mandag 8. november 2010

7 sorter til jul - Sarah Bernard

Det er 7 uker igjen til jul og jeg skal dette året være ferdig med julebaksten i god tid slik at jeg i de siste dagene før jul kan kose meg med barna og nyte den herlige tiden.

Derfor starter jeg tidlig med mine 7 sorter. Og starter med det som kan fryses og/eller legges i kakebokser.

Min versjon på Sarah Bernard er for alle travle mennesker der ute.

Noe forberedelser trengs men det er ikke mye:

Du trenger:

Bunn:
500 g kransekakemasse. Kan kjøpes på Rema 1000 ;)

Trøffelkrem:
3 dl kremfløte
150 g mørk sjokolade ( eventuelt vhit om du vil ha en lys krem)

Kok opp fløten og ha i den finhakkede sjokoladen og sett kaldt. Helst til dagen etterpå.

Glasur:
150 g mørk sjokolade
1/2 ts delfiafett

Nå har jeg laget disse med mørk sjokolade men fantasien setter grensen for hva man kan lage.
I morgen kommer en annen litt "funny" barnevri på disse. Kniiis klarte bare ikke dy meg og ble litt overivrig i kjøkkenet her... men mer om det siden ;)

TIPS: Hvis du har det travelt kan du rulle ut pakken til en pølse. Det er bare å rulle litt ekstra på den etter den er tatt ut fra papiret så kutte pølsen opp i småbiter. Takk til Hilde for tips ;)

 Legg kransekakemassen på bakepapir og rull dette ut til ca 1 cm tykkelse.

 Stikk ut hjerter eller sirkler:)

 Disse skal stekes på 200 grader i 7 minutter. IKKE snakk i telefonen mens du baker slik at du glemmer å sette klokke. Da kan baksten bli brent!

Start så på nytt og legg bort telefonen og ta deg tid til å sjekke baksten ofte ;)

 Pisk opp trøffelkremen. Ha den i en sprøytepose med stor rund tip og sprøyt topper og hjerter.

Nam nam... ser det ikke godt ut?

 Dypp toppene i sjokolade og la de stå til tørk i noen minutter.

 Slik:

Voila! Herlige småkaker som bare smelter i munnen.... Kan fryses og holder seg godt til jul.


Hjerter til en du er glad i :))

Super gave til de som har alt.


Håper dere finner inspirasjon og glede her på Villa Perlesukker.

Denne uka har jeg 3 kaker pluss 2 farsdagskaker på planen samtidig som jeg håper å kunne komme med 7 sorter - del 2 ;)

Ønsker dere alle en strålende dag!

Smil!

Anne Brith

32 kommentarer:

  1. De ser veldig god ut! Tror jeg må prøve dem, ja :o)
    Bør de oppbevares i fryseren helt frem til de skal spises, eller holder de seg en stund i kakeboks eller pakket inn i cellofan? (tenker de kan gis bort som en liten gave også)

    Hilde

    SvarSlett
  2. Hei Hilde:)

    Jo jeg tror disse holder seg godt også kaldt. Dog ettersom det er en trøffelkrem under sjokoladen så ville jeg safet og lagt dem i fryseren. Så tatt dem opp og tint dem og puttet dem i poser og gitt bort ;)

    Jeg har satt min første kakeboks fylt med godis i min fryser :)

    Ha en flott dag videre Hilde!

    Smil

    SvarSlett
  3. Disse kommer ikke til å holde seg lenge her!...
    :-) Blomstre

    SvarSlett
  4. Blomstre: Halvparten er borte allerede nå ;)

    Har fryst inn resten hehe men kan si såpass at de var kjempegode ;)

    Nam nam :)

    SvarSlett
  5. Virkelig digger bloggen din! Baker aldri selv, men når jeg blir søtsugen tar jeg bare en titt her inne, så slipper suget, hehe!

    Stå på! Bloggen din er kjemieinspirerende!

    SvarSlett
  6. Clumsy: Tusen takk for hyggelig kommentar.

    Håper du har det flott!

    God klem fra Anne Brith ;)

    SvarSlett
  7. hvor lenge holde de seg, når man tar de opp fra fryseren? eller tar du bare opp litt å litt når dere skal ha?

    SvarSlett
  8. Dette såg heilt supert ut! Sånne berre MÅ eg lage og gje vekk til beste-/oldemødre som ikkje treng noko og ikkje ønsker seg noko til jul :o)

    Til tross for at eg ikkje likar kransekake såg dei ordentleg gode ut, dei *skal* bli ein av dei 7 sortane her i huset og. Satsar på at du kjem med fleire fantastisk gode idéar etter kvart... Blir litt kjedelig med alt det same kvart år, men det er vanskeleg å berre finne ei oppskrift og bestemme seg for å prøve den. Flaks at eg kan bruke deg som prøvekanin :D

    SvarSlett
  9. Anonym: 22.11: Jeg tar opp litt og litt. Men tro meg hvis du lager disse så blir det ikke mye igjen når du tar de opp hehe.

    Jeg trodde mine barn ikke ville like dem men de ville bare ha mer etter å ha prøvesmkt ;)

    Ranveig R: Jeg kommer med flere sorter i løpet av de neste ukene ;) Og så bra at jeg kan være godt for noe da hihi... prøvekanin er ikke det verste man kan være hoho....

    Ha en strålende kveld :)

    SvarSlett
  10. Nam nam nam....dette skal jeg lage:)

    Herregud det så godt ut...jeg elsker kranskekake, trøffelkrem og sjokolade.

    Og så små og søte de var.....nå ble jeg fristet her
    :)))

    SvarSlett
  11. Dette må helt klart prøves :-) jeg har hatt en forestilling i hodet om at Sarah Bernard var innviklet og et prosjekt over flere dager... men dette var jo virkelig en variant jeg kan tørre å prøve meg på :-)
    Kjempesøtt med de hjertene da!

    SvarSlett
  12. Disse var fantastisk gode, NAM!!!

    -Maria-

    SvarSlett
  13. Nettbakeren: De er NYDELIGE! Og du som virkelig kan sprøyteteknikker får dette helt klart til. Gleder meg til å se :)

    Gro: Det kommer en skikkelig julevariant på disse også :)

    Maria: Du må hive deg rundt å bake før babyen kommer :)

    SvarSlett
  14. Da har jeg lagd en dobbel porsjon, veldig gode ble de:D. Gleder meg til å servere til besøkende!

    -Maria-

    SvarSlett
  15. Hælle min så flotte dine ble, tror jeg skal prøve meg med denne ferdige makrondeigen og din krem istede for smørkrem.

    Superinspirerende blogg, her er det masse jeg skal prøve meg på fremover :)

    SvarSlett
  16. Ja ja, godt forsøk fra meg, men trøffelkremen smelta og datt oppi sjokoladen på veldig mange. Var trøffelkremen for bløt tro? Jeg forsøkte å være rask, men syntes at sjokoladen var for varm og tykk og trøffelkremen for bløt! Har du noen gode råd? Kakene med krem ble avkjøt på forhånd, men tydelig ikke nok.

    SvarSlett
  17. Ellen: Smeltet den fra under? I så fall er nøttebunnen ennå varm. Nøttebunnen MÅ avkjøles. Kremen piskes skikkelig opp og etter at de er sprøytet på MÅ de stå kjølig en stund...

    Line Berg: Takk for hyggelig tilbakemelding ;)

    SvarSlett
  18. Kakene var ordentlig avkjølt, faktisk omtrent en hel dag, og kremen smelta idet jeg dyppa ned i sjokoladen. Jeg skal nå prøve en gang til uansett, når jeg får rødfargen. Takk for tips!

    SvarSlett
  19. Dette er bare noe av det BESTE som fins! Men har ikke smakt denne varianten, kun med smørkrem... Utrolig lekkkert og kreativt med de hjertene - supersøtt! :)

    SvarSlett
  20. Ja ikke sant Iheartcakes :)

    Takk for hyggelig kommentar :) Vennlig hilsen Anne Brith

    SvarSlett
  21. Disse er utrolig gode, lagde dem i fjor. Et tips er å sette dem litt på frys før du dypper dem i toppingen, da fryser toppingen med en gang og man slipper søl :)

    SvarSlett
  22. I dag har jeg laget disse,
    både runde og hjerteformede.
    Kjempegode :D
    5 stk på en rød pappbit, cellofan og gavebånd =
    Fin førjulsgave eller julegave.
    Supert at du deler slike enkle og gode oppskrifter!

    -Tonje H-

    SvarSlett
  23. Hvor lenge er trøffelkremen holdbar i kjøleskap før den piskes opp? Kan den stå et par dager?

    SvarSlett
  24. Eg kom ved ei tilfeldigheit forbi bloggen din, og fallt pladask for desse kakene.. Vi har no laga vår første "ladning" med desse himmelske kakene :-) Det vart eit kjekt samarbeidsprosjekt ved kjøkkenbenken i heimen. Eg har alltid høyrt at det skulle vere så mykje "styr" å lage desse kakene, men dette var jo lett som berre det. Tusen tusen takk og god jul.

    SvarSlett
  25. Så søte småkaker=) Lurte litt på hvor man får kjøpt disse små kakeformene? =)

    SvarSlett
  26. Ann Christin :) Ja det går helt fint :)



    Malla: Du kan kjøpe utstikkere i hjerter hos bakeshop.no.

    SvarSlett
  27. Syntes jeg pisket trøffelkremen så lenge at den nesten ble smør, men når jeg skulle dyppe i sjokolade ble det bare tull. Endte med å ringle sjokoladen over, og det så riktig bra ut frem til jeg skulle balansere dem ned i fryseboksen. Da raste de og nå ligger de og fryser seg stive i hjørnet av brettet nede i kjellerfrysen. Ja ja nei nei sier Nissemamma. Hvor var det det gikk galt!?!??

    SvarSlett
  28. amandine da.... kan ikke du legge inn en bestilling på privatjulebaker så kommer jeg over fjellet med fly en dag eller to sånn før jul :) hahahvordan går det nå...klarte du å redde dem?

    SvarSlett
  29. Hei :) Har nå lagt meg til som følger, kunne jo ikke annet!!!! :)
    Sarah Bernard har jeg lagd i mange år, men aldri med ferdig kransekake deig. Prøvde det i dag, og det var sååå vanskelig å kjevle deigen, satt fast på kjevla og på bakepapiret... Har du noen gode tips der??
    Tusen takk for en flott blogg :)
    Anette

    SvarSlett
  30. Takk for oppskrift - den er herved prøvd ut - og smakte nydelig! (De ble ikke så pene, men det er første gang! ;P)

    SvarSlett
  31. Disse ble veldig gode :) Ikke så vakre, men øvelse gjør mester ;)

    SvarSlett
  32. VIbeke: Jeg er helt hekta på disse selv hehe...

    Elisabeth øvelse gjør mester....

    God Jul!

    Klem fra Anne Brith

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)