mandag 29. november 2010

Juletrekalender

I forrige uke fikk jeg spørsmål om jeg kunne lage 24 like pepperkaker til en julekalender?

Det er datteren sin klasse som skal få lov til å trekke en pepperkake hver dag frem til jul.

Sammen med en annen hjemmeværende mamma laget jeg disse.

Til 48 pepperkaker trenger du:

1 pk pepperkakedeig ( Rema 1000)
Sukkerstjerner
Hvit, gul, rød, grønn og blå icing.
Perler til pynt.

  1. Bak pepperkakene
  2. Lag icing og ha i sprøyteposer. Bruk tip 2 eller tre til kant rundt pepperkaken. Full beskrivelse av hvordan en pepperkake pyntes finner du her
  3. Fyll treene med flytende icing.
  4. Mens icingen ennå er våt skal du lage guirlanden, legge på stjernen og helle på noen perler. Så det kan være greit å fylle en og en pepperkake etterhvert. Våre ble tørre og måtte vi bruke litt spiselig lim for å få perlene til å feste seg.
Slik kan de se ut for voksne:



Flotte pepperkaker som også kan legges i en kakeboks og serveres til jul.

Her et bilde av alle sammen. Noen mer vellykket enn andre ;)





Takk for en hyggelig formiddag Heidi:)

Ønsker dere alle en strålende dag videre!

Klem fra

Anne Brith

8 kommentarer:

  1. Jeg må bare si at jeg er helt betatt av alle tingene du lager! Er det mulig? Og hvor er alle de timene? Helt utrolig. Mye fint :)

    SvarSlett
  2. fantastisk som alltid!!
    en vakker dag skal jeg prøve å bli flink til det her. :-) er du et naturtalent?

    SvarSlett
  3. luisafernandadelmar: Takk for hyggelig kommentar. Usikker på hva du mener med hvor er alle timene?

    jeg:) : Jeg er for det meste selvlært. Skulle gjerne hatt fagbrev i konditori men å ta en 3-4 års utdannelse og så ikke vite sikkert om man får jobbe sammen med de beste i Norge synes jeg blir for risikofylt. Men om jeg hadde vært noen år yngre hadde jeg gjerne gjort det:)

    SvarSlett
  4. Da vil jeg si at du er et naturtalent!
    Er dette relatert til jobben din? Mannen min og jeg er store beundrere av verkene dine. Jeg elsker nemlig å bake men alt kommer ut som en kladd. Her hjemme har jeg heldigvis mine egne små fan som syntes alt smaker og ser fantastisk ut hhihihi skal aldri vise barna bildene dine ;) (og mannen var sikker på at du var konditor)

    SvarSlett
  5. Må si du står på om dagen AB. Fin blogg!! Lager mye fint ser jeg. Gleder meg til jeg kan sette i gang igjen også. Sinnsykt tålmodighet på deg som pynter sååå mange pepperkaker.Får veldig lyst til å smake på en altså. Er du den nye cookiedamen, hihi.

    SvarSlett
  6. Takk Lene:) Kanskje jeg sender deg en pepperkake til jul da ;) hehe

    Den nye cookiedamen ja...hehe kjenner jo ingen andre som pynter så mye cookies :) I alle fall ikke her i Norge :)))

    SvarSlett
  7. Jeg mente at når fikk du tid til alt dette :) Herligheter på herligheter hver dag!

    SvarSlett
  8. luisafernandadelmar: mannen i huset sier ofte: det man liker å gjøre må man prioritere og da legger man tid og energi i det... der noen får overskudd av å gå i skogen finner jeg glede i å lage noe søtt ;)

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)