mandag 29. november 2010

Gelesnurrer

Hver bursdag prøver jeg å gjøre noe spennende med gele.
Barna elsker gele og det finnes så utrolig masse flott man kan lage med dette.

I år lagde jeg regnbuegele til barna. 5 typer farget gele oppi en gjennomsiktig plastkopp.

Til oss voksne testet jeg ut oppskriften på gelesnurrer.

Du trenger 2 pk gele i samme farge. Datteren ville gjerne ha lilla men jeg tror disse tar seg ennå bedre ut om de er rosa eller grønne.

Ta den første pakken gele. Kok opp 3 dl vann og ha i pulveret. Rør godt og ha i 10 marshmellows. Rør godt til alt har smeltet.


Det kan være lurt å klippe bitene i 2 eller 4 før de tas oppi kjelen.



Legg platfolie på en bakeplate og hell over massen når alt har løsnet opp.
La dette stå kjølig til det blir stivt.

Lag så pakke nummer to. Her skal du bruke 1,5 dl fløte og 1,5 dl vann. Dette skal kokes opp og så skal du ha i pulveret. I denne skal du også ha i 10 marshmellows til de har smeltet.

Dette skal også stå kjølig.

Når det har stivnet å legge du den matte delen over den blanke.

Riv så forsiktig av plastfolien. Dette kan gå litt strevsomt i starten men bare vær forsiktig så går det greit.

Skjær så opp strimler og rull disse så store du selv vil ha dem.

Du kan også lage søte snegler av disse. Oppskrift på dette finner du hos Freia

Jeg prøvde det men det var helt umulig å få "kroppen" til å feste seg å være stille. Den rullet tilbake igjen :)

Legg disse i minimuffinsformer eller gjør som meg legg dem på et fat.



Serveres med vaniljesaus til :)

Deilig og forfriskende dessert!

Ha en flott dag,

Hilsen Anne Brith

5 kommentarer:

  1. tror jeg har bokmerket halve bloggen din nå for seinere bruk. Du er utrolig flink og har mange fantastiske tips.

    SvarSlett
  2. For en fantastisk blogg du har! Nå har jeg surfet rundt og jeg aner ikke engang hvor jeg skal begynne med å prøve ut tips og oppskrifter. Så utrolig mye fristende! Du har herved en ny følger...og hit kommer jeg nok ofte i framtiden. :o)

    SvarSlett
  3. sandrataran: Tusen takk for det!

    Ani: Så bra hehe... det er bare å begynne med bakingen :) Kan jeg få spørre hvordan du fant bloggen min?

    Therese: Så gøy at du ble følger :) Tusen takk:) Håper jo på en ny følger hver dag. Kan jeg også få spørre deg hvordan du fant bloggen min?

    SvarSlett
  4. Nå har jeg prøvd meg på gelesnurrene ;) Vel, halparten av geleèn gikk i bosset, satt igjen med 20 småsnurrer ;) Det var veldig vanskelig å få av geleen, men den med fløte gikk som en lek.. Ser at du har skrevet at den matte skal over den blanke, men på bildet har du omvendt.. Jeg tok den matte først, men snudde den rundt sånn at den matte lå nederst, allikevel fikk jeg ikke løs geelen skikkelig.. Har prøvesmakt, og det falt i smak hos frøkna som har bestilt de til i morgen ;) Tusen takk for flotte tips :)))

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)