torsdag 18. november 2010

Konfekt

Det latinske ordet for konfekt er "confectum". Det betyr fremstillet eller laget til.
På 1400-tallet kunne man kjøpe konfekt i form av kandisert frukt på apoteket.

Det var dog kun for den mer velstående delen av befolkningen. Hovedsakelig kun for kongelige og adelige:)

Senere da prisene på råvarer ble lavere kunne folk hjemme også begynne å lage slike lekre herligheter selv.

I dag tror jeg faktisk at de aller fleste lager en form for konfekt til jul :)

Jeg har laget en hjertevariant fylt med en salig trøffelkrem.

Når man skal lage sjokoladekonfekt så kommer man ikke utenom at man faktisk må lære seg litt om hvordan man behandler sjokolade. Jeg skal ikke gå så dypt inn på dette da det kommer en helt egen del om sjokolade her på bloggen men jeg har brukt Pals sin non temp sjokoalde som jeg har kjøpt på Bakeshop.no. Heia Terje Nettbakeren!

Før du lager slik konfekt så husk på å få tak i noen gode og faste konfektformer. Jeg liker disse formene som jeg har kjøpt på bakekake.no. De er litt dyrere men holder seg og man får et perfekt resultat ;)

Trøffelkremen inni er kun 1 pk fløte kokt opp og blandet med 150 g hvit sjokolade. Denne settes etterpå kaldt i 1 døgn og piskes opp. Så kan den sprøytes i.



Start med å legg klar en form du vil lage konfekt oppi.

Bruk så sjokolade etter ønske. Jeg har brukt pals sin ;)
Den kan du kjøpe på bakeshop.no

Hva er non temp sjokolade spør du deg selv kanskje om? Det er en sjokolade man ikke trenger å temperere før man lager konfekt. Den blir stiv og blank selv for blondiner som meg ;)

Varm denne i vannbad elelr mikrobølgeovn på svak varme.


Her kommer 1000-tipset for dagen i dag: Hell over sjokoladen i hver form. Dvs at hver eneste form skal fylles med sjokolade til toppen. På internett viser de fleste at man skal pensle formene innvendig for så å fylle dem. Det som da skjer er at man ikke klarer å få dette jevnt og man vil etterpå se steder som er gjennomsiktig. DET er ikke særlig pent ;)

La formen stå med sjokoladen oppi i 30-40 sekunder og så snur du formen på risten slik at all overflødig sjokolade renner ned på bakepapiret ;)

Når denne har stått litt så snur du den og bruker en skarp kniv til å skjære bort rester rundt kantene :)

Så er tiden kommet til fyll og man kan fyller herlighetene med alt mulig:)
Jeg brukte en trøffelkrem. Den som er rosa har jeg kun tilsatt most jordbær:)

Så skal konfektene få en bunn. Og da fyller jeg igjen konfekten opp med sjokolade og drar en kniv lett over slik at det blir rett.
Dette settes på kjøl i 1-2 timer. Så når du tar de ut kan du slå denne formen hardt i benken slik at alle kommer ut. Jeg slo kanskje litt for hardt fordi jeg var redd noen skulle bli sittende inni:)


 Her kan dere se at en ble knust :)

Disse passer veldig godt i en cellofanpose som venninnegave til jul :)




 Nam nam.... håper dere alle får en strålende dag :)

Sjokoladehilsen fra

Anne Brith

24 kommentarer:

  1. Dette var bare helt nydelig, virkelig flotte sjokoladehjerter. Villaperlesukker du er BEST!!

    Jeg er helt hekta på bloggen din.

    Og helt enig, sjokoladen du bruker er super i konfekt...jeg gleder meg til neste fristelser du kommer med:)

    Håper du skal lage julemuffins....gjerne i små former...hint hint:)))...
    Kos deg videre på kjøkkenet ditt..

    SvarSlett
  2. Nettbakeren: Jeg skal helt klart lage julemuffins... Håper å få ferdig noe i helga :)

    Ønsker deg en strålende fredag! God klem fra Sørumsand:)

    SvarSlett
  3. Disse vare jo bare helt lekre, får vann i munnen :-)
    Heldig de som får en lekker pose av disse til jul ja !
    God helg :-)

    SvarSlett
  4. Tusen takk for lettfattelig oppskrift med bilder av fremgangsmåten - uvurderlig for meg som ikke er "dreven". Når formene ikke lenger er utsolgt, skal jeg jammen meg bestille et sett, for så å prøve meg på disse herlighetene :) Takk igjen!

    SvarSlett
  5. Hei, jeg lurte bare på en liten ting. Den kremen inni, går det an å ha oppi litt smakstilsetninger? Feks noe av dette: http://www.pandurohobby.no/pan/IboxServlet?id=IXS790&OPT=*AP
    Ser for meg at det hadde vært godt med litt jordebær fyll? :)
    Kjemebra blogg forresten!

    SvarSlett
  6. Sara: Det går veldig flott å ha oppi. Pass bare på at du ikke tar for mye for da får du en kunstig smak :)

    Masse lykke til :) Søndagshilsen fra Anne Brith

    SvarSlett
  7. Hei, finnes det en annen sjokolade man kan bruke? En som kan kjøpes i butikken? Klør i fingerne etter å lage julegodterier når jeg leser på bloggen din :)

    SvarSlett
  8. Ja Ida du kan bruke all slags sjokolade til dette :)

    Problemet med feks melkesjokolade er at det ikke blir stivt. Men kokesjokolade fra butikken er helt flott å bruke :)

    SvarSlett
  9. har du oppskrift på fyll â la smil eller center?

    SvarSlett
  10. Heidi: Hvis du absolutt vil ha smilsmaken hadde jeg rett og slett kjøpt den toppingen som heter SMil for å ha på is og hatt det i konfekten ;)

    SvarSlett
  11. så lurt! Så langt strakk ikke min kreativitet til :-)

    SvarSlett
  12. wow! Jeg gleder meg virkelig til å teste ut dette.
    Du nevner sjokolade som man ønsker,
    Har du noen favoritter fra vanlig dagligvarebutikk? Da jeg ikke har tid til å kjøpe fra nettside. Melkesjokolade og kokesjokolade, hva kan brukes?

    Får man kjøpt konfektformer på Panduro tro? :)

    Tusen takk for tips og triks!!

    SvarSlett
  13. Heidi: Så forteller du alle at oppskriften har du fått fra noen som ahr jobbet i Freia men at det jo selvsagt er taushetsbelagt ;) hihi en skrøne eller to må man kunne fortelle nå før jul ...hihi

    SvarSlett
  14. Jeanett: Jeg liker av sjokolade faktisk Odense sin aller best. Den tror jeg man får kjøpt på Mega :) Fantastisk god sjokolade og nært opp til smak som belgisk Callebaut ;)

    SvarSlett
  15. Kjempe! Takk skal du ha.

    Forresten, vet du hvor jeg kan få tak i slike dype former som du har? Eller konfektformer i det hele tatt... Siden di du har er utsolgt prøvde jeg på panduro, men de var ikke mye å skryte av i forhold....

    Takk:)

    SvarSlett
  16. Jeanett: Jeg vet de er utsolgte der jeg kjøpte denne og jeg tror at de på bakeshop.no http://www.bakeshop.no/index.asp?pmode=2&prodID=101077&prodgroup=Former&prodgroupex=Konfekt

    er nokså like store. Jeg jobber med en levrandør til de harde og prøver å få dem inn hit til Norge men det skjer nok ikke på denne siden av året :)

    SvarSlett
  17. Fantastisk side!
    Du sier at melkesjokolade ikke stivner? Så, jeg må kun bruke kokesjokolade som trekk til konfekten? :)
    Herlige oppskrifer!

    SvarSlett
  18. Hei, disse skal jeg prøve meg på:-) Jeg lurer på et par ting;
    Trøffelkremen, kan jeg bruke mørk sjokolade istede for hvit?
    Og så har jeg en deilig karamell(myk) som lages. Den kan jo ikke tømmes oppi varm, for da smelter jo sjokoladen rundt. Tar man den i kjøleskapet, så blir den såpass hard at man kan lage kuler.. Så, har du noen "jungeltriks" til å få dette til?

    SvarSlett
  19. Synnøve: Du kan godt bruke mørk sjokolade.

    Og lar du karamellkremen bli kald på benken blir den slik at du kan ha den i en sprøytepose og så sprøyter du dette i.

    Det skal gå helt fint.

    Kan jeg få oppskriften din på karamellkremen?

    Ha en flott dag videre :)

    SvarSlett
  20. Og så har jeg ett spørsmål til; Hvor lang holdbarhet har disse med trøffelkrem, og ved hvilken temperatur skal de oppbevares?

    SvarSlett
  21. Det er dumlekaramell, fant oppskriften på nettet, på et kakeforum:

    200 g margarin
    200 g sukker
    4 ss lys sirup
    1 bx søt kondensert melk (kjøpes i butikker som selger utenlandsk matvarer) (sweet and condensed milk) ikke vikingmelk

    Bland alt sammen. Kokes i ca 6 min. ikkje lenger!
    Rør om heile tida.

    SvarSlett
  22. Synnøve jeg har ikke testet ut holdbarheten da de som regel er oppspiste etter 2-3 dager her hjemme :)

    Og tusen takk for oppskrift jeg bare MÅ teste den ut :)

    Klem fra Anne Brith

    SvarSlett
  23. Hei, jeg har et litt dumt spørsmå... Jeg testet disse ut i dag, men fikk ikke til trøffelkremen. Hvordan lager man den? Min skilte seg bare. Smaken ble god, men den så utrolig guffen ut :(

    SvarSlett
  24. Hei.

    På denne adressen kan man kjøpe harde konfektformer og alt annet man trenger for å lage deilig konfekt. Pascal som driver Pralin arrangerer noen veldig bra sjokoladekurs på verkstedet sitt. Da jeg deltok var det en som hadde reist fra Drammen til Sandnes bare for å delta på kurset!

    http://www.pralin.no/nettbutikk/category/show/1410

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)