fredag 8. oktober 2010

Mammas boller

Jeg bruker alltid denne oppskriften når jeg lager boller, kanelsnurrer eller horn. Det er alltid gøy å gjøre noe annerledes med gjærbaksten synes jeg. For meg er gjærbakst lite utfordrende men har man noen hjerteutstikkere og litt perlesukker på så får man en helt annen vri på ellers kjedelige boller ;)

Mammas boller ( 20 stk)

500 g hvetemel
60 g gjær
80 g sukker
125 g smør
1 ts kardemomme
1 egg
3 dl melk

Bland alt det tørre i en bolle ( kenwood tar denne oppskriften x 3)
Smelt smør og ha i melk. Når dette er 37 grader ta i egget og hell det vårte i det tørre.

Husk å alltid sikte mel!

180 grader i 10-15 min

IKKE VARMLUFT!

Ps Hjertene på bollene er laget med hjerteutstikkere. Når bollen er rullet ut så trykker du lett med ønsket form og pensler litt farge inni formen. Så til slutt litt perlesukker på. Husk å pensle bollen FØR du stikker med utstikker og formen skal lages rett før bollene går i ovnen. DVS etter hevingen ;)

1 kommentar:

  1. Helene Harefrøken9. januar 2011 kl. 18:11

    For en fin blogg du har, den har blitt flittig lest siste dagene etter jeg oppdaget den! Lurer på hva du farger hjertene med på disse bollene?

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)