mandag 18. oktober 2010

Prinsessekake med gresskarvogn

Denne kaken er en kake som egner seg til alle søte prinsesser der ute. Jeg lagde denne kaken til en konfirmant og skrev ut en hyggelig historie på spiselig papir som dere ser ligger på venstre siden. Der fikk moren og faren fortelle litt om datteren og livet hennes frem til konfirmasjonsdagen.

Denne kaken består av to deler. En bunn som er boken og to halve sirkler som sammen danner en miniball.
Kaken kan lages i sjokoladelangpanne og skjæres til eller du kan kjøpe en form som ser ut som en bok.

Ballen som skal bli gresskaret kan du lage i enten en miniballform fra Wilton eller bruke to ildfaste runde former fra Ikea, Traktøren eller lignende butikker.

Begynn med gresskaret:

Start med to miniballer. Lim disse sammen med smørkrem og ha smørkrem utenpå:


Legg rosa fondant eller marsipan over.


Stikk ut 4 hvite hjul. Disse skal legges til tørk slik at de kan pyntes etterpå.



Lag 6 slike "snurrer" . Det skal bare være 4 stykker på denne kaka men jeg lager 6 i tilfelle noen blir ødelagte underveis. Disse trenger også å tørkes ;)




Del gresskaret i seks like deler med tråd som du sprøyter ut av en sprøyte. Kan kjøpes på apoteket til kr. 5.- ;) Jeg bruker en sugargun som koster kr. 299.- men denne har 14 forskjellige typer sprøytespisser som passer til det meste.


Stikk ut en blomst med 5 blader og del den slik som på bildet.


Sett den på toppen av gresskaret. Lag vinduer og dør og pynt dette med små blomster.



Slik som dette.



Gresskaret sett ovenfra.


Nå skal tryllestaven lages. Den settes sammen av to stjerner på en pinne.

Legg pinnen mellom og lim stjernene med vann mot hverandre. Husk og legg pinnen mellom.
Pynt med rosa bånd:


Legg så marsipan eller fondant over kaken.


Legg det spiselige bildet på kaken og lag grønn rankebord. Jeg har brukt royal icing her og tip nummer 2.



Pynt med blomster og blader rundt om. For å lage slike blader bruker du tip 66. Legg hvite perler midt i blomstene.



Sett så gresskaret på kaken slik:



Pynt overalt med blader til den er ferdig:




Noen flere nærbilder:




Ønsker dere alle en strålende dag!

3 kommentarer:

  1. hvor får du tak i de spiselige bildene?

    SvarSlett
  2. Jeg er helt stum av begeistring;)
    Glad for at jeg har oppdaget denne siden. Her kan jeg hente masse inspirasjon.

    Du er virkelig dyktig... Alt du lager ser så utrolig delikat og nydelig ut.

    Cathrine

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)