onsdag 3. november 2010

Hvordan farge marsipan?


Hvordan i alle dager får man marsipan og sukkerpasta til å få slike knallfarger?

Dette er et spørsmål som går igjen og igjen.

Husk at vi bor i et land hvor det er strenge regler på import og salg av farger så kjøper man farger i en nettbutikk i Norge så kan du være sikker på at det ikke finnes farlige stoffer i disse.

For å farge marsipan og sukkerpasta i knallfarger trenger du konsentrerte farger. Disse kalles ofte pastafarger eller gelefarger. Disse er tykkere i konsistensen enn de vanlige konditorfargene på dagligvarebutikken.

Jeg skjønner ennå ikke at noe som er så stygt kan ha et så fint navn som konditorfarge. Beklager å si det men skal du virkelig få fine farger og ha marsipan som ikke blir klissete så hiv de små ekle fargeflaskene ut av vinduet og kjøp noen få farger av pastafarge.

Du kan kjøpe pastafarger på nettbutikker som feks: Bakeshop.no eller Panduro. Jernia har også slike farger.

Slik farger du sukkerpasta eller marsipan:


Ta en liten tannpirker eller partystick og dypp den i fargen.
 Legg dette på sukkerpastaen.


Kna til all farge er oppløst og du har en jevn farge fordelt utover.

Jeg bruker å vaske hendene rett etterpå og da går som regel fargen bort fra hendene ;)


Happy baking to you all!

Smil fra Anne Brith

5 kommentarer:

  1. Synes ofte det er hard arbeid å få fargen jevnt fordelt i massen, særlig hvis det er en litt stor klump. Men litt trening skal manjo ha :-)
    Jeg bruker som regel engangshansker da jeg synes fargen har lett for å sette seg rundt neglene!

    Forresten flotte forklaringer på bamsen og trekking av kake. Lærer mye nyttig her inne :-)

    SvarSlett
  2. Åhhhh. Så UTROLIG flink du er! Nå har jeg brukt nesten 2 timer på å bla frem og tilbake i bloggen din, og kjenner at jeg har vanvittig lyst til å prøve meg på noe mer avansert enn ostekake og fotballbanekake. Det er stort sett det jeg kan ;)
    Fra og med i dag er jeg fast leser av denne bloggen!

    ~Heidi~

    SvarSlett
  3. Gro: Det er meningen at vi skal slite litt for å få det pent. hehe og enig med deg at fargen setter seg rundt neglene men jeg vasker meg superfort rett etterpå så da går det som regel bra.

    Heidi: Så utrolig hyggelig kommentar fra deg.Håper jeg kan innfri til forventningene fremover også... det er mye jeg skal lage fremover så bare følg med!

    Klem fra Anne Brith

    SvarSlett
  4. Fantastisk hvor flink du er, Anne Brith! Merker jeg blir helt lykkelig av å så bildene på nettsiden din. Må også rose deg opp himmelhøyt for fremgangsmåten du forklarer deg fremover med bilder og tekst til oss "amatør"-bakere, å ikke minst ditt talent! Jeg beundrer deg og dine resultater. Juleklemmer fra Tone

    SvarSlett
  5. Tone L: Tusen tusen takk for hyggelige ord :) Jeg føler meg egentlig som en amatørbaker selv innimellom altså ;)

    Jeg håper du følger bloggen fremover og deler den med alle du kjenner som også er glad i baking.

    Jeg setter umåtelig pris på slike tilbakemeldinger for jeg baker jo egentlig litt i ville vesten og vet ikke helt om det jeg lager "slår an" hos andre.

    Det viktigste for meg er å få vite at bloggen inspirerer og at dere også klarer å lage ting sånn nogenlunde likt :)

    Ha en flott flott jul du også Tone L :)

    Klem fra Anne Brith

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)