fredag 5. november 2010

Hvit sjokoladekake


Hvit sjokolade er kjempegodt og så utrolig deilig i kake!

En hvit sjokoladekake trenger alltid mer tid i ovnen enn vanlige sjokoladekaker og det er akkurat på samme måte når man skal varme opp hvit sjokolade for å få det flytende. Det er viktig  å være tålmodig og ta seg tid. Slik får man et perfekt resultat!

Det finnes mange oppskrifter på hvite sjokoladekake på internett og jeg fant en som så fin ut men har forandret den litt. Den smakte himmelsk.

Kremen jeg har brukt oppå er med hvit sjokolade blandet med rømme og det var en utrolig deilig kombinasjon!

Ingredienser:

300g hvit sjokolade ( jeg bruker Callebaut sin)
200g smør
250ml melk
165g sukker
2 ts vaniljeekstrakt
2 store egg ( minimum vekt på 60 g hver)
3 ts bakepulver
250g mel

Krem:
200 g hvit sjokolade
88 g rømme

Kremen lages slik: Varm sjokoladen og ha i rømmen. Rør kraftig. Er den for rennende så kan du la den stå litt. Den tykner fort:)

Stekes på 160 grader i 1 time og 10 minutter.

Ettersom jeg bestemte meg for å lage petit fours av denne kaken så stekte jeg den i en firkantet form som var 25x25. Slik visste jeg at kaken ikke ville bli høyere enn noen centimeter. Hvis denne kaken stekes i en form på 20x20 cm så blir den 3-4 cm høy.

Jeg hadde også pga dette en kortere steketid på min kake. Stekte min i 1 time.

Sukker, melk, smør og sjokolade varmes opp på lav varme til alt er flytende.


Sikt det tørre i en skål og ha i litt av det våte.



Ha så i litt til . Dette gjøres for å unngå klumper i røren.



Så helt til slutt tas resten oppi.


Ha det hele i en bakeform og stek det i ovnen i 1 time til 1 t og 15 minutter alt etter hvor stor form du bruker.


Slik ser den ut når den er ferdig.


 Del opp biter på 5x5 cm.

 Lag kremen og farg denne i fin farge.

 Dekk bitene med kremen og la alt renne av.

 Sett hver enkelt i en muffinsform. Selv om formen er rund former den seg etter firkanten.

 Legg på strø. Jeg har brukt hvite hjerter.

 Server til en som elsker sjokolade ;)


Ønsker dere alle en flott fredag kveld.

God klem

Anne Brith

10 kommentarer:

  1. Hola ssenorita :)Herlig, tusen takk, den skal prøves :) men for å bruke den som rund ca 26-28 må jeg doble den da ?

    SvarSlett
  2. Lekkert Anne Brith! Jeg elsker det serviset ditt altså :-)

    SvarSlett
  3. Takk Kristiane :)

    Koselig å se at du følger bloggen :) Klem

    Vegas: Gi tilbakemelding på hvordan det går da:)

    Ha en flott helg begge to og kos dere i morgen. Kanskje jeg kommer innom en tur men da ringer jeg deg Kristiane ;)

    <3

    SvarSlett
  4. Utrolig nydelig. Im in LOVE. Det fine serviset, så lekkert innpakket, rosa og sølv er så fint sammen.

    Hvit sjokolade kake så jo kjempegodt ut...tror ikke jeg har laget det. Og den kremen må jeg prøve..

    Er det sant at du bor i en stor ville og kan boltre deg i all slags ingredienser? Du virker så glad og koser deg så masse på kjøkkenet ditt.
    Drømmer om stort kjøkken jeg og.

    Flotte bilder:) God helg.

    SvarSlett
  5. Kremen var utrolig god Nettbakeren.

    Jeg spiste altfor mye hehe ;)

    Vi bor i et hus som vi beskriver som vår villa ja ;) Men med 2 voksne, 4 barn og en katt er villaen litt for liten så vi håper å kunne bygge ut fra neste vår.

    Forøvrig så har det ikke blitt gjort nevneverdig av oppussing her siden 1963 så jeg kan ikke friste med kjøkkenøy og oppvaskmaskin i kjøkkenet mitt..... ennå.

    Men hvor det er hjerterom er det husrom og vi har alle måtte skru ned standarden noen hakk siden vi flyttet inn i sommer hehe.

    Og bakegleden er det ikke noe galt med så så lenge jeg har gleden og entusiasmen så kommer jeg til å pøse ut med bakverk her på bloggen.

    I dag skal jeg lage pepperkaker. johoooo.

    Ha en fantastisk dag Terje!

    SvarSlett
  6. Halla,
    kan disse fryses med glasuren ?

    -Maria-

    SvarSlett
  7. Hei Maria:)

    Ja disse kan fryses med glasuren på:)

    De er mektige men du verden for de som liker hvit sjokolade ;)

    Smil!

    SvarSlett
  8. Hei:)
    Hva slags farge bruker du til kremen?
    Skulle hatt noe blått - har guttedåp neste søndag..

    Ha en finfin helg!
    Hilsen Heidi

    SvarSlett
  9. Dette tror jeg blir en vinner til farsdagen!

    Brukte du lettrømme eller sæterrømme i kremen?

    :-) Blomstre

    SvarSlett
  10. denne er helt klart mektig ja, men sååååååååå god :)
    Jeg lurer på om det går greit at jeg "stjeler" oppskriften og fremgangsmåten til kakebloggen min?
    -Vero

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)