onsdag 10. november 2010

Hva gjør jeg med eggeplommene?

Det er utrolig mange oppskrifter man KUN bruker eggehviten i.

Og da sitter man som regel tilbake med en haug av eggeplommer.

De skal du ikke kaste!

De kan fryses inn og brukes etterhvert.

Jeg fryser dem som regel inn 4 i hver pose.

Her er noen tips til hva du kan bruke eggeplommer til:

  • Vaniljekrem
  • Krem til gulkake ( suksessterte)
  • Sjokolademousse
  • Hjemmelaget iskrem

Jeg skal i løpet av den neste uken komme med en del gode basisoppskrifter til bruk av eggeplommer.

Oppfordrer alle som har en knallgod oppskrift til å poste den som kommentar under her så skal jeg redigere dette innlegget fortløpende.

Tusen takk for hjelpen!

Anne Brith

7 kommentarer:

  1. EGGEPLOMMEKAKER/kjeks
    3 eggeplommer
    ca 1/2 kg melis
    2 små ts hornsalt

    kjevles ut til ca 1cm tykkelse og stikkes ut med små glass.
    Stekes ved 160°-170° til de har fått en gyllen farge.

    SvarSlett
  2. Ikke akkurat kake, men til pasta carbonara bruker man ekstra eggeplommer :)
    Eggeplommene kan fint brukes til fløteis. Oppskrift: 4 eggeplommer, 1 pk kremfløte og sukker. Eggeplommer og fløte varmes opp. Ha i etter smaksønske, f.eks. sjokolade eller jordbær. Smak til med sukker. Det skal smake søtt. La det varme opp til det tykner, ha i lukket boks i fryseren, og rør om 3-4 ganger med én times mellomrom. Nam nam :)

    SvarSlett
  3. Og så kom jeg på at du hadde jo allerede skrevet iskrem.. jaja :)

    SvarSlett
  4. Å nei....du e genial! Å fryse dem hadde jeg aldri tenkt på....(jeg spiser dem jeg..rå...he he)
    Im a coociemonster:)

    ....du er full av gode ideer....de beste:))

    Jeg får bare lyst å bake mere...når jeg leser bloggen din:)

    SvarSlett
  5. Jeg lager en sarah bernard-krem som bruker to eggeplommer::
    400 g smør og 400 g melis røres hvitt, 1 plate smeltet kokesjokolade, 2ss kakao og 2 eggeplommer røres inn. Dyppes i smeltet sjokolade til slutt. Sist jeg bakte disse ga det krem til 60 kaker, men det kommer selvfølgelig an på størrelsen. Pleier å oppbevare dem i fryseren og servere på direkten:)

    SvarSlett
  6. Ellida: Tusen takk for tips:) Kjempebra å få tips. Jeg bruker også å servere dem rett fra kjøla...synes det er det beste... nam nam

    SvarSlett
  7. Lemon curd og eggnog (eggelikør) - begge er strålende julegavetips;-)

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)