mandag 18. oktober 2010

Sjokoladehjerter


Visste du at det faktisk går an å farge sjokolade i en farge du selv liker? Det finnes faktisk også ferdigfarget sjokolade til salgs ;)

Det er mange produsenter som lager dette og jeg har nå også fått smakt på den fargede sjokoladen til en av verdens beste sjokoladeprodusent: Callebaut fra Belgia.

Du kan enten kjøpe sjokoladefarger på cacas.no eller kjøpe ferdig fargede på nettbutikker rundt om.

Jeg liker best små porsjonskaker som på fagspråket heter: petit fours.

Jeg har brukt en silikonform fra Wilton men om du lager en vanlig sjokoladekakebunn ( helst brownies) og heller denne ut på en langpanne og fryser den etterpå kan du bruke hjerteutstikkere/pepperkakeformer til å trykke ut hjertene.


Lag så mange du trenger.



Slik ser formen ut.



Legg bitene litt i fryseren før du dypper dem i sjokolade. Da fester sjokoladen seg bedre og det blir et tykkere lag rundt hjertet. Vil du ha hard sjokoladeglasur bruker du kun sjokoladen. Vil du ha den litt myk tilsetter du litt delfiafett.



Legg et og et hjerte på en gaffel og dypp/dra hjertet gjennom sjokoladen. Dypp først halvparten av hjertene i rød sjokolade.  La de ligge på rist slik at overflødig sjokolade renner av. Husk å legge et bakepapir under slik at du kan samle opp alt som renner av.


Smelt rosa sjokolade og dypp resten oppi denne.



Når de har tørket er det bare å servere :)



Velbekomme!

2 kommentarer:

  1. Hei og takk for hyggelig kommentar i bloggen :)
    Jeg holder til en halvtime unna deg. I Ski. Jeg lager på bestilling, men malen til kakestykker ligger i innlegget, så det er bare å teste den ut. De er lette å lage.

    Ha en fin dag!

    /Gunn H.

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)