onsdag 1. desember 2010

1 desember - Chocolate fudge cupcakes


Det passet godt å starte med disse cupcakene for det er sønnen min sin klasse som fikk disse i dag.

Ikke bare var det 1 desember men de fikk også i dag møte sin nye lærer!

Datteren hadde fått ta med seg Pusurmuffins på skolen og da ville sønnen også ha med og det ble i dag:)

Denne oppskriften gir noen ufattelig gode cupcakes. Den er hentet fra detsøteliv.no hvor den heter Chocoklate fudge cake. Kristine skriver dette om kaken: Ingen over og ingen ved siden dette er VERDENS BESTE SJOKOLADEKAKE!!!

Jeg bruker ofte oppskrifter fra detsøteliv.no Synes det er supert at Kristine tester ut alle oppskrifter og gir en mening!

Oppskriften ga 33 cupcakes a 55 gram!

Ingredienser:
150 g smør
3 store egg ( 4 små)
7 dl sukker
1,5 dl kakao
7 dl hvetemel
3 ts bakepulver
2 ts vaniljeessens
4 dl lettrømme
3/4 dl melk

  1. Smelt smør i en kjele og avkjøl.
  2. Skille eggene og bland sukker, eggeplommer og halvparten av det smeltede smøret.
  3. Rør ut kakaoen i resten av smøret og bland dette inn i røren.
  4. Rør deretter inn rømme og vaniljeessens. Bruk stålvisp for å få det jevnt.
  5. Sikt hvetemel og bakepulver og ha det tørre i deigen sammen med melken og balnd til en klumpfri deig.
  6. Pisk eggehvitene stive og vend dette i røren. Rør forsiktig!
  7. Fyll til slutt muffinsformer ca 55 gram.
  8. Stekes på 175 grader i 20 minutter.
Du trenger til disse grønn og rød smørkrem.
    Når du fyller formene med 55 gram blir de fine og kommer akkurat over kanten som vist på bildet.
    Fyll en sprøytepose med grønn smørkrem. Jeg brukte tip 65 som er en bladtip.
    Sprøyt en kant rundt hele cupcaken som vist på bildet.
    Ettersom jeg skulle pynte 26 stykker tok jeg meg ikke tid til å pynte hvert eneste blad. Men lot sprøytetippen gå i ett hele veien rundt. Etter kransen er ferdig sprøyter du med rød smørkrem en sløyfe. Jeg brukte tip 3 her.
 Helt til slutt sprøytet jeg små prikker på kanten rundt :)



Julekalenderen vil videre foregå slik:

  1. Svar i dette innlegget på hva DU har lyst at jeg skal lage i morgen.
  2. Det skal enten være en marsipanfigur, pepperkake eller en konfekt med en av dine favorittsjokolader.
  3. Skriv også gjerne om du vet noen ( gjerne barn) i Osloområdet som du mener kan ha gleden av å få en slik kalendergave.
Jeg kommer til å samle opp kalendergaven fra dag 1-8, 8-16 og 17-24 slik at det blir 3 større gaver å gi bort.

Jeg oppfordrer særlig barna til å si hva de har lyst på og ønsker å se her.

Hvis det ikke blir noen respons så velger jeg selv ut hva jeg skal lage :)

Vi får se hvordan dette går.


Da er det kun 23 dager igjen......

Klem fra Anne Brith




11 kommentarer:

  1. Å, så lekkert ! Heldige dine barn som får med så flotte kaker :-)
    Jeg ser gjerne på litt annerledes marsipangriser i morgen, om du tar utfordringen :-)
    Mine barn er ungdomsskoleelever og trenger vel strengt tatt ikke så masse kaker, men barna i Nanna Maries hjem (Kirkens Bymisjon) ville kanskje sette pris på en hyggelig oppmerksomhet.

    SvarSlett
  2. Knerten: Det var et godt tips til hvor man kan gi noe godt :) Og annerledes marsipangriser... hehe tja vi får se... gode tips. Takk for det. Klem Anne Brith

    SvarSlett
  3. Jeg har egentlig ingen utfordring til deg.. men jeg har et forslag til mottager.. nemlig et krisehjem... Vet ikke hvor mange som finnes i Oslo og omegn.. men samme hvilket,.. der er det barn som har rømt sammen med sine mødre og de trenger en oppmuntring i en tung hverdag.
    God førjulstid :)
    Hilsen Solveig.

    SvarSlett
  4. Photofreak: Vet du jeg har også vært inne på tanken for er det noe jeg personlig brenner for så er det å hjelpe de som har vært utsatt for noe og må rømme og bo på uvante steder.... Skal notere det ned. Har også i tankene å gjøre noe spesielt for krisesenteret her i kommunen etter jul ;)

    SvarSlett
  5. Anne Brith, du er jo bare så god du!! Jeg falt helt for cake pops, jeg, så kunne tenkt meg å sett enda flere av de! :)
    Tenkte også å foreslå krisesenteret her på Romerike. Ellers ville også klassen min sikkert blitt glad for julekosepakke hehe.
    Barneavdelingen på sykehuset, hvis de kan ta i mot noe slikt, er jo også et fint alternativ.

    SvarSlett
  6. Krisesenter er jo en kjempeide! Jeg har egentlig bare en tanke om hva du kan lage. Hva med noe konfekt med smash eller daim? Det hadde sikkert blitt awesome.

    SvarSlett
  7. Flott tanke - tenker at barneavdelingen på Ullevålsykehus og krisesenteret som nevnt er flott.
    Men synes det hadde vært koselig med en overraskelse til fattighuset jeg da. Der jobber det en del frivillige personer som gjør en fantastisk jobb, blant annet matutdeling. Hvor flott hadde det ikke vært med litt ekstra til jul :)

    SvarSlett
  8. Jeg skulle ønske du ville lage noe mer konfekt? Gjerne med marsipan. Kan Troika sjokoladen være en inspirasjon?

    Stiller meg også under krisesenter ideen!

    SvarSlett
  9. Og så bare et lite spm..hvordan veier du opp 55 g? I formen? Noe sier meg at du ikke tar det på slump sånn som jeg pleier å gjøre.....

    SvarSlett
  10. Er enig i at Krisesenteret er en god idè. Jeg har selv bodd på Romerike krisesenter for mange år siden, og de gjør en kjempe jobb!!
    Også må jeg bare spørre... hva bruker du til å farge smørkremen? :-)
    Jeg elsker siden din forresten, og er innom flere ganger hver eneste dag! Har også lagt ut link til siden din i noen av mine egne blogg-innlegg! Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  11. Ann Christin: Jeg bruker fargepasta. Hvis du leser her: http://villaperlesukker.blogspot.com/2010/11/farger.html

    Så flott at du linker til bloggen min på din side:) Takk for det.

    amandine: Jeg setter forma på en velkt ( gramsvekt) og veier opp akkurat 55 gram ;)

    Iris Troikasjokoalden står på planen i morgen :)

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)