torsdag 4. november 2010

Fyll i kaker

Det finnes uendelig mange smakskombinasjoner og oppskrifter til fyll i kaker.

Min erfaring er at friske bær eller frukt er det aller beste som fyll sammen med deilige kremer og sjokolade.

Når jeg skal bruke fløtekrem i mine kaker så bruker jeg alltid fløten fra Menkomel. Den er mye bedre på smak og idiotsikker. Dvs at den rett og slett aldri kan bli vispet for mye. :)))

Den er holdbar i nesten 1 mnd selv etter at pakken er åpnet og den har en fløyelsmyk smak:)


Det man i alle fall burde holde seg for god for i forbindelse med fyll i kaker er hermetisert møkk.
Beklager så mye til alle der ute som faktisk har gode oppskrifter hvor dette faller inn som ingrediens men jeg mener at når man tar seg bryet ved å lage en fersk kake så kjøper man råvarer som står i stil ;)

Dette er min mening!



Jordbær og hvit sjokolade er så utrolig godt sammen. Jeg kutter da jordbær oppå kaken slik og blander hvit sjokolade i kremen. Det smaker deilig.

I sjokoladekaker synes jeg det er godt med bringebær eller vaniljekrem. :)


Her har jeg smurt eggedosis smørkrem oppå og så lagt frosne briingebær oppå.

Det blir bare helt herlig smak i en mørk og saftig sjokoladekake.

Kom gjerne med tips til ditt favorittfyll i kommentarfeltet her.

Jeg kunne trenge litt inspirasjon selv på dette området.

Fyldig hilsen fra

Anne Brith

8 kommentarer:

  1. Jeg lagde din sjokoladekake, Lills sjokoladekake, var det ikke det den het? I den brukte jeg vaniljekrem blandet med vanlig krem (og fy på lanken, jeg brukte ferdig veniljekrem ;) ) . På toppen hadde jeg en form for eggedosiskrem.
    Ellers lager mamma en krem med romessens i.

    SvarSlett
  2. Hvor får man kjøpt den kremfløten da?

    SvarSlett
  3. Mona de har den på Coop Mega og Ica mener jeg. Jeg har i alle fall kjøpt den i Sørumsand City ;) Så da må det være Ica for jeg vet at Rema 1000 IKKE har den :)

    SvarSlett
  4. Mitt favorittfyll til sukkerbrød er bringebær og en krem av eggedosis, lettrømme og annanas/mandarin-kremost!
    :-) blomstre

    SvarSlett
  5. Gode forslag! Det kunne være interessant å vite hva det er du kaller hermetisert møkk, slik at man ikke uvitende går i fella :)

    SvarSlett
  6. Blomstre: takk for tips den skal jeg teste ut :)

    Andemora: Hermetisert møkk er det fyllet med druer, ananas, fersken og kirsebær. Vet ikke hva det heter men coktailmiks eller noe.

    Ellers tror jeg det meste kan brukes. Vet at mange bruker madarin i fra boks og det skal visstnok være godt. Så da jeg skrev hermetisert møkk så tok jeg kanskje litt i men jeg synes at det er best å bruke friske bær og frukt.

    Jeg har eksprimentert litt med frossen frukt og bær og det går helt flott. Mye bedre enn hermetisert ;)

    Ha en strålende dag!

    Hilsen Anne Brith

    SvarSlett
  7. Enig med deg angående "hermetisk møkk", men jeg må si at jeg synes at Menkomel også går under den kategorien i aller høyeste grad. Falsk fløte laget med 25% palmeolje vil aldri måle seg med ekte kremfløte. Her er det kun ekte saker i kakene, både av frukt og meieriprodukter. ;-)
    Men bortsett fra det er det spennende å se hva du lager og hvordan du pynter. :-)

    SvarSlett
  8. Anonym 21.24.

    Jeg må korrigere deg litt her: Menkomel er ikke "falsk fløte" det er et vegetabilsk alternativ til fløte. kun 0,4 % lactoseinnhold som er perfekt for melkesukkerintolerante.

    Falsk fløte er skummet melk kokt opp sammen med en jevning mel og vann og kan ikke sammenlignes med dette.

    Ellers har Menkomel en rekke brukerfordeler:

    Den er like god på smak.
    Betydelig rimeligere enn vanlig kremfløte.
    Lang holdbarhet.
    Mindre fett og kalorier.

    Jeg har til dags dato ikke hatt noen som har smakt forskjellen på kremen i kakene. En konditor vil kanskje kjenne smaken men det er kanskje det du er? ;)

    På sommeren feks når det er varmt er det trygt å kunne bruke denne kremen i kakene pga at den ikke avgir fuktighet. DVS den vil aldri starte å renne :)

    Jeg ser kun fordeler ved denne fløten ;)

    Ha en strålende dag :)

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)