lørdag 13. november 2010

Dorthe og Emma


Disse kakene er til to helt spesielle prinsesser. Jeg var helt sikker på at min venninne kom til å bli gravid og gleden var stor da jeg fikk høre at hun virkelig VAR det.

Etter noen uker fikk vi vite at hun ventet tvillinger og da var jeg nokså rask å si at jeg ville lage dåpskaken.

De fleste tvillingkaker jeg har sett er en større kaker som man deler men jeg synes Dorthe og Emma fortjener å få hver sin kake:)

Jeg må bare si til de som lurer på om jeg baker kaker på bestilling at det gjør jeg dessverre ikke.

Jeg gir kakene mine bort gratis til venner og kjente. Det gleder både meg og alle andre mest!

Jeg startet med 2 like kaker som er 20 cm i diameter. Disse er fylt med bringebær og sjokoladekrem.
Det er viktig at kaken under er rett og hvis du skal lage to like kake må disse være like høye.

HUSK: hvis du ikke får fine og rette kaker før du legger på lokket så vil kaken heller ikke se særlig delikat ut når lokket legges på.


Trekk kakene med hvit sukkerpasta eller annen overtrekk.

Lag to farger rosa.
Lys og mørk og finn ut hvor høy kaken er.
Min kake var 10 cm høy og jeg brukte da striper som var 6 cm og 2 cm brede. Det er penest om stripene kommer litt over halve kaken om dere skjønner ;)

Disse kan også farges i lyseblått til en gutt.


Lim stripene på med vann.

Fyll så icing i en pose og sprøyt ut perler med tip 3 i hver skøyt.

 Det blir da seende slik ut.

Vognen som skal være oppå er en sirkel. Så har jeg skjært bort 1/4.
Jeg har brukt en helt vanlig plastik Ikeakopp for å trykke ut sirkelen. Jeg har gjort dette fordi en plastkopp setter et lite spor etter seg.
Hvis dere ser tydelig så er det en liten kant trykket ned. DER skal jeg etterpå legge ivingen oppå. Det blir mye finere å gjøre det slik enn å trykke ut en sirkel med en utstikker fordi når jeg nå har denne kanten så legger icingen seg tett inntil vognen ;)

Pynt vognen. Jeg har brukt en kantutstikker her men du kan også bare skjære ut en firkant for å få en fin bord oppå.


 Her har jeg brukt tip 3 og laget en linje rundt hele vognen samt hjul og håndtak.

 Stikk ut små blomster og ha dette langs kanten.

 En liten hvit perle i gjør det ekstra pent ;)

 Legg på bokstaver.

Så kan kakene serveres ;)

Selv om ikke dåpsbarna skjønner så mye av hva som skjer tror jeg at de er veldig glade for å få hver sin kake.



Jeg ønsker dere alle en strålende dag videre!

Hilsen fra Anne Brith


2 kommentarer:

  1. utrolig flotte kaker!
    -Irene Åhman

    SvarSlett
  2. Nydelige :-) Rene og ikke overlesset! Fin beskrivelse for å lage vognen :-)

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)