lørdag 16. oktober 2010

Royal icing



Jeg bruker royal icing når jeg skal pynte cookies og her er oppskriften:

1 eggehvite
1/2 ts sitronsaft
2-4 dl melis



Pisk eggehviten stiv. Husk at du IKKE skal ha med "snerpet" i eggehviten. Det vil bare komme og ødelegge for deg om du skal pynte med små tipper. Så ta det bort fra eggehviten før du begynner å piske.

Ha melisen i litt etter litt. Pass på at icingen ikke blir for stiv eller for våt. Ikke miks icingen for lenge for da blir det masse luftbobler i den som ikke ser pent ut på kjeksen senere.

Du skal kunne dra icingen mellom fingertuppene slik som på bildet.



Lykke til ;)

8 kommentarer:

  1. Hei.

    Lurer på om oppskriften din er feil jeg... jeg brukte 2 dl med melis og da turte jeg ikke ha i mer.. stiv som bare det :D

    SvarSlett
  2. Photofreak: Du kan nok ha rett i at denne blir veldig stiv. Skal komme med en forandring på denne til uka :)

    Takk for at du tipset meg :) Jeg mente selv at den ble i stiveste laget så jeg spedde på med vann husker jeg.

    SvarSlett
  3. ...og for oss som må ha det med teskje... Når tilsetter du sitronsaften?
    :-) blomstre

    SvarSlett
  4. Fler spørsmål gitt... Er denne royal icingen den du bruker å sprøyte som kant på pepperkakene dine? Er det "samme" oppskrift for den flytende icingen som du "fyller" med, bare lage med tynnere konsistens??
    -blomstre

    SvarSlett
  5. Blomstre: Sitronen skal oppi sist ;)

    Og JA det er samme icingen. Jeg tar bare halvparten i sprøyteposen og lager våt icing av resten.

    Dette svaret koster et baketips!

    *venter*

    SvarSlett
  6. Blomstres bakeønsker:
    - konfekt som trekkes med smeltet toblerone
    - noe godt som jeg kan levere som premie til loddsalget på barnehagens juleverksted.
    :-)

    SvarSlett
  7. Hei Hei. Jeg skal prøve meg på "våt icing". Hvordan lager du det? Syntes du har en flott blogg, og mange kule tips!
    Gleder meg til å forsøke pepperkaker med våt icing!

    SvarSlett
  8. Våt icing er vanlig icing tynnet ut med vann. Det skal ikke mye vann til men akkurat slik at den flyter utover. IKKE for mye vann for da kan det bli for mange bobler i og tynner du den yt for mye sp blir den ikke stiv og da blir den merkelig nok ikke god på smak heller....Lykke til :)

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)