gullpenger.


Kaken er klar til å serveres og uansett så tror jeg at gutter vil elske en slik kake.

Guttekaker er og blir vanskelig synes jeg. Det er alltid så mye enklere til jenter.....



Denne kaken klarer dere også å lage!

Jeg skal hoppe inn på kjøkkenet her og lage ferdig kaken til min venninne :)

Ønsker dere en vanvittig god helg!

Klem fra Anne Brith

8 kommentarer:

  1. Denne blir lagret og øvd på frem til den sitter til en liten sjørøver her i huset :)))

    SvarSlett
  2. Så godt å se at fler "misser" også :D Eneste måten å lære på er vel å feile ikke sant :D
    Syns kaka ble flott jeg!! :D
    Ha en strålende helg du også fra ei som bake bløtkake kl 2400 på natten :D

    SvarSlett
  3. Nina: Mine 2 sønner ble nok litt misunnelige i dag da de så kaken ja så den må jeg kanskje lage på nytt igjen ;)Lykke til med bakingen :)

    Photofreak: Du er jo verre enn meg jo...så kommentaren din i går men var helt tom... var en merkelig dag i går altså :) Hvordan gikk det med kaka?

    God helg til dere begge!

    Klem fra Anne Brith

    SvarSlett
  4. Ja, det er ikke sirupen sin skyld dessverre :/ de var nok wiltons farge denne gangen gitt!! Det er plent umulig å få svart marsipan mmf eller noe som helst med svartfargen deres! Kan jeg spørre hva slags svart farge du bruker?
    Takk for en suuper blogg :) har fulgt med siden starten;)Forresten, jeg har så lyst til ¨lage noe konfekt ala ferrerah roche (?), har du noe oppskrifter eller tips?:D

    SvarSlett
  5. Cecilie: Kan ikke være mer enig!

    Jeg har en oppskrift på noe konfekt som ligner... gi meg helgen så skal jeg se om jeg får laget noe... Klem fra Anne Brith

    SvarSlett
  6. Jeg skal prøve meg på en av dine kaker i løpet av uka, dette blir spennende :) Tenkte å lage sukkerpastaen i dag, den skal trekkes over kaka på mandag, blir det for lenge å ha den liggende?

    Når jeg skal farge deigen er det greit å helle i den fargen jeg vil ha mens den enda er i kjøkkenmaskinen, eller er det greit å farge den for hånd?

    SvarSlett
  7. C&K: Det blir ikke for lenge å ha den liggende. Bare pakk den veldig godt inn i plastfolie først. Så poser etterpå.

    Og JA det er best synes jeg å farge i kjøkkenmaskinen. Hvis du ikke skal ha forskjellige farger. Masse lykke til. Helgehilsen fra Anne Brith

    SvarSlett
  8. Skal ha litt forskjellige farger, men jeg kan farge det som skal bli lokket i maskina.

    Jeg kjøpte foresten en ny sort med farge, ikke konditor som jeg er vant med, men jeg ble så ufattelig grisete på hendene. Og ikke minst klissete, men ble nydelige og sterke farger. Har du vært bortig dette merke wilton icing colors?
    Hva anbefaler du?

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)