mandag 22. november 2010

Issjokolade

Disse søte formene kjøpte jeg på Åhlens for noen uker siden.

De er perfekte til iskonfekt!

Oppskriften på iskonfekt er som følger:

200g sjokolade
150 g delfiafett

Alternativt kan man smelte nougat og ha som et lag oppi og på toppen avslutte det hele med en valnøtt;)

Sett frem formene og smelt sjokoladen og fettet i mikrobølgeovnen.

Fyll formene 1/3 med hvit sjokoladeblanding.

Smelt så nougaten i vannbad og ha i en teskje nougat i hver form.

Ha hvit sjokolade over som avslutning og legg til slutt alternativt en valnøtt eller hasselnøtt oppå :)


Herlig konfekt til jul :)

Enkel å lage og herlig til kaffen :)


Det gjør seg nok veldig med litt nøtter i denne. Det blir litt mer motstand.

Vennlig hilsen

Anne Brith

10 kommentarer:

  1. Hei hei:)
    Så masse flotte steg for steg serier du lager. Kjempefin side!!
    Hilsen Hege/kakedesign.no

    SvarSlett
  2. Hei Hege :)

    Måtte innom og titte på bloggen din og jeg tror jeg henter noen oppskrifter derfra :)

    Jeg skal linke til bloggen din her på nettsiden også ... kjempegøy at du titter innom :)

    Ha en strålende dag :)

    SvarSlett
  3. Funker den også med vanlig lys kokesjokolade og delfiafett? (og ikke nougat)

    SvarSlett
  4. Hei Mona:)

    Ja det funker. Og et tips.... ha i mintdråper i mørk sjokolade eller annen aroma i melkesjokolade... nam nam....

    SvarSlett
  5. Hvilken aroma er god i melkesjokolade da? :)

    SvarSlett
  6. Kanskje en søt karamell eller bringebær... det er bare å prøve seg frem her :))))

    Klem.

    SvarSlett
  7. Hei ! Jeg og mamma har tenkt å lage dette, men jeg lurer på hvor mange biter det blir når du bruker den oppskriften som står ?

    SvarSlett
  8. Hei MIna: Det kommer litt an på hvilke former du bruker og hvor høyt man fyller dem.

    Det er litt vanskelig å si men jeg tror jeg lagde 30-40 stykker av disse på denne oppskriften.

    SvarSlett
  9. Herlige oppskrifter du har, og denne så enkel ut, selv for meg :)
    Jeg har vært å kjøpt silikonformer til konfekt idag. Tenkte å prøve meg på troikaen du skrev om tidligere. Men jeg lurer på, kan jeg bruke den mengden sjokolade og delfiafett du skriver her (i denne tråden) som basis uansett hvilkekonfekt jeg skal lage med smeltet sjokolade?

    SvarSlett
  10. Ina Emilie: Hvis du skal ha sjokolade utenpå eller lage konfekt av sjokolade og så ha et fyll i så anbefaler jeg deg IKKE å bruke delfiafett i sjokoladen.

    KUN hvis du skal dyppe oreokonfekt eller annen stiv masse og ha hvit sjokolade over så kan det være greit å ha delfiafett oppi fordi den hvite sjokoladen er nokså tykk og ved å ha fett oppi tynnes denne ut og er det lettere å dyppe oppi :)

    Lykke til med bakingen!

    Vennlig hilsen Anne Brith

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)