torsdag 25. november 2010

Marsipanroser


Hver eneste dag får jeg spørsmål fra dere der ute som omhandler baking.

Noen av dere skriver til meg på mail, andre ringer meg og noen stopper meg på skolen eller i barnehagen. Det er kjempegøy! Tusen takk for at dere tar dere tid til å gi meg tilbakemeldigng på oppskrifter og annet jeg lager her på bloggen.

Slike små samtaler i skolegarderoben eller på parkeringsplassen utenfor gir meg energi og glede til å fortsette å bake! Jeg føler meg veldig heldig som bor på en så fin plass!

For noen uker siden fikk jeg spørsmål om å lage marsipanroser og jeg vil vise dere rosene jeg synes er finest. Det finnes mange måter å lage roser på og det kommer også en meget enkel variant etterhvert.

Supertipset for i dag er å bruke to forskjellige farger marsipan. Den ene rosafargen litt mørkere enn den andre. Du trenger også en kjevle eller rullepinne samt en rund utstikker. Tips om du ikke har dette så bruker du et lite glass.


Jeg starter alltid mine roser med å lage kjernen. De fleste lager en kjegle men jeg synes ikke det er så pent som dette. Dessuten er dette 10 ganger lettere etter min mening.

Trill ut en pølse som er 2-3 cm. Og trykk ut 2 sirkler. Pølsen er rosens kjerne.

Press pølsen flat mellom bakepapir eller en cellofanpose. Den er nå ca 5 cm lang. Dette skal rulles sammen slik:

Her er et bedre bilde:

Avlutt denne med å feste enden nedover langs veggen på rosen.

Så skal du ta sirklene og presse dem mellom bakepapir slik at endene er tynne på disse også.

Det kan være greit å presse disse sirklene slik at de blir litt avlange.

Legg den ene rundt kjernen du nettopp laget men ikke fest bakstykket ennå la det stå åpent slik som vist på bildet:

Legg så den siste lyse sirkelen inn mellom åpningen på bladet som stikker ut og legg den godt rundt kjernen.
Nå kan du presse det første baldet rundt og fast mot veggen.

Så har jeg tatt en mørkere farge og laget 3 sirkler. Disse 3 skal legges rundt rosen.

På samme vis som i ste men husk at bakstykket skal ikke festes men la det være åpent til neste bald slik at det kan legges innimellom.

Blad nummer 2 legges inntil.

Til slutt blad nummer 3.

Jeg ville ikke ha mine roser større enn dette så jeg avsluttet her.

Hvis du vil ha dine større så er det 5 blad i neste runde.

Slik ble mine:

Lag et grønt stjerneblad. Jeg har brukt en utstikker fra ffm men dette kan du også skjære med kniv eller bruke en stjerne utstikker og bare dra tuppene litt lengre ut :)

Rosen settes på kaken som pynt:


Til slutt har jeg penslet mine roser med glitter. Jeg brukte sparkles fra SK.

Jeg har i dag brukt marsipan fra Pals. Denne kan du kjøpe på bakeshop i 500 grams pakninger.

Den er så utrolig god på smak og jeg klarer ikke stoppe og må hele tiden ta emg en liten smakebit ;)


Ha en super dag videre alle sammen!

Vennlig hilsen

Anne Brith

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)