onsdag 27. oktober 2010

Napoleonskake til Halloween


Er det en kake jeg virkelig liker godt så er det napoleonskake. Det eneste som er så synd synes jeg er at den er skjært i så store stykker fra konditoriet når man kjøper den.

Ved å lage denne selv kan man bestemme størrelsen på stykkene og fargen på glasuren selv.

Start med å steke butterdeigplatene. Jeg stekte 2 og to plater hver omgang på 200 grader i kun 10-15 minutter.

Her er oppskriften på vaniljekremen:

6 eggeplommer
60 gr sukker
6 dl matfløte
3 ss maisenna mel
6 pl gelatinplater

Legg gelatinplatene i bløt.
Bland sammen eggeplommer, matfløte, sukker, maisenna i en kjele og rør sammen under svak varme til blandingen tykner.
Tilsett gelatinplatene og rør det jevnt.

Avkjøl blandingen og smak til men vaniljesukker og romessens.
Bland denne blandingen sammen med 1 pk stivpisket kremfløte.

Smak til med romdråper og vaniljesukker.



Farg vaniljekremen før du blander den med kremen om du vil ha den oransj.


Tilsett kremen.


For å slippe søl fant jeg ut at jeg skulle legge hele kaken i en kakeform. 20x20 cm


La fyllet oppi og toppen på :) Satt det hele bort i noen timer slik at det fikk sette seg litt.


Ta det hele ut av formen og skjær til stykker på 5x5 cm.


Slik:


Pynt med sort glasur.

Jeg har valgt å la glasuren renne nedover fordi det da blir litt halloweenstemning på det hele....



Happy Hallloween!

1 kommentar:

  1. Dette var så morsomt at det fortjener minst én kommentar. Godt jobba!

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)