tirsdag 23. november 2010

Kakao med minipepperkakehus


Ikke bare er dette Norges beste kakao men jeg må tro det er et av Norges minste pepperkakehus!

Selv om jeg stresser og styrer til jul så tar jeg meg tid til kosedager innimellom.

I dag har jeg en slik dag!

Det knitrer i peisen vår og jeg trengte virkelig noe varmt og fant denne oppskriften på Lenemoras blogg:)

Først laget jeg minipepperkakehusene:

Mal til disse nydelige små husene finnes her.



Stek pepperkakehusene og sett dem sammen med royal icing.


 Jeg legger høysidene ned og limer på de små veggene først.

 Så den andre høyveggen.

 Slik ser det da ut :



Hakk polkagriser eller 2 sukkerstenger smått.

Ha icing på hele taket og dryss på taket.


Gjør det samme på den andre taksiden.



Her er oppskriften på den nydelige kakaoen:

4 dl melk ( helmelk er best)
1/2 dl akasiehonning
3 ss drikkekakao ( jeg brukte Nesquik)
1 vaniljestang
2 ts chilikrydder

2 ts maizena blandet ut med 2 ss vann
1 plate kokesjokolade

cappucinokrydder og kanel til pynt


Slik lages den:

Ha melk, drikkekakao, honning, chilikrydder og vanilje i en kjele. Vaniljestangen deles og vaniljefrøene skrapes ut.

Kok dette opp og tilsett så maizenamelet.

Når dette kokes igjen så tar du i kokesjokoladen.
Rør godt. Serveres med kremfløte og cappucinokrydder blandet med kanel.

Drikk denne med en du er glad i <3

Tips til alle single jenter der ute: Menn elsker hvit sjokolade. Bytt ut sjokoladeplaten med hvit sjokolade og du får en mann som faller som en flue for deg ;) Jeg snakker av erfaring;) ;)

Kakao med chili har jeg laget i flere år og sammen med hvit sjokolade er dette er sikker vinner etter en date ;)


Ønsker dere alle en strålende dag videre!

Takk til blomstre for inspirasjon til dette innlegget!


Varm hilsen fra

Anne Brith

17 kommentarer:

  1. Det ser kjempefint ut, men jeg tror jeg hadde nøyd meg med å bare se, siden jeg hater både hvit sjokolade og royal icing.

    SvarSlett
  2. Denne kakaoen er UTEN hvit sjokolade. Jeg skrev at man eventuelt kan bruke hvit om man vil :)

    Icing på pepperkaker er faktisk veldig godt og dette huset kan pyntes med forskljellig :)Du MÅ ikke ha icing på det ;)

    Ha en strålende dag videre!

    SvarSlett
  3. Kanskje jeg kan bruke icing i år? Sammen med ungene? Uten brent fingre?
    Pleier alltid å stå alene en sen kveldstime med smeltet sukker og montere hus med roser i kinnene og lett svidde fingre;)

    SvarSlett
  4. oi, så hærlig det ser ut! Så delikat og pent pyntet kakao. Du er super-flink, Anne Brith. Virkelig noe arti å gjøre sammen med barna dette :)

    SvarSlett
  5. Så stilig. Skulle ønske det fantes fler timer i døgnet slik at man fikk tid til sånt. Får kanskje bare vente til ungene blir store, kanskje man får bedre tid da :-)

    SvarSlett
  6. Amand-ine: Icing er helt greit det som er viktig hvis du setter huset sammen med icing er å la det tørke over natta :)

    Tonje: Tusen takk det er utrolig koselig å gjøre noe slikt med barna :)

    Mellem: Ja sukk sant... det er travelt å være småbarnsmamma:)

    SvarSlett
  7. Du imponerer stadig!!! Både med kreativitet og utførelse!!

    SvarSlett
  8. Fantastisk, jeg er kjempeimponert, Anne Brith ! Utrolig stilig med pepperkakehus på kanten (og jeg som har hatt så lyst på pepperkake i hele dag..)

    SvarSlett
  9. Heia!

    Du som lager så mange pepperkaker bruker sikkert ferdig deig?? Har du en favoritt å anbefale (både hva smak og smidighet anngår)?

    Jeg bare MÅ lage disse husen, men gidder ikke lage deigen, he, he...

    :-) blomstre

    SvarSlett
  10. Hei blomstre: Jeg liker den fra Rema 1000.

    Eneste er at den flyter litt ut men den er knallgod på smak. Var på Ikea i går og glemte jo å kjøpe pepperkakedeig der hihi... mange liker den veldig godt.

    Men hele Ikea var for meg en stor flopp i går. Ble skikkelig skuffet over juleavdelingen. Bare rot.

    Ha en flott dag videre... når skal du lage pepperkaker?

    SvarSlett
  11. Kjempefin måte å servere kakao på!!! Fikk virkelig lyst på en kopp :-) Funnet UTROLIG mye kjekt her. Dette blir garantert en blogg jeg kommer til å følge.

    Jeg fant ikke linken til malen på husene... Er det jeg som er "blind"? Hehe

    Mvh Bodil

    SvarSlett
  12. Bodil: Jeg skal legge ut malen her i morgen. Ser jeg har glemt det. Beklager :)

    SvarSlett
  13. Hei! Har nettopp begynt å lese bloggen din. Den er kjempefin. Jeg lurer på om det er nødvendig med honning i kakaoen? Om det blir rar smak i forhold til chilien om jeg dropper honningen?

    Hilsen Ellen

    SvarSlett
  14. Kom akkurat til å tenke på at jeg gleder meg til å se pepperkakevilla perlesukker! For det kommer vel en skikkelig pepperkakevilla i julekalenderen?
    ;-) blomstre

    SvarSlett
  15. Hei Ellen :) Honning er ikke et must altså. Jeg har laget det uten også men det er som om kakaoen blir litt rundere i smaken om du skjønner :)

    Blomstre: Jeg skal lage et pepperkakehus snart ja :) Gleder meg :)

    SvarSlett
  16. Ikke bare ser den bra ut, men smaker helt fantastisk og!!!
    Fikk denne servert i jula og kunne ikke vært mer fornøyd! Jeg liker egentlig ikke varm sjokolade engang:)

    Sjokolademonster;)

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)