søndag 17. oktober 2010

Sløyfe av marsipan

Jeg har mange ganger fått spørsmål om hvordan jeg lalger en sløyfe av marsipan så her skal dere få se hvor lett det egentlig er å lage en kake til et skikkelig blikkfang ;)

Det viktige er at når du skal lage en slik sløyfe så må den få tid til å tørke. Bruker du sukkerpasta, mmf eller marsipan fra Pals ( aprikoskjernemarsipan) så vil sløyfen tørke fortere enn når du bruker vanlig marsipan som inneholder mandler:)


Kjevle ut marsipanen på benken. Det trenger ikke være så tynt. 2-3 mm tykt er passe.


Jeg bruker en lang linjal og et skjærehjul. En pizzakniv går strålende men jeg ville ha mønster på min sløyfe og brukte denne:)


En vanlig sløyfe bygges opp av 12 deler som er 2x12 cm. Vil du ha sløyfen større må du øke antall centimeter og omvendt for en mindre sløyfe :)


Trykk ut en rund form på ca 10 cm i diameter og en på ca 3 cm. Tips bruk glass og skåler du finner i kjøkkenskapet ;)
Lim kantene mot hverandre med vann og sett dem til tørk som på bildet. Jeg bruker å ha mine stående over natta.


Legg båndene ned slik og kutt av biter på tuppene slik at 6 stykker passer i en ring.


 Ta litt icing under hver enkelt og lim dem i en sirkel på den store rundingen slik:


Da er du ferdig med første laget og kan nå lime på den lille rundingen slik at du skjuler hullet:


Lim på 5 sløyfer til ¨på samme måten:


Det siste båndet skal ikke ha kantene kuttet av for den skal stå rett opp i midten så ikke glem å la en være slik den er fra starten:)

Sett siste rett oppi med en liten dæsj med icing og voila....ferdig sløyfe ;)


La dette tørke litt. MInst 1 time.Bruk en spatel til å løfte sløyfen oppå kaken.
Lykke til :)

4 kommentarer:

  1. Håper du ser dette idag? Jeg har lagd sløyfene idag og lurer på om jeg skal oppbevare dem i kjøleskapet eller på benken i natt? Og "åpne" eller under plast???

    Mvh, Jeanette!

    SvarSlett
  2. Jeanette:) Jeg er litt sent ute for denne ser jeg.

    Har du fått oppbevart sløfen bar? Jeg bruker bare ha den i en boks uten lokk men med litt aliminiumsfolie over :)

    God Jul til deg.

    Hilsen ANne Brith

    SvarSlett
  3. Jeanette Johansen4. januar 2011 kl. 14:00

    Jeg la den kaldt under plast...funka dårlig, men etter noen timer på benken dagen etter ble den fin som bare det!! Godt nytt år forresten!!

    SvarSlett
  4. Hei og takk for fin beskrivelse. Hvor tidlig i forveien kan jeg lage en slik uten at den blir stygg/tørr.?

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)