torsdag 4. november 2010

Rosa dåpskake med diamanter



En stablekake passer perfekt til merkedager som feks dåp eller bryllup.
Det er noe eksta ved en kake i flere etasjer.

Før du skal lage en slik kake vil jeg gi noen tips jeg har fått på veien:

  1. Sørg for at det er nok plass mellom kakene, dvs at kaken som står stablet oppå ikke er for stor eller for liten. Skal du ha flere kaker oppå er det et MUST at avstanden mellom hvert nivå er likt. Noen kaker fyller ikke dette kravet men det er ofte helt spesielle designerkaker. Personlig mener jeg at hver kake burde ha minst 5 cm klaring mellom og helst mer. Dvs at  man stabler en kake på 20 cm i diameter oppå en kake på 25 cm i diameter. Det aller beste etter min erfaring er 6-8 cm mellom hver. Derfor bruker jeg ofte: 18 cm, 24 cm og 30 cm.
  2. Stabilitet. Husk å stable kaken skikkeli. Bruk et brett under kaken på toppen. Har du tenkt på hvordan en kake som står stablet oppå en annen vil se ut om det ikke er noe brett mellom? De som spiser kaken vil skjære nedi den underste og kaken vil se helt grusom ut ettpå.
  3. Fargevalg. Velg noen få farger som går igjen. Tommelfingerregel er: nederste kaker har mørkest farge. Så lysere etterhvert. Ikke balnd for mange farger i om det ikke er en kake til barn.
Dette er i alle fall ting jeg har hatt mye hjelp av når jeg lager kaker og håper dere også har noe igjen fra denne beskrivelsen.

 Start med å kjevle ut sukkerpasta.

 Trekk kaken. Jeg har brukt rosa på nederste og hvit på øverste kake.

 Sett den minste kaken oppå den andre.

 På min øverste kake har jeg laget et rutedesign med en preger som kalles diamond design.

 Ved å trykke den inntil kaken får jeg et pent rutemønster.

 Så har jeg brukt noen firkantet ustikkere for å få et lappeteppe. Her kan du bruke all slags pregere bare at du skjærer firkanter i 3 forskjellige farger som du etterpå skal lime på kaken.

Så skal kaken pyntes og jeg bruker til spesielle anledninger å dekke et kakefat med sukkerpasta og silkebånd.
Kjevler ut et stykke som er like stort som kakebrettet.


 Brettet ligger nå under.

 Skjærer overflødig sukkerpasta bort og fester silkebånd til kanten.


 ...s
lik som vist på bildet.
 Nederst legger jeg en liten bord. Så legger ejg alle firkanter ned som et lappeteppe og pynter med en hvit bord helt øverst.

 På den øverste kaka vil jeg ha røde og rosa blomster.

 Fester de på slik som vist på bildet.

En slik ejector med 3 blomster er utrolig flott å ha. Jeg bruker den mye. Den er fra ffm.

 Slik ser det da ut.

 Til slutt settes de spiselige diamantene på:


Bamsen som ble satt på har jeg har jeg også en beskrivelse på som du finner her.

Til slutt legges navnet på kaken og den kan serveres!


En glitrende kake til en liten prinsesse!



3 kommentarer:

  1. Utrolig flott, Anne Brith :D Du er så dyktig!

    SvarSlett
  2. Tonje: Tusen takk :) Så koselig at du tar deg tid til å kommentere:) Det betyr mye for meg å få tilbakemeldinger :)

    Ha en strålende kveld!

    Smil

    Anne Brith

    SvarSlett
  3. De så kjempefine ut!! Skal kanskje prøve lignende:)

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)