mandag 18. oktober 2010

Rosetopp


Roser er noe av det vakreste som fins.
Å pynte en kake med vakre og vellagde roser er utrolig flott synes jeg.

Når jeg lager roser så lager jeg dem ofte i to fargeskalaer. Dvs jeg lager to farger den ene litt mørkere enn den andre. Den mørke fargen starter jeg med og avslutter roseblad med den lyseste fargen. Slik får du roser som ser levende ut.

Start med å lage rosene. Jeg har brukt 3 forskjellige rosetyper for å få litt variasjon.


Lag en bunn under toppen. Dette kan være av marsipan eller av isopor. Jeg brukte aliminiumsfolie.


Lag bollen under slik :



Kjevle ut marsipanen og dekk den til med en sirkel trykket ut fra formen av et kjøkkenglass.



Legg dette oppå ballen slik som vist på bildet.


Legg så rosene en for en oppå.



Fest dem med royal icing og pynt med glans av sølv og perledust.


Slik blir den etterpå:




Og slik ser den ut oppå en kake ;)


 Happy baking!

3 kommentarer:

  1. Heisann og takk for ein fantastisk blogg... Lærer masse nytt og får flotte tips av deg =D Lurte på hva du brukte for å få på sølv og pearl dusten?

    Mvh Emelie

    SvarSlett
  2. Rosene var kjempefine! Helt nydelige! Og jeg synes nesten de var enda finere før de fikk glitter på;)

    SvarSlett
  3. Emelie: Beklager sent svar her men dette spørsmålet ditt må ha glippet gjennom.

    Jeg bruker en pensel for å pensle på.

    Amand-Ine;) Jeg tror kanskje jeg er enig med deg.
    Less is more og det er nå en stund siden jeg laget denne rosetoppen og hadde jeg laget den i dag ville jeg kanskje moderert med glitter ;)

    Hilsen fra Anne Brith

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)