tirsdag 2. november 2010

Cupcakeskole 2 - Oppskriften og stekingen




Det finnes to typer røre/deig for cupcakes.

Slik jeg har lært det er det slik at rennende rører er muffins. Faste rører som man må fordele ved hjelp av skje er oppskrifter som ofte stammer fra USA og er det man kaller cupcakes.

Det kan hende det blir heftig debatt her nå rundt dette men det er nå slik jeg har lært det.

Rennende rører har jeg erfart får en topp som er mer spiss enn det de faste rørene får og disse egner seg da best for å dyppe i fondant og sprøyte smørkremer på.

Hvis du vil dekke med sukkerpasta burde du bruke en fast røre.


Her er oppskriften på fast røre:

Ingredienser:

125 g smør
2 dl sukker
3 egg
4 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1,5 dl matfløte

Pisk smør og sukker hvitt. Men ikke altfor lenge. DA blir det for mye luft i deigen noe som gjør at cupcaken mister festet under.

Ha i ett og ett egg og sikt inn det tørre.

Rør fløten inn på slutten.

Stekes i 15-20 minutter på nederste rille på 170 grader.
De ser slik ut:

 I ovnen skal de etterhvert se slik ut :)



Her er oppskrift på en rennende røre:

113 g smør
130 g sukker
3 egg
1 ts vaniljeekstrakt
195 g mel
1 1/2 ts bakepulver
1/4 ts salt
60 ml melk

Smelt smør og ha i melk
Pisk egg, sukker og vanilje.
Husk at dette ikke skal piskes for lenge.

Ha i smøret og sikt til slutt i det tørre.

Stekes på 175 grader i 15-20 minutter.

Jeg veier alltid mine muffins. 50-55 gram for perfekt resultat!


Formene fylles litt over halve.

 Rennende muffinsrører vil da etter steking se slik ut ;)


Hvis du får vulkaner og tror at alt håp er ute så har du to muligheter:

  1. Du setter et stort bakebrett over alle og lar det ligge i 30 sek oppå etter de har kommet ut av ovnen. De får da en jevn overflate.
  2. Du tar en stor skje og former dem pene mens de er varme ;)
Disse er allerbest samme dag som de lages men dagen etterpå kan de være saftigere. De kan godt fryses og tas opp igjen.

Håper dere fikk noen tips nå.

Om dere har spørsmål så er det bare å fyre løs!

Cupcakehilsen fra Anne Brith
- som er nokså sliten etter å ha vært svømmetrener for 18 fantastiske 6-åringer;)

2 kommentarer:

  1. Hei!:)
    Jeg har nå bakt disse cupcakes'ene (den faste røra), og lurer på hvordan jeg skal oppbevare dem på best mulig måte, så de ikke blir tørre, frem til imorgen ettermiddag? Tenkte å pynte dem da, siden jeg ikke har tid til å bake imorgen;)
    Takk for svar:D håper du leser dette ikveld, søndag;)

    SvarSlett
  2. Hei:)

    Sett dem kaldt med aluminiumsfolie over så går det helt fint :)

    Hilsen fra Anne Brith

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)