søndag 24. oktober 2010

Lills sjokoladekake


Dette er en veldig god, saftig og "blondineproof" sjokoladekake.

Når jeg sier blondineproof så mener jeg at jeg faktisk har testet ut å hive alle ingredienser oppi Kåre ( min Kenwood) og så mikset alt sammen og jammen ble det en flott kake ut av det.

Oppskriften har jeg fått av en av mine beste venninner Lill og ettersom hun selv mener hun ødelegger alt så trenger hun oppskrifter som er idiotsikre. Denne ER det!

Denne kaken omtales også som " den høye sjokoladekaka" fordi den strekker seg og blir alltid høy og fin;)

4 egg
5 dl sukker
200 g smør
3 dl melk
5 dl mel
2 ss vaniljesukker
3 ss kakao
4 ts bakepulver

Egg og sukker piskes i minst 15 min.
Smelt smør og tilsett melken. Ha alt det tørre i eggedosisen ( husk å sikte) og tilsett det våte og miks noen minutter.

Stekes ca 35-45 min 180 gr

Jeg har på denne kaken pyntet med eggedosis smørkrem som er bare helt nydelig.

Jeg har sprøytet ut et kurvmønster og hvordan det gjøres kan du se her:


Pynt med friske bær oppå.

Om du bruker mørk sjokolade i kremen så høster du mye ros fra publikum ;)

Happy baking!

14 kommentarer:

  1. Denne heter høy sjokoladekake og er helt fantastisk på smak og lett å lage :)
    Den lar seg fryse godt uten krem - som fersk når du tar den opp av frys :D

    SvarSlett
  2. Mmmmm, denne må jeg prøve:D

    Klem, Maria

    SvarSlett
  3. Opprinnelig kommer oppskriften fra Lill men da den for første gang ble lagt ut på internett så fikk den navnet den høye sjokoladekaka ja fordi jeg alltid brukte den og den ble så høy og fin... så du har helt rett i det photofreak ;)

    Maria... denne er bare deilig ;)

    SvarSlett
  4. Nå står den i ovnen, er spent på resultatet. Hvis jeg får det til, så er den virkelig en blondiekake, hehe. Men stemmer det at deigen skal være så tynn? Rennende tynn?

    SvarSlett
  5. Ja Gyldenkron:) Den skal være rennende tynn.

    Hihi spent på resultatet. Hvilken form brukte du?

    SvarSlett
  6. Vanlig kakeform, 24cm tror jeg.

    SvarSlett
  7. Hmmmm, hva er det jeg gjør som gjør at kakene siger sammen på midten???? Dette er nr 2 i dag som ser ut som en vulkan, høye sider og et krater midt i...

    SvarSlett
  8. Nå er kaken pyntet og klar til fest i dag. Skal bli spennende, for den virker saftig og god. Har fylt med vaniljekrem og hatt på en form for eggedosiskrem på toppen. Lot glasuren renne nedover sidene, over vaniljefyllet, så den er slett ikke så flotte som dine ;) Gleder meg til å smake

    SvarSlett
  9. Lager du kurvmønsteret først på benken og så legger det på kaken, eller lager du det direkte på kaken?

    SvarSlett
  10. Nils: Jeg lager det rett på kaken :)

    Lykke til.

    Hilsen Anne Brith

    SvarSlett
  11. For en fantastisk blogg! :) Jeg er SÅÅÅ inspirert! Nå skal jeg igang og prøve denne sjokoladekaka. ...gleder meg virkelig til å bruke inspirasjonen når jeg skal pynte den senere! TAKK! :)

    SvarSlett
  12. Jeg har glemt å fortelle hvordan det gikk med kaka. Jeg fikk så mange fine tilbakemeldinger, at jeg ble nesten flau. Det var den beste sjokoladekaka de hadde smakt, leieboeren vår fikk et stort stykke, og hun måtte dele med sin datter, for hun MÅTTE få smake denne gode kaka. Så takk igjen, denne skal lages til helga også, til bursdagsbarnet vårt.

    SvarSlett
  13. Åshild: Så utrolig gøy at du liker bloggen :)

    Gyldenkron: Bra at kaken ble en suksess da. Jeg får alltid positive tilbakemeldinger på kaken.

    SvarSlett
  14. Bakte denne kaken i går, så utrolig god og saftig :) Er egentlig ikke så glad i sjokoladekake, men denne falt i smak. Resten av kaken skal bli punsjruller og -boller :)

    SvarSlett

Har du noe du vil dele med meg så blir jeg glad for tilbakemeldinger. Ris og ros mottas med takk :)