onsdag 17. november 2010

Nisseluer


Da jeg laget mine Sarah Bernards fikk jeg ideen til disse nisseluene.

Konditorer mener ofte at smak er viktigere enn utseendet. Selv har jeg alltid ment at utseendet var like viktig men jeg merker nå at jeg blir mer og mer opptatt av at oppskrifter er bra og at smaken skal være god.

Ideen kom da min forlovede sa at han ville ha noe godt som inneholdt hvit sjokolade.

Du trenger:

Trøffelkrem:

1 pk kremfløte
150 g hvit sjokolade

Kok opp fløten. Ha i sjokoladen og la dette smelte oppi. Sett dette kaldt. La dette helst stå kjølig natten over.

Rød pulverfarge ( jeg brukte SK sin som du kan kjøpe hos Bakeshop.no)
eller rød farge som kan i sjokolade.

NB: Du kan ikke bruke pastafarger eller konditorfarger til dette!

1 pk kransekakemasse fra Rema 1000 :)

Stek ferdig små rundinger av kransekakemassen.

Jeg har laget disse 2-3 cm men du kan også lage de større ;)




Miks opp kremen som har stått på kjøl og ha dette i en sprøytepose. Sprøyt på luene.

Den smaker UTROLIG godt!

Sett dette nå på kjøl slik at nisseluene blir litt stive.

 Varm hvit sjokolade i mikrobølgeovn eller over vannbad og ha litt delfiafett i. Farg denne i rødt.

Dypp herlighetene oppi.

 Hold nisseluene litt over sjokoladen i ca 30 sekunder til sjokoladen har stivnet.

Sett de ifra deg på et fat. Dette kommer til å bli vanskelig jeg vet ;)

Ikke tenk på slanking i dag i alle fall :)

Disse kan fryses eller bare legges i en kakeboks.

Jeg har tenkt til å ta disse med i kveld på jentenes juleverksted.

Håper dere alle får en strålende dag!



Nissehilsen fra

Anne Brith

28 kommentarer:

  1. Jeg liker ikke hvit sjokolade, så disse kommer jeg nok ikke til å prøve, men de var ufattelig søte!

    SvarSlett
  2. Så flotte de var... Må prøves ut =D

    SvarSlett
  3. ÅÅ de var fine! Og så jeg som er så glad i Sara B;) Takker for tips!

    SvarSlett
  4. Disse skal jeg lage til jul. men jeg finner ikke denne pulverfargen hos bakeshop.no, heter det noe mer? Og hils takk til John Harald, fint at han ville ha slike som jo er en pryd for ethvert julekakebord!

    SvarSlett
  5. Hvit sjokolade fant jeg endelig på Bunnpris på Sørumsand, de hadde ikke på Rema1000 eller Ica

    SvarSlett
  6. Lene: Takk for koselig tilbakemelding. Håper du forteller alle du vet om bloggen ;)

    Ellen: Som sagt bakegalskapen har nådd Sørumsand. Jeg fikk heller ikke kjøpt hvit sjokolade mer i dag haha....

    Jeg skal hilse John Harald og si ifra ;)

    Klem

    SvarSlett
  7. Ellida:) Ikke alt som passer alle... jeg er ikke så glad i hvit sjokolade heller... men disse var gode.

    Milla: sø gøy at du følger bloggen... koselig å se deg og det er så koselig når dere tar dere tid til å kommentere. Tusen takk :)

    Ine: Sara B har blitt en favoritt her i huset nå :)

    Hilsen Anne Brith

    SvarSlett
  8. Dem her så jo herlig ut da Anne Brith! Kor lenge trur du dem holder seg? Hvis de ikke blir spist opp med engang... hehe...;-)

    SvarSlett
  9. Så flotte de ser ut med rød sjokolade!
    Jeg har laget de med mørk sjokolade, men trøffelkremen min ble ikke så stiv. Den var litt for flytende. Gikk fint an å bruke den, men ble ikke så fint. Hva kan jeg ha gjort galt? Skal fløten og sjokoladen koke sammen før avkjøling? Jeg smeltet sjokoladen i den oppkokte fløten og tok det med en gang av platen.Så stod det kaldt til neste dag.

    SvarSlett
  10. Åååå, så utrolig søte! Disse må jeg bake!

    SvarSlett
  11. Hanne om du fryser disse holder de seg nok til jul :)

    Hilde hvilken sjokolade brukte du? Jeg måtte piske leeeeenge før den ble stiv. Kanskje du ikke pisket lenge nok?

    SvarSlett
  12. Hei, finner ikke fargen på Bakeshop. Kan de ha det hos Cacas?

    SvarSlett
  13. Jeg brukte Freia dronning sjokolade, men når du nevner det, så tror jeg nok ikke jeg pisket så lenge. Kanskje det var feilen... Får prøve det neste gang :o)

    SvarSlett
  14. Hei hei,takker for en superfin side,skal nok sladre om den til alle kakeglade venner. Og disse nisseluene har jeg lyst å prøve. men jeg lurer på en ting, er det vanlig matfløte eller kremfløte en skal bruke ?
    Mvh. Mona

    SvarSlett
  15. Hei igjen, ser det ser rart ut å være anonym, og så skrive under med navn.
    Men fikk opp at nettadressen inneholdt ugyldig tegn. Vet ikke hva det kunne være, men fikk ikke lagt inn komentar når jeg la inn mailadr.
    Igjen, takk for superfin side.
    Og igjen hilsen Mona.

    SvarSlett
  16. Mona: Det er kremfløte. Takk for tilbakemeldingen skal forandre innlegget :) HIlsen Anne Brith

    SvarSlett
  17. Hvorfor kan en ikke bruke pastafarge? Jeg har bare den fra Cacas, og det er vel en pastafarge.

    SvarSlett
  18. Anonym 07.49: En konditor sa til meg en gang for å få fargen løst opp i hvit sjokolade må det være en farge som har en "oljete" konsistens. Nå skulle man jo tro at pastaferge også er litt oljete men jeg har prøvd flere ganger og noen ganger tar jeg feil og hiver oppi pastaferge og da blir fargen prikkete. Fargepartiklene løses rett og slett ikke opp. Cacas solgte før noe som het candycolours. Men det fins ikke mer. Derfor er pulverfarge det beste alternativet. Men dette er min mening.

    SvarSlett
  19. Heisann! Så utrolig flotte disse nisseluene er :) Jeg har laget "de vanlige" Sarah Bernard i noen år, men nå må jeg prøve disse. Finner ikke den rødfargen inne på bakeshop. Vet du noen andre som selger den? Ellers så er jeg i full sving med å lage seigmenn :) Tusen takk for at du deler alle disse fine oppskriftene.

    Mvh Kathrin :)

    SvarSlett
  20. Kathrin: Du kan prøve spiselig kunstverk sin nettbutikk. Tror de har noe der :)

    HIlsen Anne Brith

    SvarSlett
  21. Noen som vet om butikker som selger pulverfarge??

    SvarSlett
  22. Martin: Sjekk ut spiselig kunstverk sin nettbutikk :) Lykke til :)

    SvarSlett
  23. Hjeeelp! Nå har jeg en haug med kakebunner stående. Men kremen blir ikke stiv!

    Brukte Freia dronningsjokolade og vispet både langt og lengre enn langt. Jeg vispet faktisk så lenge at "kremen" til slutt ble kornet og skilte seg... :-(

    Hva har jeg gjort feil? Har lovet mine nevøer nissefest til helgen og VIL få til dette.

    PS: Jeg fant forresten rødt pulver på kakeboksen.no

    SvarSlett
  24. Hei igjen takk for svar, men jeg er på jakt etter vanlige butikker og ikke nettbutikker, for det blir så dyrt med porto når jeg bare skal ha den ene tingen.

    På forhånd takk:)

    SvarSlett
  25. Martin: Jeg vet ikke om Panduro kanskje har dette eller Jernia.

    JEg har ikke sett dette i vanlige butikker ennå :)

    SvarSlett
  26. Anonym 23.04 gikk det fint?

    Jeg skjønner ikke at dere ikke får det tykt? Hadde du det stående kaldt natten over?

    SvarSlett
  27. Anonym 23.04 her! Nå har jeg pisket kremen stiv!

    Jeg delte rett og slett fløten i to. Smeltet sjokoladen i den ene halvdelen og stivpisket krem av den andre halvdelen. Så avkjølte jeg og blandet begge deler til slutt. Jippi!

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)