mandag 11. oktober 2010

Sjokolademuffins



Når du skal lage muffins er det noen knep som gjør at resultatet blir perfekt. Her kommer mine tips:

1. IKKE miks røren/deigen for lenge. Det som skjer om du gjør dette er at muffinsene hever seg 1/2 - 1 cm fra bunnen av muffinsformen og du får et hulrom under muffinsen. Det er ikke pent!
2. Invester i en muffins bakeform. Alle kjøkken burde ha en slik.
3. Vei muffinsene! En perfekt størrelse er 50 g.
4. Sjokolademuffins stekes på nederste rille i ovnen. Om muffinsen blir seende ut som en vulkan på toppen setter du en bakeplate oppå slik at den jevner seg igjen. Dette gjøres rett etter at de har kommet ut av ovnen.

Her er min oppskrift til sjokolademuffins:

1 egg
3 dl melk
1 ts vaniljeessens
1 dl smeltet smør ( ca 160 g)
4 dl hvetemel
4 ts bakepulver
2 dl sukker
1 dl kakao

Sikt det tørre i en bolle. Ha det våte oppi ( untatt smør) og rør det inn. Smøret has i til slutt.
Bruk en muffinsbakeform og vei opp 50 g i hver muffinsform.

Stekes på 200 gr i 15-20 min.

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)