torsdag 14. oktober 2010

Tiarakake

En tiarakake krever litt mer forarbeid men er slett ikke så vanskelig å lage bare du starter i god tid. Tiaraen oppå kaken er laget av royal icing og trenger 4-5 dager for å tørke. For å lage tiaraen trenger du:

1. Mal ( print ut fra siden her)
2. Royal icing
3. Sprøytetip 1, 2 eller 3 alt etter hvor fin du vil ha den sprøytet.
4. En tørkerull ( ubrukt) eller noe annet som tiaraen kan sprøytes på.

Print ut malen på et a4 papir og legg plastfolie oppå. Legg dette rundt en tørkerull og sett en bit med tape på baksiden. Nå kan du sprøyte tiaraen på rullen og pynte den med perler om ønsket. Sprøyt gjerne 2-3 lag med icing på tiaraen og la denne tørke i MINST 4 dager!!!!

Så kaken:

Kjevle ut marsipanlokket til kaken. Jeg bruker å ha lokket stort slik at det er lettere å få det på uten å få folder. Jeg har aldri lokket tykkere enn 3 mm.


Trykk det pent ned rundt kantene og skjær bort overflødig marsipan:)


Slik:


Lag så 6 sløyfer og 6 drapperinger:


Du må bare prøve deg frem angående størrelsen på sløyfene. Husk at disse skal plasseres på kaken på klokken 14, 16, 18, 20 22 og 24 drapperingene må da være så store at de passer mellom disse klokkeslettene om dere skjønner ;)

Slik lages sløyfene:


Ta et bånd av marsipan og bøy det mot hverandre slik:


Ha litt lim ( vann) med en pensel på innsiden slik at enden på båndet setter seg fast midt på baksiden:)


Legg et bånd som er halvparten så tynt rundt og klem til:


Lag drapperingene:


Bøy øverste stykket innover slik at du får en fin effekt:)


Lim de på kaka med litt vann.


Pynt med en søt liten bord nederst på kaka og sett tiaraen oppå :)

Da jeg lagde denne kaka brakk min tiara i tusen biter og måtte jeg ty til en plasttiara....fyfy men egentlig synes jeg det ikke ble så ille uansett ;)

Tips til meg selv neste gang: ha alltid en ekstra i reserve og ikke ha for dårlig tid til å tørke tiaraen :)

Slik så den ut da den var ferdig:


Her er malen til tiaraen:


Og noen andre søte maler:



1 kommentar:

  1. Hei :)

    Min lille søster skal feire 12 års dagen sin til helgen og har ønsket at storesøster skal bake denne kaken til festen...(Gud hjelpes meg som stort sett bare lager 1-2-3 kaker :p )
    så noen spørsmål...hva er oppskriften til kakebunnen, hva har du smurt mellom bunnen og marsipanlokket og til slutt, hvordan lager man de små blomstene? Blir meeeeget takknemlig for svar:) Kjempe flott blogg som vi støtt og stadig titter inn til med stor beundring :)

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)