torsdag 25. november 2010

Vaniljecupcakes med roser


Jeg bruker ofte å dekke mine vaniljecupcakes med flytende fondant.

Ikke bare ser det pent ut men det smaker også nydelig.

I dag ble jeg rett og slett litt lei av julebakst og andre ting så jeg bestemte meg for at disse skulle bli rosa ;)

Start med å lage flytende fondant.

Jeg har ennå ikke sett at norske nettbutikker selger dette men skal du kjøpe dette på nett via utlandet så må du søke på: poured fondant.


Husk at fondanten ikke skal varmes opp for mye. Blir fondanten varmere enn 42 grader mister den glansen sin! En regel kan være å holde det på kroppstemperatur.

Sett klar noen ferdigstekte cupcakes.

Aprikoter disse. Å aprikotere er å smøre et syrlig lag med kokt aprikossyltetøy over baksten. Slik at det ikke blir så altfor søtt. Aprikossyltetøy kan kjøpes i butikken ;)

Dypp så hver cupcake ned i fondanten med hoset og la fondanten komme helt inntil papirformen når du dypper.

Hvis det renner litt fondant ut etter du har tatt opp cupcaken så tørker du bare dette bort.


Det som er så fint er at denne fondanten legger seg i et fint tykt lag over cupcaken.

Pynt til slutt med små marsipanroser:


Nå kan det bli noen dager med litt roligere forhold her på bloggen min.

Jeg skal ha 30 6 åringer på bursdag på søndag og skal lage en haug av kaker og annet snop til da og vil nok ikke ha tid til å legge ut beskrivelsene før på søndag kveld.

I går sa min forlovede til meg: Kjære Anne Brith du baker mer enn jeg hører på musikk. hihi... han elsker musikk så jeg må innrømme at det blir noen timer på kjøkkenet hver dag ;)

MEN baking er gøy og glede andre med hjemmelaget bakst er enda mer gøy.

I neste uke har jeg også vært så heldig å få lov til å lage 24 pepperkaker til en julekalender på skolen så følg med fremover :)

Ønsker dere alle en herlig dag videre:)

Hilsen fra

Anne Brith

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)