fredag 8. oktober 2010

Vanilla icing

Jeg kommer aldri til å glemme dagen eller rettere sagt kvelden jeg lagde denne icingen for første gang.

Historien bak er som følger:

Magnolia Backery er et populært bakeri i New York som har blitt kjent for sine cupcakes. For å skaffe seg noen av disse herlighetene må man ofte stå timesvis i kø. Magnolia Backery har som mange andre opplevd en strøm av henvendelser fra nysgjerrige konditorer og hjemmebakere som mer enn gjerne ville vite hvordan de lager muffinsens og den deilige kremen oppå.

Jeg fant en liten filmsnutt på youtube høsten 2008 og prøvde så godt jeg kunne å oversette og lage både frostingen og muffinsene. Muffinsens ble vellykket etter 3. forsøk. Frostingen som jeg valgte å kalle vanilla icing kom vellykket ut av bollen etter 6. forsøk!!!

Jeg hadde nesten gitt opp men da jeg erstattet sukker med melis så ble den perfekt.

Jeg bruker denne kremen som regel som underlag under sukkerpasta eller marsipan.

Her er oppskriften:

Vanilla Icing

4 ss mel
3 1/2 dl melk....dette kokes opp...rør godt til det blir tykt...ha det i en bolle og avkjøl til 37 gr. Gjerne kaldere ;)

3 1/2 dl smør...bruker mellom 250 g og 300 g jeg da hehe
3 1 /2 dl melis 1 1/2 ts vaniljesukker...


Miks smør hvitt så ha i melis...litt etter litt...samt vaniljesukker....til slutt har du i melk og melpuddingen ( puddingen MÅ være avkjølt hvis ikke skiller icingen seg)

Miks i 3-4 min. Brukr gjerne stavmikseren her for å forsikre deg om at det ikke finnes klumper i den.
Anbefales!

4 kommentarer:

  1. Åhh! Denne er heeeelt fantastisk! :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for en kjempeflott blogg, jeg skal definitivt klikke meg inn her flere ganger!

    Er det denne vaniljekremen du henviser til å bruke som fyll i bryllupskaken også?

    Kristin

    SvarSlett
  3. Hei Kristin:)

    Ja kom gjerne tilbake. Denne kremen brukes under lokket på kaker JA. Men ikke som fyll. Fyller bryllupskaker med moussen og andre kremer og har denne stive over til slutt.

    Denne er veldig god på sjokolademuffins feks :)

    God helg til deg og dine:)

    Hilaen Anne Brith

    SvarSlett
  4. Hei!
    Jeg skal lage en kake til sønnen min sin 5 års dag. Han vil absolutt ha en drage kake... Hehe. Hvordan den skal se ut har jeg funnet ut. Men skal det være sjokolade kake eller sånn spongecake? Hva skal jeg ha som fyll hvis det er sjokoladekake? Eller hva slags fyll hvis det blir spingecake? Hadde lyst til å ha sjokoladepasta som lokk.. Har hatt sjokoladekake med sjokoladesmørkrem før..men synes det ikke smaker godt. Den så bare fin ut. Noen råd?
    Hilsen Linda

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)