søndag 28. november 2010

Vinterkake


For en helg det har vært dere! Hos oss har vi nettopp avsluttet det som kan kalles årets maratonhelg ;)

Det er vinter og det er iskaldt ute. Det kjennes ut som om uansett hvor mye klær jeg tar på meg før jeg går ut så biter kulda seg gjennom. Men det er også en utrolig herlig tid. Jo kaldere det blir jo oftere serverer vi varm kakao her i huset.

Datteren fikk smake chilikakaoen min på torsdag og det var en morsom opplevelse: Rett etter første smak mente hun at hun ikke likte å ha krem på kakaoen så hun fikk en ny kopp uten krem. Så smakte hun en gang til og ropte ut: MAMMA du har brent kakaoen. Hun løp bort og stappet en håndduk i munnen :) Det var bare røyken fra ørene som manglet :)

Nå har jeg fått noen forespørsler fra dere på denne kaken for jeg sa jo allerede i forrige uke at disse nydelige snømennpepperkakene skulle på en kake og her er den :)

Jeg har brukt oppskriften på Lill's sjokoladekake og stekte mine bunner i 2 omganger. Jeg har nemlig 2 former som er 18 cm store.

Jeg laget 4 bunner a 18 cm og de ble ca 3-4 cm høye. Dette ble en meget høy kake men det var også meningen.


Som sagt start med 4 like bunner. Når bunnene er like store så blir kaken også finere når du skal skjære og spise den. For hvis en del er 4 cm høy og den andre delen er 2 cm så ser det ikke så pent ut når den skal serveres ;)


Jeg fylte kaken med eggedosis smørkrem og frosne bringebær. Bringebærene har jeg frosset hele og tar jeg i en pose og slår mot kjøkkenbenken slik at de blir små.

Slik ser den da ut før den blir dekket med smørkrem.

Smør den herlige smørkremen på :)

Dekk kaken med sukkerpasta eller annen overtrekk.
Jeg brukte på denne kaken 750 g sukkerpasta og fikk ca 300 gram til overs etter jeg hadde skljært av det overflødige.

Jeg farget min sukkerpasta med sky blue fra Wilton.

Jeg bruker alltid en smoother når jeg jevner ut kaken. Som dere kanskje ser så er den ikke så fint trukket men etter 15 minutter med smoother over så er den nesten perfekt.

På kakedeg.no har de denne smootheren til kun kr. 69.-  Det er det billigste jeg har sett i marketed til nå og derfor har jeg valgt å linke til dem :)

Et utrolig viktig redskap man har mye igjen for å ha i kjøkkenskuffen. Verdt å investere i ;)

Her ser dere det ovenfra.

Kaken settes så på kakefatet.

Oppå kaken ville jeg ha en sløyfe og en grundig beskrivelse på en slik sløyfe finner du her



Jeg har brukt glittersukker for å få en vintereffekt på sløyfen.

Glittersukkeret kan kjøpes her Jeg brukte Wilton sitt men jeg tror at siden jeg nå linker til har et bedre produkt enn det jeg brukte så derfor anbefaler jeg dere. Det er faktisk mer glittereffekt i dette fra Spiselig Kunstverk enn det fra Cacas.

Jeg brukte alkohol for å få glitteret til å feste seg på sløyfen men jeg anbefaler spiselig lim. Dette tørker ikke så fort.

Sett sløyfen sammen og la alt tørke noen timer før du setter den på kaka.

Slik ser sløyfen ut etterpå.

Fest til slutt snømenn rundt hele kaka.

For å se hvordan snømenn lages kan du klikke deg inn her

Under snømennene har jeg laget små bvaller av hvit sukkerpasta og også rullet disse i glittersukkeret.

Et tips for dagen er om dere skal lage en helt egendesignet kake så ikke bruk for mange fargekombinasjoner. Bruk gjerne samme farger men da forskjellige tinter av samme farge.

Som dere ser har jeg latt blåfargen i skjerfet til snømennene komme igjen i kaka og glitter både nede ved kanten på snøballene pg oppe på sløyfen gir stabilitet :)

Håper dere alle har hatt en flott helg og er klare for en ny uke i morgen:)

Klem fra

Anne Brith

3 kommentarer:

  1. Flott beskrivelse som vanlig :-) Og kaka ble jo bare så lekker! Høy, flott og delikat!
    Takk for flotte tips og masse inspirasjon. Neste helg skal jeg lage en kake til et 75 års lag :-) Må bare si at jeg får masse ideer og tips her hos deg! Bloggen din er et funn for oss kakegale :-)

    SvarSlett
  2. For en nyydelig vinterkake! Den har jeg gledet meg til å se siden du nevnte den sist, og den skuffet ikke!! Du er bare så fantastisk flink!!
    Det er virkelig en glede å lese bloggen din, og få så mye inspirasjon :D
    Frem mot jul skal jeg prøve ut mange av oppskriftene og tipsene dine, bl.a denne kaken. Kjempegøøøy :))

    SvarSlett
  3. Hei Gro: Så spennende å lage kake til et 75 rslag. Hvilken kake skal du lage?

    Beate: Så gøy at du får inspirasjon av å lese bloggen...det er jo derfor jeg skriver... prøve å inspirere andr til å bake :)

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)