mandag 25. oktober 2010

Røde herligheter


Jeg bare elsker petit fours eller som vi i Norge kaller det: porsjonskaker.

Jeg drømmer om å få lov til å lage et stort kakebord kun med slike porsjonskaker i forskjellige former og fasonger.
For meg er det å stå på kjøkkenet og pusle med søte ting en slags terapi.... noen av dere kjenner kanskje følelsen man har når man går en tur i skogen alene? En deilig frihetsfølelse...man føler seg liksom helt ny etterpå....Slik har jeg det når jeg får lov å stå på kjøkkenet alene :)

Jeg håper dere alle sammen liker det jeg deler med dere og jeg håper dere også gir meg tilbakemeldinger om dere synes jeg lager ting som er for vanskelige.

Til disse røde herlighetene trenger du en sukkerbunn.



En ekte petit four slik som konditorene lager dem er kun en munnfull. Jeg mener de maks skal være 2x2x2 cm men jeg bruker å dele mine opp i 4x4 cm.

En konditor vil også fylle en slik petit four i 3-4 lag med en syltetøylignende masse mens jeg har fylt den i ett lag med jordbærmousse for en frisk og deilig smak.


Som dere kan se har jeg smurt et lite lag friske, moste bringebær under.



Ettersom jeg skulle ha disse porsjonskakene i knallrødt fant jeg ut at jeg like godt kunne ha marsipanlaget under den flytende fondanten rød. Før marsipanen legges på smører man et tynt lag med aprikossyltetøy slik at marsipanen fester seg. Dette laget med aprikos gjør også at det blir en frisk og god smak på det hele ;)


Lag biter som er ca 4x4 cm store.
.
Farg så den flytende fondanten. Hvordan du lager flytende fondant kan du se her



Nå kan du alternativt før du heller over fondanten legge bitene i fryseren noen minutter. De blir da iskalde og fondanten klistrer seg på porsjonskaken med et tykkere lag.

Jeg valgte IKKE å gjøre dette da jeg lagde disse.

Sett bitene på en rist og hell over fondanten.

Jeg brukte en liten plastflaske men det går fint an å helle dette over også ;)


 Etterpå skal de se slik ut:



Lag små roser og blader til pynt.

Jeg har brukt royal icing til pynten rundt og malt den etterpå med spiselig gull.

Ja eksklusivt skal det være hihi...

Server til en du er glad i.



Jeg vil samtidig takke Anne Kari fra Studio Akm for bildene hun har tatt av mine kaker.

Det øverste og det nederste bildet her er tatt av henne. Tusen takk for hjelpen.

Jeg ønsker meg definitivt et nytt kamera i julegave!!!

Håper alle har en strålende aften!

Hilsen fra Anne Brith

3 kommentarer:

  1. Fantastisk nydelige kaker! Du er så utrolig flink!

    SvarSlett
  2. Synes det er så supert at du deler med oss. Kanskje det er håp for flere av oss, når vi får så grundig gjennomgang av fremgangsmåtene. Kaken jeg lagde ble forresten nydelig god.
    Men jeg lurer på, hvem spiser alle herlighetene du lager? Selger du?

    SvarSlett
  3. Lieve mevrouw,

    Prachtige petit-fours..
    Ik zou graag die mooie roosjes willen maken van marsepein. Hoe doe ik dat?
    Groetjes van Riny uit Nederland
    visser.riny@gmail.com

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)