tirsdag 2. november 2010

Italiensk smørkrem


Dette er en deilig, fluffy og glatt smørkrem. Uten smak av smør som fester seg i ganen og det beste av alt det er ikke vanskelig å lage den i det hele tatt.

Det sto i oppskriften at man trenger et sukkertermometer men jeg har funnet ut at med en klokke så klarer man seg utmerket :)

Her er oppskriften:

120 ml vann
530 ml sukker

Dette skal kokes opp.

10 eggehviter

680 g smør
2 ts vaniljeekstrakt eller annen smak

PS. OPPSKRIFTEN KAN HALVERES!!!!

Ha vann og sukker i en kasserolle. Kok dette opp. Så fort dette koker setter du klokken på 7 minutter.

 Når vann og sukker har kokt i 5 minutter så starter du kjøkkenmaskinen MED visp.

Når 7 minutter har gått heller du sakte den flytende massen i den stivpiskede eggehviten.

Ta så av vispen og sett på K elementet. Legg håndkle over slik at du slipper søl. Pisk i 10 minutter på full effekt.

Massen ser da slik ut. Dette kalles Italiensk marengs og kan veldig fint brukes som topplag over en browniesbunn. Men mer om det siden.

 Ha i smøret. Litt etter litt.

 Så skiller alt seg og du tror alt er ødelagt...men ha troen ;)

 Det kan til og med se så ille ut :


 Etter kraftig røring så har du fått en nydelig smørkrem som passer perfekt på alle slags muffins.


Have a nice day !

Hilsen Anne Brith

17 kommentarer:

  1. Namnam:D
    Så flink du er:)
    Missunner deg MASSE;)

    SvarSlett
  2. Mmmm ser jo kjempegod ut. Flott at du legger ut bilder av hvor gale det blir før det blir bedre ;) Er denne egnet til å fryses. Eller blir det kansje ikke så mye som det høres ut? 10 eggehviter....

    SvarSlett
  3. Oppskriften kan halveres Ingelin. Men jeg skal lage en del ting med smørkrem fremover og fryser det ned i porsjoner ;)

    SvarSlett
  4. Hvor mange muffins er oppskriften beregner på? Sånn ca?

    SvarSlett
  5. Denne må jeg prøve. Lagde muffins i helgen og synes den tradisjonelle smørkremen blir kvalm når den skal lages til en sånn fin topp som du har laget her :-) Så jeg tok bare et tynt lag.
    Men det ser jo så mye finere ut med sånn fin topp da, og med denne luftige kremen blir det nok ikke så mektig og kvalmt!
    Takk for flott tips og flott beskrivelse som vanlig! Går det ann å tilsette kakao eller sjokolade i den tror du?

    SvarSlett
  6. Den så deilig ut Anne Brith! Kan den brukes te å smør opp kake og brukes som dik også eller best på muffins som du gjor?

    SvarSlett
  7. oh, yes! I like :) det her må prøves... :) den ser sikkelig deilig ut :)

    SvarSlett
  8. Nils: Jeg tror det er godt over 24 muffins som kan dekkes med dette. Kanskje til og med 36.

    Har ikke veid opp og testet det ut men skal komme tilbake og justere oppskriften når jeg har veid det opp ok?

    Hanne: Denne kan også trygt brukes som dik i kaker ja ;)

    Gro: Jeg er helt sikker på at dette blir godt med en smak til. Gjerne mørk sjokolade smeltet og så ha oppi :) Nam nam....

    SvarSlett
  9. Denne skal prøves!! :) Supert at du legger ut trinn for trinn!

    SvarSlett
  10. For en fantastisk blogg!! Eg kom over den på bim, og eg er mektig imponert! Flotte bilder, MANGE bilder og du beskriver så detaljert at selv eg som ikke kan bake forstår hva du mener. Du er en inspirasjon uten like :) Eg har nå lagt denne fine bloggen til i blogglisten min så her kommer eg til å komme innom hver dag.

    Gleder meg til å følge deg videre :)

    SvarSlett
  11. Høres godt ut! Hva bør vi som ikke har samme kjøkkenmaskin som deg bruke?

    SvarSlett
  12. Mulig å tilsette smeltet sjokolade f.eks?

    SvarSlett
  13. Mona: en vanlig mikser går helt fint.

    Bruk samme stålvispene hele tiden da:)

    Maria: Det går helt flott...tror det blir veldig godt ;) Jo mørkere sjokolade jo bedre :)))

    SvarSlett
  14. Skal en vispe mens en heller sukkeret/vannet i de stivpiskede eggehvitene? Er det veldig viktig at eggehvitene blir vispet fra 5 minutter, eller kan dette gjøres med en gang jeg setter vannet og sukkeret på kok?

    Forslag til hva en kan bruke 10 eggeplommer til? ;)

    SvarSlett
  15. Hege:

    Eggeplommer kan brukes til å lage vaniljekrem.

    Og JA det er viktig at alt skjer akkurat slik det beskrives. For slik kommer alt på rett temperatur. LYKKE TIL!!!

    SvarSlett
  16. Denne så utrolig god ut, må prøves i helgen :)
    Men jeg lurer på hvilke smør du bruker? Hva er best å bruke i smørkrem?

    SvarSlett
  17. Hva er rett temperatur...? (".)

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)