onsdag 3. november 2010

Kjevle ut og legge lokk


Hvordan kan man best få til å legge et marsipan eller sukkerpastalokk på en kake uten å få folder?

Dette har jeg blitt spurt om så mange ganger og jeg skal gi noen tips til dere som starter.

  1. Begynn med en liten kake. Kjøp en form på 18-20 cm og bak flere små kaker. Slik kan du øve deg.
  2. Ikke kjevle lokket for tynt. Start med å kjevle det 3-4 mm tykt. Etterhvert kan du kjevle det tynnere.
  3. Kjevle et lokk som er minst dobbelt så stort som kaken. Gjerne 3 ganger så stort. Folder får man ved å være gjerrig på marsipanen;)
Her kan du se hvordan jeg gjør det:

Først kjevler jeg lokket ut. Så bruker jeg en smoother for å få det pent. Har du ikke smoother så kan du bruke en pakke melis men jeg anbefaler dere å kjøpe en slik for det gjør jobben mye enklere og de koster bare rundt kr. 100.-

Legger lokket over kaken. Som dere ser har jeg nok marsipan rundt hele kaken.


Så begynner jobben med å dytte lokket inntil kantene. Forsiktig og del etter det i en sirkel rundt slik at alt setter seg pent inntil.

Til slutt skjærer jeg det overflødige bort med en pizzakniv.

Lykke til:)

1 kommentar:

  1. Jeg klarte ikke å kjevle ut marsipanen engang, haha! Vet jo nå at man kan varme den litt i microen, så nå skal jeg på jakt etter en slik smoother og prøve igjen! Jeg ønsker meg en how to-videoblogg fra deg om åssen man lager prinsesse-/barbiekake, de jeg fant på youtube var så dårlige!

    *kravstor*

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)